23 December 2010, 20:09
Vandaag nieuwe ontwikkelingen op weg naar werk:
Na een nacht met 10 cm sneeuw bleef de motor vanmorgen na de koude start constant op 2000 toeren razen. Wat ik ook probeerde (meer gas, motor opnieuw starten etc.), niet hielp. Alsof de choke voluit open stond (wat ik wel herken van mij Amazon destijds), alleen heeft mijn 245 injectie en geen choke. De motor afzetten en opnieuw starten hielp niets. Even rijden, nog meer toeren maken an gas lossen hielp niets. Ik heb de route naar mijn werk het gaspedaal niet aan hoeven te raken, de motor bleef constand op 2000 toeren. Best wel onaangenaam op gladde wegen om zo te moeten rijden. Remmen met rempedaal was link , door de gladheid op de dijk. Dus maar afremmen op de motor door terug te schakelen en daardoor gedurende korte tijd nog meer toeren door de lagere versnelling totdat het toerental vanzelf gezakt was tot de 2000 rpm.
Dit rijden met hoog toerental duurde maar liefst zo'n 6 km! (ongeveer 8 minuten rijden) De temp. meter stond inmiddels op de normale bedrijfstemperatuur (meter in het midden), pas toen liep de motor terug naar 800 rpm bij gas lossen en stilstand/stationair lopen. Daarna liep de motor als vanouds.
Ik heb via jullie al versachillende mogelijke oorzaken gekregen. Maar is er na deze ervaring 1 eenduidige oorzaak aan te wijzen?
Weet iemand n.a.v. deze toevoeging wat dit veroorzaakt (hangende gasklep? koude startinjector die blijft hangen? koeltemp. sensor?) en wellicht ook het afslaan na koude start zoals in mijn eerdere bericht beschreven, en wat de remedie is dan kan ik hier gericht actie in ondernemen?
Opvallend is dat het vanmorgen lang niet zo koud was (min 2 graden) als begin van de week (min 9 graden) en dit niet gebeurt is bij min negen graden. Het enige verschil was dat ik toen (bij minus 9) een autohoes over de gehele auto had en het alleen vroor en niet gesneeuwd had en afgelopen nacht (minus 2 en een laag sneeuw) er geen hoes overheen had.Over ruim een week gaan we er mee op wintersport, dus dan wil ik het verholpen hebben.
Na een nacht met 10 cm sneeuw bleef de motor vanmorgen na de koude start constant op 2000 toeren razen. Wat ik ook probeerde (meer gas, motor opnieuw starten etc.), niet hielp. Alsof de choke voluit open stond (wat ik wel herken van mij Amazon destijds), alleen heeft mijn 245 injectie en geen choke. De motor afzetten en opnieuw starten hielp niets. Even rijden, nog meer toeren maken an gas lossen hielp niets. Ik heb de route naar mijn werk het gaspedaal niet aan hoeven te raken, de motor bleef constand op 2000 toeren. Best wel onaangenaam op gladde wegen om zo te moeten rijden. Remmen met rempedaal was link , door de gladheid op de dijk. Dus maar afremmen op de motor door terug te schakelen en daardoor gedurende korte tijd nog meer toeren door de lagere versnelling totdat het toerental vanzelf gezakt was tot de 2000 rpm.
Dit rijden met hoog toerental duurde maar liefst zo'n 6 km! (ongeveer 8 minuten rijden) De temp. meter stond inmiddels op de normale bedrijfstemperatuur (meter in het midden), pas toen liep de motor terug naar 800 rpm bij gas lossen en stilstand/stationair lopen. Daarna liep de motor als vanouds.
Ik heb via jullie al versachillende mogelijke oorzaken gekregen. Maar is er na deze ervaring 1 eenduidige oorzaak aan te wijzen?
Weet iemand n.a.v. deze toevoeging wat dit veroorzaakt (hangende gasklep? koude startinjector die blijft hangen? koeltemp. sensor?) en wellicht ook het afslaan na koude start zoals in mijn eerdere bericht beschreven, en wat de remedie is dan kan ik hier gericht actie in ondernemen?
Opvallend is dat het vanmorgen lang niet zo koud was (min 2 graden) als begin van de week (min 9 graden) en dit niet gebeurt is bij min negen graden. Het enige verschil was dat ik toen (bij minus 9) een autohoes over de gehele auto had en het alleen vroor en niet gesneeuwd had en afgelopen nacht (minus 2 en een laag sneeuw) er geen hoes overheen had.Over ruim een week gaan we er mee op wintersport, dus dan wil ik het verholpen hebben.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2