6 April 2013, 14:17
Heren (en dames?),
Laatst liep ik tegen een Volvo met B19A aan (niet letterlijk) die voor weinig geld weg mag. De kilometerstand is 67.000, een jaar of tien geleden brak de distributieriem van die auto => kleppen krom. Na een tijdje is er een gereviseerde cilinderkop geplaatst en is er proefgereden. Alles was netjes in orde. Toen is de auto weggezet en vergeten...
Ik overweeg de wagen te kopen maar ik vroeg me af hoe dat nu met die kop zit. De laatste keer dat de wagen gereden/gedraaid heeft is tussen de 5 en 10 jaar geleden.
Onder de olievuldop zag ik geen oxidatie, roest o.i.d. De nokkenas en klepstelplaatjes zagen er nog netjes uit (voor zover je dat kunt zien vanuit de opening in het kleppendeksel).
Is zo'n pas gereviseerde cilinderkop extra gevoelig voor uitdroging, roestplekjes en andere zaken die je krijgt als een auto lang stilstaat? Het blok is wel gewoon compleet hoor, en ingebouwd in de auto. Heeft wel al die tijd buiten gestaan, maar gewoon met de motorkap dicht. Alles onder de kap zag er schoon uit, buiten de normale oxidatie aan de buitenkant op het kleppendeksel.
Ik weet dat redblocks heel wat kunnen hebben en ik weet ook dat het lastig is om iets zinnigs te zeggen over de staat van de motor na zo'n lange "winterslaap". Maar is een net gereviseerde kop gevoeliger, of minder gevoelig voor dit soort veroudering/aftakeling door stilstaan dan een niet-gereviseerde kop? Of maakt het niets uit?
Laatst liep ik tegen een Volvo met B19A aan (niet letterlijk) die voor weinig geld weg mag. De kilometerstand is 67.000, een jaar of tien geleden brak de distributieriem van die auto => kleppen krom. Na een tijdje is er een gereviseerde cilinderkop geplaatst en is er proefgereden. Alles was netjes in orde. Toen is de auto weggezet en vergeten...
Ik overweeg de wagen te kopen maar ik vroeg me af hoe dat nu met die kop zit. De laatste keer dat de wagen gereden/gedraaid heeft is tussen de 5 en 10 jaar geleden.
Onder de olievuldop zag ik geen oxidatie, roest o.i.d. De nokkenas en klepstelplaatjes zagen er nog netjes uit (voor zover je dat kunt zien vanuit de opening in het kleppendeksel).
Is zo'n pas gereviseerde cilinderkop extra gevoelig voor uitdroging, roestplekjes en andere zaken die je krijgt als een auto lang stilstaat? Het blok is wel gewoon compleet hoor, en ingebouwd in de auto. Heeft wel al die tijd buiten gestaan, maar gewoon met de motorkap dicht. Alles onder de kap zag er schoon uit, buiten de normale oxidatie aan de buitenkant op het kleppendeksel.
Ik weet dat redblocks heel wat kunnen hebben en ik weet ook dat het lastig is om iets zinnigs te zeggen over de staat van de motor na zo'n lange "winterslaap". Maar is een net gereviseerde kop gevoeliger, of minder gevoelig voor dit soort veroudering/aftakeling door stilstaan dan een niet-gereviseerde kop? Of maakt het niets uit?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL