Berichten: 262
Topics: 40
Lid sinds: Nov 2008
Je kan de bobinekabel losnemen uit de verdelerkap, deze op ongeveer 3cm van een goed massapunt op het blok houden en dan starten. Vonk deze, dan zit het in de verdeler. Succes.
945 GL 1993 en de V70 t6 uit 2011 Flamengo red.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Berichten: 57
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2007
Helaas de suggesties tot dusverre hebben heb probleem niet verholpen.
In zekeringkast zit de zekering voor de brandstofpomp, die is goed.
Geen zekering te vinden onder de motorkap.
Rotor draait vrolijk rondjes, dus ook niets mis mee.
Centrale stift is niet afgebroken.
Het zit hem niet in de verdeler, ook direct met de kabel die vanaf bobine komt geen vonk.
Vreemd is wel dat ik de zelfdiagnose niet kan uitvoeren, het rode lampje knippert niet.
Daarbij ruik ik ook geen gas na enig doorstarten in de uitlaat.....hmmmm.
Is er iets van een stuurstroom die zowel de bobine spanning moet geven en tevens de gasafsluiter van stroom voorziet??
Bobine heeft 12 volt als hij op contact staat, bij het starten zakt dit naar 9 volt.
Is dat wegvallen van de spanning normaal (naar 9V)?
Berichten: 11.646
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
steek r eens een andere bobine tussen..!
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat is ws. hetzelfde probleem. Ik weet niet precies hoe het bij injectie is geregeld maar bij carb LPG installaties wordt de puls van de bobine-mindraad gebruikt voor een inductief relais wat verder de LPG afsluiters opent.
Nu kan je die afsluiters ook wel buitenom openen met een paar stroomdraadjes, maar je hebt nog steeds geen vonk. Wel spanning op de bobine, maar geen puls van de ontstekingsECU om de spanning te onderbreken en vonken te maken (EZ-116K heet-ie, misschien als je het hem netjes vraagt?).
Ik weet niet wat EZK nodig heeft om de puls te starten, ga ik eens opzoeken. Zal wel een flinke fout zijn, zeker jammer dat de OBD niet thuis geeft.
Het vermoeden rijst dat EZK geen 12V krijgt, als ik zo eens kijk krijgt de OBD van dezelfde draad voeding (dus da's ook hetzelfde probleem). In het schema staat een 9 polige stekker die zich in de buurt van het dashboardkastje moet bevinden, zoek de Roodzwarte draad (die komt vanaf het contactslot).
Prachtig 740 schema, moet ook voor de 240 het Ã
Ã
n en ander opleveren:
http://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_in...89-7.shtml
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De RoodZwarte draad dus controleren op 12V, kabelbreuk en slechte stekkers. Het contactslot is ook een mogelijke oorzaak, vooral als er zware sleutelbossen aangehangen hebben gaan ze wel eens kapot.
Anders de RoodZwarte draad, en zonodig het contactslot, omzeilen (je eigen auto hot-wiren).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 57
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2007
Marc,
Dank voor het schema, daar moet ik een eind mee komen om alles te controleren.
Vriend van mij is elektrotechnisch veel beter dan ik ben. Kan weer even vooruit.
Dank
Smorebrod
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Bij nader inzien is de 740 B230F toch wel anders bedraad dan de 240 B230F (zoals dat hier in mijn Haynes staat tenminste) maar ter inspiratie nog wel bruikbaar.
Nog meer inspiratie Ã
n een EZ-116K pin-out:
http://www.stonis-world.net/lh_ezk.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 57
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2007
Ik ga morgen met het schema aan de slag en eens meten tot waar hij wel spanning heeft.
Zou het ook nog ergens een massaprobleem kunnen zijn?
Iemand nog een laatste tip die ik nog kan meenemen?
Berichten: 57
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2007
Hij loopt en vonkt weer.
Met behulp van het schema van Mark alles nog een keer nagelopen.
Blijkt dat er ergens tussen zekeringkast en motorruimte een kabelbreuk moet zitten.
De zelfdiagnose had nl ook helemaal geen spanning.
Als je in het schema kijkt krijgen de zelfdiagnose en de vonkversterker van dezelfde draad spanning.
Wat het ik nu gedaan, ik heb vanaf de bobine de blauwe 12V draad (die over het contact loopt) doorverbonden met de blauwe van de zelfdiagnose.
Et voila, starten en lopen.
Dit ipv urenlang onder het dashboard liggen knoeien.
Marc was dat wat jij bedoelde met Hot-wiren?
Allen dank voor het meedenken.
Smorebrod
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja zoiets. Alleen heb je een omweg gemaakt, ik zou het liever onder het dashboard oplossen, en nog liever de draadbreuk opzoeken. Als je de voorstoelen er even uit haalt kan je er op je gemakkie voor gaan zitten.
TOP dat-ie weer start in elk geval! En dat je even de afloop meldt, dat is goed voor dit soort forums.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969