Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Naald carburateur laat los tijdens rijden --> schade? + onregelmatig stationair
Rij ik deze ochtend na mijn nachtdienst met de Volvo naar huis.. valt de auto stil. Op 't werk was het nog choke+starten = lopen. Nauwelijks een straat verder, verliest de motor alle vermogen en reageert totaal niet meer op het gaspedaal. Enkel op de choke reageerde het toerental nog even, maar tegen het einde van de straat was de motor dood: afgeslagen en niet meer aan de praat te krijgen.

VAB erbij (de Belgische Wegenwacht) en de carburateur opengemaakt. Wat bleek: de venturi stond vast in de 'open' stand. De zuiger zakte niet meer zonder een paar tikken met de hamer bovenop de carb te geven. Uiteindelijk bleek ook waarom: de naald zat volledig los in zijn zitting en viel er zelfs gewoon uit. Het schroefje in de zijkant van de zuiger, die de naald op zijn plek houdt, bleek spoorloos verdwenen. De naald is tijdens het lopen van de motor blijkbaar op en neer gaan dansen, waardoor de zuiger steeds werd geblokkeerd en met een paar flinke krassen in het interieur van de carburateur en op de zuigerbasis tot gevolg. Gelukkig op het eerste gezicht geen schade aan de wanden van de zuiger. Het schroefje zelf niet meer gevonden en is wellicht door de motor gegaan (zit er misschien nog).

Niet het leukste om een dag te starten :-[ :-[

VAB-man heeft alle mogelijke schroefjes in zijn voorraadkast geprobeerd, maar helaas, blijkbaar is het een heel speciaal modelletje. Gelukkig had ik thuis nog een andere carb liggen, waar een zelfde schroefje inzat en ik hiermee de naald weer vast heb kunnen zetten. De motor loopt weer.

Maar hoeveel schade / welke gevolgen kan zoiets nu geven??
- Ik veronderstel dat ik de naald maar best weer zal vervangen? Deze is nog maar twee maanden geleden door de Volvodealer geplaatst geweest... :-X
- En wat met die schroef door de motor, ik krijg nachtmerries als ik denk aan de ravage dat zoiets kan teweegbrengen..
- de carburateur is open geweest, de naald teruggezet.. is de afstelling van de carburateur nu ontregeld?
- Door de plotse, heel slechte verbranding is het voorste deel van de venturi (aan de luchtinlaat) bedekt met een zwarte, olieachtige drab. Hoe en met wat kan ik dat het beste schoonmaken?
- en vooral: waar vind ik zo'n schroefje (is nu geleend van een andere carb, dus ik blijf met een incomplete zitten) ???

Oja: B19A (1979) met zenith/stromberg 175CD

[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
zou zomaar kunnen dat de monteur het schroefje vergeten is,, :-\ iig maar eens verhaal gaan halen bij de garage, het moet niet de bedoeling zijn dat de gebruiker de schade van de garage gaat opknappen, vandaag nog bellen dus..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Ik denk ook dat de monteur het schroefje vergeten is. Ik kan met niet voorstellen dat er een schroefje via de inlaat door de motor naar de uitlaat gaat zonder dat je dat merkt. Probeer eens na te gaan wat de mogelijke "paden" kunnen zijn die het schroefje genomen zou kunnen hebben. Ik denk dat er wel meer manieren zijn waarop het schroefje kan verdwijnen anders dan via het motorblok.
Antwoord
Erg dat de problemen je zo blijven achtervolgen, maar ik zou eerst eens teruggaan naar de dader en die de gelegenheid geven zijn "fout" te herstellen en de gevolgen op te lossen.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
Wel, de 'dader' is de monteur van Volvo. En gezien de conflicten die ik laatst al met hem heb gehad omtrent het CO-probleem, vrees ik dat mijn verweer niets zal uithalen. Die man gelooft enkel in zichzelf, dat zag ik duidelijk toen ik 'm vroeg de contacthoek in te stellen op de fabriekswaarden en niet op 'zijn' waarden. Met die hele discussie nog in mijn achterhoofd zie ik het echt niet meer zitten om weer mijn verhaal te gaan maken. Het haalt gewoon niets uit.

EDIT: alsnog even gebeld, maar de garage is nu natuurlijk al gesloten. Zal voor maandag zijn. Dat is het nadeel van nachtdiensten, je wordt pas wakker als de dag al om is :Smile

Zou het schroefje nog in de inlaat kunnen zitten? Ik heb maar ÃÃn straat gereden en de rest van de weg is ie gesleept geweest.. Ik zie niet meteen andere mogelijkheden waar het ding naartoe kan zijn gegaan..
Antwoord
volgens mij werd bedoeld dat het schoefje er nooit ingezeten heeft. (kan dat gezien het veertje?)
Antwoord
Ja, dat snap ik, maar helaas weet niemand 'zeker' of de schroef er wel of niet in zat. Hij zit er alleszins nu niÃt meer :-X
De dealer heeft de naald alleszins recent vervangen.

Welk veertje bedoel je? In de basis van de naald?

En wat denken jullie: is de carburateur nu ontregeld, of zal de basisafstelling nog wel goed zijn?
Moet ik de naald vervangen?
Antwoord
Ja.
Ik vroeg me namelijk af (heb nu even geen stromberg in de hand) of het uberhaupt wel mogelijk is om de naald te monteren zonder het schroefje. Vaak zit er een veertje achter de naald, als je het schoefje niet vastdraait, valt/springt hij eruit.

Beetje vervelendlig in dat geval de monteur ergens van te beschuldigen terwijl dit niet kan.

Edit: als er krassen en kronkels in de naald zitten zou ik 'm wel vervangen en de buis misschien ook.
Ik ken een stomberg niet goed genoeg om te zegge of de naald op een bepaalde hoogte gesteld moet worden.
Antwoord
Gelukkig heb ik altijd een Stromberg bij de hand. Het schroefje gaat er van de zijkant in (van de luchtschuif)en kan van daaruit niet ontsnappen ri. venturi, dus dat kan nooit in de motor verdwenen zijn. Als het er niet inzat is het vergeten. De naaldhouder blijft ook zonder schroefje nog best een poosje klem zitten.

Zet de oude naald terug als-ie nog vrij op en neer door de sproeier gaat, dan kan je er prima tijdelijk mee mee rijden. De afstelling is niet of nauwelijks veranderd.

Zo'n klein schroefje (zo dik als een luciferhoutje, 7-8 mm lang) kan makkelijk door het blok heen vliegen, zonder schade ook nog wel.
Het is uiteraard een UNC schroefje (British Made), lijkt op onze M4. In de UNC wereld ben je dan bij No. 10 of No. 12, beide 24 tpi (vraag me niet waarom ze die maten met No. beginnen). Het is wel na te maken als je van een boutje de kop afzaagt en een schroevedraaiergleuf erin vijlt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
DopdeDouwer schreef:Ja.
Ik vroeg me namelijk af (heb nu even geen stromberg in de hand) of het uberhaupt wel mogelijk is om de naald te monteren zonder het schroefje. Vaak zit er een veertje achter de naald, als je het schoefje niet vastdraait, valt/springt hij eruit.

Nee, het kan wel degelijk hoor. Ik heb de zuiger en de naald van de andere carb hier voor me liggen. De naald past met de basis gewoon in de zuiger. Er is geen veerdruk, de naald blijft zonder weerstand zitten in de zuiger. Het veertje waarvan sprake zorgt enkel voor druk tussen de naald zelf en de 'basis' van de naald (een soort koperen busje waar de naald met de dikke zijde in steekt), maar er zit geen extra veer tussen naald en zuiger.

Bij het verwijderen van de schroef van deze zuiger, zat er zelf enige weerstand op toen ik de naald uit de zuigerbasis trok. Wellicht omdat ie er zolang gezeten had en door aangekoekt vuil. Eenmaal eruit zat ie er eerder losjes in.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 751 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.846 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 560 22 April 2024, 15:58
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 967 30 April 2023, 16:52
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 4.139 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Pierburg naald Rin 10 3.352 23 September 2022, 20:26
Laatste bericht: Rin
  Carburateur overzetten VervelendeGozer 3 2.209 1 September 2022, 19:26
  Rijden op waterstof rijschooljeroen 40 22.754 27 June 2022, 19:30
Laatste bericht: BartJu
  Carburateur Naald en sproeierbuis Rob 5 3.932 23 April 2022, 17:33
  Stationair Nicolaas H 3 2.394 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)