Goeiemorgen!
Ik heb sinds een half jaar een prachtige volvo 240 GLE uit 1983. Overgenomen van een lieffhebber, welke deze ruim 10 jaar eerder uit de Perzische golf heeft geimporteerd. SUper de luxe uitvoering met elektrische ramen, spiegels, centrale deurvergrendeling Airco! (vloeistof helaas niet meer aanwezig; neit meer te krijgen) en elektrische antenne. Helemaal fantastisch.
aangezien ik een complete leek ben, heeft mijn zwager samen met met al enige dingen vervangen. Rotorkap, rotorhoofd, contactpuntjes, bougies, bobinekanel. Ook is de motorolie en remvloeistof vervangen. voor de meeste van jullie mischien een simpel zondag klusje maar voor mij mijn eerste stappen in het ontdekken van mijn nieuwe auto!
Natuurlijk dacht ik dat ik simpele dingen als het vervangen van contactpuntjes en bougies zelf wel kon doen. Nadat bleek dat de bougiekabels niet zonder reden een bepaalde volgorde hebben en de contactpuntjes een bepaalde afstelling hebben, hielp mijn zwager mij gelukkig snel uit de brand
Nadat ik ook de remschijven samen met hem had vervangen dacht ik dat ik wel klaar was. Een paar weken geleden bleek echter dat 2 tapeindes waren afgebroken. Waarschijnlijk doordat de uitlaat niet goed meer hing en er spannign op het spruitstuk is gaan staan. De tapeindes zijn echter naar binnen afgebroken. Ook is het lastig om erbij te komen en te boren.
Ik heb even laten nakijken bij de garage wat er moest gebeuren. Deze gaf aan dat er flink wat tijd engeld (+- 500e euro) bij kwam kijken om het geheel te repareren. Hij vroeg zich zelfs af of het de moeite wel waard was! Hoe durft ie
Mijn zwager en ik hebben besloten om zelf de cilinderkop eraf te halen en deze te repareren. Gelukkig heeft hij al veel ervaring met odltimes, voornamelijk kevers. Mijn vraag aan jullie is;
- hoe kom ik erachter welk type motor ik heb? (ook voor later voor de plaatsing van Gas). Zoals gezegd is het een GLE uit 1983, automaat.
- Weet iemand waar ik een goede cilinderkop vandaan kan halen voor een schappelijk prijsje? Wellicht dat iemand er nog 1 heeft liggen (en ligt ie in de weg)?
Ik ben benieuwd naar de reacties en ben overal mee geholpen. Tips trucks alles!
thanks
Ben Pilgram
Den Haag
Ik heb sinds een half jaar een prachtige volvo 240 GLE uit 1983. Overgenomen van een lieffhebber, welke deze ruim 10 jaar eerder uit de Perzische golf heeft geimporteerd. SUper de luxe uitvoering met elektrische ramen, spiegels, centrale deurvergrendeling Airco! (vloeistof helaas niet meer aanwezig; neit meer te krijgen) en elektrische antenne. Helemaal fantastisch.
aangezien ik een complete leek ben, heeft mijn zwager samen met met al enige dingen vervangen. Rotorkap, rotorhoofd, contactpuntjes, bougies, bobinekanel. Ook is de motorolie en remvloeistof vervangen. voor de meeste van jullie mischien een simpel zondag klusje maar voor mij mijn eerste stappen in het ontdekken van mijn nieuwe auto!
Natuurlijk dacht ik dat ik simpele dingen als het vervangen van contactpuntjes en bougies zelf wel kon doen. Nadat bleek dat de bougiekabels niet zonder reden een bepaalde volgorde hebben en de contactpuntjes een bepaalde afstelling hebben, hielp mijn zwager mij gelukkig snel uit de brand

Nadat ik ook de remschijven samen met hem had vervangen dacht ik dat ik wel klaar was. Een paar weken geleden bleek echter dat 2 tapeindes waren afgebroken. Waarschijnlijk doordat de uitlaat niet goed meer hing en er spannign op het spruitstuk is gaan staan. De tapeindes zijn echter naar binnen afgebroken. Ook is het lastig om erbij te komen en te boren.
Ik heb even laten nakijken bij de garage wat er moest gebeuren. Deze gaf aan dat er flink wat tijd engeld (+- 500e euro) bij kwam kijken om het geheel te repareren. Hij vroeg zich zelfs af of het de moeite wel waard was! Hoe durft ie

Mijn zwager en ik hebben besloten om zelf de cilinderkop eraf te halen en deze te repareren. Gelukkig heeft hij al veel ervaring met odltimes, voornamelijk kevers. Mijn vraag aan jullie is;
- hoe kom ik erachter welk type motor ik heb? (ook voor later voor de plaatsing van Gas). Zoals gezegd is het een GLE uit 1983, automaat.
- Weet iemand waar ik een goede cilinderkop vandaan kan halen voor een schappelijk prijsje? Wellicht dat iemand er nog 1 heeft liggen (en ligt ie in de weg)?
Ik ben benieuwd naar de reacties en ben overal mee geholpen. Tips trucks alles!
thanks
Ben Pilgram
Den Haag