Berichten: 57
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2007
Na de auto afgelopen week nog even gestart te hebben was hij vervolgens niet meer aan de praat te krijgen. De startmotor draait vrolijk rond maar geen vonk.
Het gaat om een Polar uit 1992 op LPG en zonder alarm of stratonderbreker.
Na zoeken op het forum volgens mij alle tips nagelopen:
bobine gewisseld
vonkversterker gewissels
ecu's gewisseld
brandstofrelais gewisseld
zekeringen nagekeken en vervangen (4,6 en 7)
Als laatste heb ik de BDP-sensor gewisseld
Tot op heden heeft dit alles geen resultaat gehad.
Heeft iemand nog een tip wat ik kan controleren?
Groet Smorebrod
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Weet je zeker dat er geen vonk is?
Het kan ook zijn dat je brandstofpomp niet loopt.
Ik denk aan een draadbreuk naar 1 van de onderdelen die je hebt gewisseld (BDP sensor is voor de eerste verdachte)
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 57
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2007
Hoi Peter,
Weet zeker dat hij geen vonk geeft.
Draadbreuk in BDPsensor is uitgesloten, die is nl nieuw.
Als er ergens een draadbreuk zit bij 1 van de gewisselde componenten ben ik bang voor de speld in die hooiberg.
Brandstofpomp heb ik nog niet naar gekeken omdat hij op LPG start en loopt. Gaan we nog checken.
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Je weet pas zeker dat-ie niet vonkt als je een bougiekabel loshaalt, er een bougie insteekt en die tegen de massa houdt en de sleutel omdraait.
Als je een tijdje doorstart, ruik je dan de LPG uit de uitlaat?
Kijk eens wat de foutcodes te melden hebben.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 57
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2007
Marc,
de door jou beschreven manier heb ik toegepast, duidelijk geen vonk.
getracht de foutdiagnose uit te lezen, echter zowel van contact af als op contact kan ik niets uitlezen.
Er knippert namelijk niets (of doe ik iets fout) heb getracht pen 6 en uit mijn hoofd 2 uit te lezen.
Pennetje in gat en max 3 sec knopje indrukken, zonder knipperresultaat.
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Geen vonk dus. Dan moet je na een poosje behoorlijk wat LPG of benzine uit de uitlaat ruiken. Staat er wel 12V op de bobine met contact aan? Ik heb dit nog nooit geprobeerd met elektr. ontsteking maar met contactpuntjes kan je gewoon 12V van de accu pakken met een draadje en dat op de bobine zetten.
De diagnose gaat pennetje erin > contact aan > knopje indrukken
Er zit nog een 25A zekering in de buurt vd bobine, voor de ontsteking.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 57
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2007
Die zekering van 25A heb ik nog niet gevonden. Waar moet die ongeveer zitten?
Bobine heeft 12 volt.
Morgen toch zelfdiagnose maar weer eens proberen......
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Kan zijn dat die in de laatste bouwjaren naar het interieur verhuisd is. In 1989 zit-ie naast de bobine.
4: Fuses
LH 2.4: There is a 25A spade lug fuse under the hood which feeds the ECU and fuel pumps (aka) everything that makes the car run. Its holder (after decades) is prone to failure due to oxidation due to water ingress. Cheap to fix but a real pain along side the road.
LH 3.1: The ECU and fuel fuse(s) have been moved back inside the cabin at the base of the Driver Side A-pillar. They have vibration failure related issues as well as oxidation, but are easier to deal with... still a lousy fuse design!
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Draait de rotor wel rond als je start?
Heb ik ook gehad, bleek dat de distributieriem kapot was.
Je schreef dat ie een tijdje stil had gestaan, maybe icm oude (dikke) olie .....
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
centrale koolstofstift in verdelerkap afgebroken?
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986