Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nippel op het motorblok!?
Beste mensen, tijdens het reinigen van het blok (b21et) kwam ik deze aansluiting tegen (zie foto's) waar ik even niet meer precies de oorsprong van weet. Het is volgens mij een aansluiting die in verbinding staat met het koelwatercircuit van het blok. De aansluiting lijkt echter niet hol, waardoor er geen lucht of vloeistof doorheen kan!? Heb geprobeerd doorheen te blazen.

[Afbeelding: dscf4970ik5.th.jpg]

[Afbeelding: dscf4971ao4.th.jpg]

Iemand een idee wat het is en waar deze op aangesloten dient te worden?
Antwoord
Daanheijn,

dit is idd aangesloten op het koelwatercircuit, dient als aftappunt.
dus moet aangesloten op een slangetje naar een opvangbak, maar alleen als je wil aftappen natuurlijk. Wink

Het zijn wel twee delen, eentje de kraan, en eentje de afsluiter (met wat gaatjes aan de zijkant.
Als ie echt dicht zit, kun je deze er gewoon afdraaien en schoonmaken.

Bij mij zat dit ook wat verstopt met wat wittige droge pasta (beetje plamuurachtig).
Heb het er voorzichtig uit geschraapt, tot de vloedgolf aan koelvloeistof kwam.
Beetje nagereinigd met tandenborstel.
Met blazen zou dit er zeker niet uit zijn gekomen!

wat de witte drap is weet ik dus niet, maar motor loopt nog goed, dus zal wel meevallen, waarschijnlijk van lang stilstaan...

Hoop dat je hier wat mee kunt!

Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Helemaal duidelijk! Heb inderdaad ook een dikke drap van de genoemde pasta verwijderd. Had alleen nog niet gezien dat het een soort kraantje is, heb met een dikke steeksleutel (18) het hele ding eruitgedraaid. Zal dit nog eens nader bekijken.

Aangezien het onderblok nu wordt gereviseerd (gelukkig hoeven de zuigerwanden niet gehoond te worden, en wordt alleen het hoonbeeld hersteld.) Hierdoor geen problemen met losdraaien en koelwater! ;D
Antwoord
misschien ben ik gek, maar ik vind die cilinderwanden op de foto er nou niet echt denderend uit zien.......
Antwoord
Bij het verversen van de koelvloeistof van een B20 was ik op zoek naar het kraantje. Op het reserve motorblok, B20 had ik al even proefgedraaid.
Al friemelend onder de kap kon ik het kraantje niet vinden, na wat borstelen bleek er op de plaats van het aftappunt een dop te zitten met een vierkante imbus. De maat had ik niet. Wat er het meest in de buurt kwam was een verlengstuk (1/4inch) van een doppensetje. Hiermee durfde ik niet te veel kracht te zetten.

Hoort die dop eraf te kunnen en wat is de precieze maat ervan?
(foto houden jullie tegoed)
Antwoord
er zit niet altijd een kraantje, de dop kan er wel uit maar dan moet je um na al die jaren eerst eens goed laten schrikken, een flinke tik op z'n kop zonder het gat te beschadigen, anders past het gereedschap niet meer. Plotseling over de rand van het spatbord gluren helpt niet..

er zijn haakse sleutels met een vierkant er op in de handel, zijn oa voor de olie aftap plug van Fransche auto's, daar heb ik um ooit voor gekocht.

Maar gewoon de onderste slang van de radiateur losmaken kan toch ook, zit ook nog eens veel lager dan het geheel..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Jambon schreef:Plotseling over de rand van het spatbord gluren helpt niet..
KOEKOEK! :o

Jambon schreef:Maar gewoon de onderste slang van de radiateur losmaken kan toch ook, zit ook nog eens veel lager dan het geheel..
Zo hebben we het vervolgens ook gedaan. Nog even een tijdje goed doorgespoeld tot alles helder was (vers water in de radiator en de bovenste slang in een opvangvat).
Temp naald staat weer netjes in het midden.

Antwoord
Dop,

had je voor het verversen dan een hogere watertemp?
Antwoord
ietsepietsie ja, hij liep stationair op tot net onder oranje. nu tijdens het rijden netjes in het midden bij file of lang stoplicht nog wel wat verhoging,maar dat is normaal.
Antwoord
Dan moet ik dit ook maar eens gaan doen een dezer dagen. Bij staat de naald 1mm boven de "N" bij snelweg gebruik op lpg. Voor de lpg inbouw stond de naald altijd mooi in het midden. Het zal dus wel goed zijn, maar aangezien ik de onderhoudshistorie niet weet, schaadt het zeker niet.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  'moderner' motorblok in een 240 Bostel 8 5.637 26 February 2019, 18:45
Laatste bericht: Volvo240
  vocht in motorblok B23A johan everaerts 3 4.368 12 December 2016, 23:31
Laatste bericht: Marc1970
  Hersenspinsels motorblok (NA) 240 Dopski 10 9.037 29 January 2015, 21:18
Laatste bericht: Arn02
  Noodzaak oliepomp check bij opbouwen motorblok Stevves 3 4.129 3 December 2014, 20:06
  Welk motorblok? 13301 38 28.515 26 November 2014, 13:36
Laatste bericht: bakmans
  Meest betrouwbare motorblok Volvo 240? Arvand 16 19.308 12 March 2012, 08:50
Laatste bericht: edwin
  Hoe is een b230 motorblok te herkennen? markfranken 8 5.084 28 January 2012, 15:19
  olie lekkage achterkant motorblok boven versnellingsbak rijschooljeroen 10 6.551 20 April 2010, 22:19
Laatste bericht: Rob
  type motorblok? jos245 8 5.715 3 February 2010, 22:00
  B230F motorblok en B21A spruitstuk? Pistonpen paultje 8 5.703 1 July 2009, 15:16
Laatste bericht: Martin245

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)