16 July 2010, 12:11
Rij ik deze ochtend na mijn nachtdienst met de Volvo naar huis.. valt de auto stil. Op 't werk was het nog choke+starten = lopen. Nauwelijks een straat verder, verliest de motor alle vermogen en reageert totaal niet meer op het gaspedaal. Enkel op de choke reageerde het toerental nog even, maar tegen het einde van de straat was de motor dood: afgeslagen en niet meer aan de praat te krijgen.
VAB erbij (de Belgische Wegenwacht) en de carburateur opengemaakt. Wat bleek: de venturi stond vast in de 'open' stand. De zuiger zakte niet meer zonder een paar tikken met de hamer bovenop de carb te geven. Uiteindelijk bleek ook waarom: de naald zat volledig los in zijn zitting en viel er zelfs gewoon uit. Het schroefje in de zijkant van de zuiger, die de naald op zijn plek houdt, bleek spoorloos verdwenen. De naald is tijdens het lopen van de motor blijkbaar op en neer gaan dansen, waardoor de zuiger steeds werd geblokkeerd en met een paar flinke krassen in het interieur van de carburateur en op de zuigerbasis tot gevolg. Gelukkig op het eerste gezicht geen schade aan de wanden van de zuiger. Het schroefje zelf niet meer gevonden en is wellicht door de motor gegaan (zit er misschien nog).
Niet het leukste om een dag te starten :-[ :-[
VAB-man heeft alle mogelijke schroefjes in zijn voorraadkast geprobeerd, maar helaas, blijkbaar is het een heel speciaal modelletje. Gelukkig had ik thuis nog een andere carb liggen, waar een zelfde schroefje inzat en ik hiermee de naald weer vast heb kunnen zetten. De motor loopt weer.
Maar hoeveel schade / welke gevolgen kan zoiets nu geven??
- Ik veronderstel dat ik de naald maar best weer zal vervangen? Deze is nog maar twee maanden geleden door de Volvodealer geplaatst geweest... :-X
- En wat met die schroef door de motor, ik krijg nachtmerries als ik denk aan de ravage dat zoiets kan teweegbrengen..
- de carburateur is open geweest, de naald teruggezet.. is de afstelling van de carburateur nu ontregeld?
- Door de plotse, heel slechte verbranding is het voorste deel van de venturi (aan de luchtinlaat) bedekt met een zwarte, olieachtige drab. Hoe en met wat kan ik dat het beste schoonmaken?
- en vooral: waar vind ik zo'n schroefje (is nu geleend van een andere carb, dus ik blijf met een incomplete zitten) ???
Oja: B19A (1979) met zenith/stromberg 175CD
VAB erbij (de Belgische Wegenwacht) en de carburateur opengemaakt. Wat bleek: de venturi stond vast in de 'open' stand. De zuiger zakte niet meer zonder een paar tikken met de hamer bovenop de carb te geven. Uiteindelijk bleek ook waarom: de naald zat volledig los in zijn zitting en viel er zelfs gewoon uit. Het schroefje in de zijkant van de zuiger, die de naald op zijn plek houdt, bleek spoorloos verdwenen. De naald is tijdens het lopen van de motor blijkbaar op en neer gaan dansen, waardoor de zuiger steeds werd geblokkeerd en met een paar flinke krassen in het interieur van de carburateur en op de zuigerbasis tot gevolg. Gelukkig op het eerste gezicht geen schade aan de wanden van de zuiger. Het schroefje zelf niet meer gevonden en is wellicht door de motor gegaan (zit er misschien nog).
Niet het leukste om een dag te starten :-[ :-[
VAB-man heeft alle mogelijke schroefjes in zijn voorraadkast geprobeerd, maar helaas, blijkbaar is het een heel speciaal modelletje. Gelukkig had ik thuis nog een andere carb liggen, waar een zelfde schroefje inzat en ik hiermee de naald weer vast heb kunnen zetten. De motor loopt weer.
Maar hoeveel schade / welke gevolgen kan zoiets nu geven??
- Ik veronderstel dat ik de naald maar best weer zal vervangen? Deze is nog maar twee maanden geleden door de Volvodealer geplaatst geweest... :-X
- En wat met die schroef door de motor, ik krijg nachtmerries als ik denk aan de ravage dat zoiets kan teweegbrengen..
- de carburateur is open geweest, de naald teruggezet.. is de afstelling van de carburateur nu ontregeld?
- Door de plotse, heel slechte verbranding is het voorste deel van de venturi (aan de luchtinlaat) bedekt met een zwarte, olieachtige drab. Hoe en met wat kan ik dat het beste schoonmaken?
- en vooral: waar vind ik zo'n schroefje (is nu geleend van een andere carb, dus ik blijf met een incomplete zitten) ???
Oja: B19A (1979) met zenith/stromberg 175CD
![[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg)