Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Foto's (de zuiger is van de reservecarb):
Het ronde gaatje in de zijkant van de zuiger is de plaats waar het beruchte schroefje hoort te zitten (die valt er trouwens zeer diep in, de kop van de schroef zit ruim onder de zuigerwand).
Op de tweede foto zie je ook mooi het busje die de basis van de naald vormt. In dat busje zit een inkeping, waar de schroef inhaakt om zo de naald op zijn plaats te houden. Het busje zit dus gewoon los in de zuiger, er is geen veer.
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Marc1970 schreef:Gelukkig heb ik altijd een Stromberg bij de hand. Het schroefje gaat er van de zijkant in (van de luchtschuif)en kan van daaruit niet ontsnappen ri. venturi, dus dat kan nooit in de motor verdwenen zijn. Als het er niet inzat is het vergeten. De naaldhouder blijft ook zonder schroefje nog best een poosje klem zitten.
Zet de oude naald terug als-ie nog vrij op en neer door de sproeier gaat, dan kan je er prima tijdelijk mee mee rijden. De afstelling is niet of nauwelijks veranderd.
Zo'n klein schroefje (zo dik als een luciferhoutje, 7-8 mm lang) kan makkelijk door het blok heen vliegen, zonder schade ook nog wel.
Het is uiteraard een UNC schroefje (British Made), lijkt op onze M4. In de UNC wereld ben je dan bij No. 10 of No. 12, beide 24 tpi (vraag me niet waarom ze die maten met No. beginnen). Het is wel na te maken als je van een boutje de kop afzaagt en een schroevedraaiergleuf erin vijlt.
Dit stelt me toch een 'beetje' geruster. De VAB-man is inderdaad tot de conclusie gekomen dat het schroefje geen Europese draad heeft, maar volgens hem iets 'Amerikaans' (zou dus wel goed Brits kunnen zijn). Dan moet ik op zoek gaan naar een UNC-schroefje (waarvoor staat UNC?). Is zoiets te bestellen / kopen op de Belgische/Nederlandse markt? Ik heb geen kaas gegeten van schroefdraad, ik kan ze zo op het oog niet onmiddellijk uit elkaar houden :
Ik heb geen onmiddellijk zichtbare sporen van schade op de naald zelf gezien. Toch niet krom (zo op het zicht) en geen krassen.
Op later tijdstip (ik moet straks weer gaan werken) ga ik de boel weer eens uit elkaar halen en eens goed inspecteren. Zal dan ook foto's maken.
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
UNC draad (Unified National Coarse) is een Amerikaanse draadsoort. Wordt veel gebruikt in de olie industrie, dus meer in Nederland als in België, maar is daar in een technische groothandel ook beslist te krijgen. En als jullie een Zeehaven hebben en daar ben ik zelfs bij Volvo binnen geweest, zit daar beslist ook een boutenwinkel in de buurt.
Dus Google even, of spreek een van je Gentse vrienden aan die een technische achtergrond heeft. ;D
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Kejjenagaan. Bij een jukebox webshop hebben ze UNC no. 10:
http://www.jukebox-revival.nl/catalog/in...11f749551a
In NL zou je bij Fabory binnenstappen, verkopen elke denkbare bout en moer, per stuk of per 100:
http://www.fabory.com/.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 99
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2006
als je het nieuwe schroefje erin draait, smeer 'm dan in met wat loctite. (borgmiddel) dan trilt ie nooit meer los.
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
wel de juiste loctite anders [u]krijg[u] je hem ook nooit meer los, maarruh, bij zit dat spul behoorlijk vas, zo al. En de naalden, die moet ik met een tangetje( mag niet, weet ik..) uit trekken..
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ze zitten vaak goed vast, eraftrekken met de hand gaat niet vanwege het oppervlak: tip stukje tape voor extra grip (ipv tangetje).
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Die tip kreeg ik ook van de VABman: loctite borgmiddel. Zal er eens naar op zoek gaan. Ben alleszins niet van plan het ding muurvast te plakken, of ik mag het vervangen van een naald in de toekomst wel overslaan ;D
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
dan moet je goed informeren welke je het beste kunt gebruiken, alleen jammer dat je voor 1 druppel een heel flesje moet kopen. Loop eens een machinefabriek binnen en vraag of ze rode Loctite hebben, die is voor hydroliek en bestand tegen bepaalde vloeistoffen.
anderzijds, als dat schroefje vast zit zoals het hoort, die komt er echt niet uit... :o