Berichten: 86
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2005
Heb al wat zitten zoeken op dit forum, maar vond het antwoord niet precies.
Bij mij gaat de drukmeter tot ongeveer 2/3 in het gele gebied. En daar heb ik wat vragen over:
- is dat normaal, of mag het ietsje meer zijn?
- met hoeveel overdruk komt dat overeen?
- zijn die meters een beetje identiek/betrouwbaar?
- in hoeverre kun je zelf de waste gate goed afstellen? Hoeveel extra/minder druk is een slag draaien?
Ik hoop dat het een beetje zinnige vragen zijn...
Arthur
45 Turbo Intercooler, 1800 E & ES, 780 Turbo IC 16V, 965 2.5 24V
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
hallo,
de beste optie is om een aparte drukmeter te gebruiken voor het afstellen van de turbodruk... Veel betrouwbaarder.
ik geloof dat ie wel iest verder dan 2/3 mag komen, zeker als de in jectie goed is afgesteld.. Als de druk echt et hoog wordt dan wordt de bandstoftoevoer stopgezet.
sommige waste gates zijn afstelbaar, sommige niet, moet je even kijken..
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
ik heb ooit van een specialist gehoord dat je de turbodruk prima kunt verhogen tot de grens rood / geel - zo heb ik 'm nu ook afgesteld. Origineel is idd 2/3 geel.
ik schat dat 3 tot 4 slagen voor het wastegate stangetje tot het gewenste resultaat leidt. Ik vergeet steeds weer of je 'm nou los of vast moet draaien..... ik geloof dat het stangetje korter moet worden.
Wordt niet te enthousiast, ik zou wel stoppen bij de grens rood / geel en daarna moet je je CO even laten afstellen.
o ja, de turbometer moet precies op de grens zwart/geel staan als je motor niet draait - dan kun je er vlgs mij vanuit gaan dat je een betrouwbare meter hebt. Ik weet niet precies hoe de waardes liggen, maar ik geloof dat 2/3 geel 0,7 bar is en de grens geel/rood ongeveer 1. Maar dat is een schatting!
Je kan tot 1/3e rood gaan, daarna treed de atmosferische begrenzer in. Ook dat is te verhelpen door dat ding te overbruggen en dan kan je tot de helft van het rood gaan, daarna is het allemaal wel mogelijk maar moet je ook meeer brandstof gaan toedienen.
Ik heb naast de gewone Volvo-meter ook een VDO-meter er in zitten (doet exact hetzelfde wat mij doet denken dat het binnenwerk ook hetzelfde is) en daarop is de grens geel/rood 0,8 bar overduk.
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Ik heb 'm inderdaad ook standaard tot 2/3 in t geel staan, maar is het niet verstandiger om het maar gewoon zo te laten ivm met verhoogde slijtage etc etc. 't blok zal het vast wel kunnen hebben maar op den duur eist het wel z'n tol lijkt me.
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Nu lees ik trouwens een stukje over de Garret TB03 turbo's welke op volvo's zitten van '82 tot '85 (dus ook op mijn 244 van '84) waarin staat dat deze turbo's, lucht gekoeld en olie gesmeerd, niet veel meer te vinden zijn en je ze waarschijnlijk moet vervangen met een door Allied Signal gemodificeerde TB03 watergekoelde turbo. Nu is mijn turbo nog best, maar er zal inderdaad een tijd komen dat ie hoogstwaarschijnlijk naar de mieter gaat, ook al let ik er nog zo veel op. Hoe zal ik dan te werk moeten gaan? Moet ik dan dus een watergekoelde turbo ergens vandaan zien te halen en inbouwen? En is dit erg veel werk?
Groeten,
Lammertjan
Bron:
http://www3.bc.sympatico.ca/Volvo_Books/turbo4.html
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
En klopt dit?
Citaat:Early air-cooled turbochargers typically require replacement by 120,000 miles, whereas more modern water-cooled models can last almost twice as long
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
ja dat klopt ongeveer. In het achterhoofd houdende dat de rijstijl bepalend is alsmede de onderhoudsintervallen enzo. Maar dat is vanzelfsprekend natuurlijk.
Je kan je turbo inleveren bij een turbo-specialist. Je 'krijgt' dan een ruilturbo. Dat heb ik zelf al eens gedaan met een auto die ik verkocht heb. Maar daarbij kun je aangeven dat je een watergekoeld exemplaar wenst in plaats van de atmosferisch gekoelde die je inleverd. Kijk maar eens via Google of de gouden gids en zoek op turbo (specialist)
kosten van een ruilturbo kunnen al snel rond de ?500 uitkomen dus vraag wat offertes aan.
Als je m zelf wil monteren zorg dan dat je dat zorgvuldig doet. Hier is een handleiding:
http://www.turbochargers.nl/turbomontage.htm Verder heb ik geen ervaring met dit bedrijf, maar hun internet info is wel goed vind ik.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Wat is jullie ervaring met het de- en monteren van (revisie- of ruil-)turbo's (dus ook van atmosferisch naar watergekoeld ombouwen wat wel het verstandigste is lijkt me?) en opsturen? Welk bedrijf is jullie het meest bevallen?
(excuses voor het 'ge-offtopic')