Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Type motor volvo 240 GLE 1983 aut. Tips voor vervanging/reparatie cilinderkop
#1
Goeiemorgen!

Ik heb sinds een half jaar een prachtige volvo 240 GLE uit 1983. Overgenomen van een lieffhebber, welke deze ruim 10 jaar eerder uit de Perzische golf heeft geimporteerd. SUper de luxe uitvoering met elektrische ramen, spiegels, centrale deurvergrendeling Airco! (vloeistof helaas niet meer aanwezig; neit meer te krijgen) en elektrische antenne. Helemaal fantastisch.

aangezien ik een complete leek ben, heeft mijn zwager samen met met al enige dingen vervangen. Rotorkap, rotorhoofd, contactpuntjes, bougies, bobinekanel. Ook is de motorolie en remvloeistof vervangen. voor de meeste van jullie mischien een simpel zondag klusje maar voor mij mijn eerste stappen in het ontdekken van mijn nieuwe auto!

Natuurlijk dacht ik dat ik simpele dingen als het vervangen van contactpuntjes en bougies zelf wel kon doen. Nadat bleek dat de bougiekabels niet zonder reden een bepaalde volgorde hebben en de contactpuntjes een bepaalde afstelling hebben, hielp mijn zwager mij gelukkig snel uit de brand Wink

Nadat ik ook de remschijven samen met hem had vervangen dacht ik dat ik wel klaar was. Een paar weken geleden bleek echter dat 2 tapeindes waren afgebroken. Waarschijnlijk doordat de uitlaat niet goed meer hing en er spannign op het spruitstuk is gaan staan. De tapeindes zijn echter naar binnen afgebroken. Ook is het lastig om erbij te komen en te boren.

Ik heb even laten nakijken bij de garage wat er moest gebeuren. Deze gaf aan dat er flink wat tijd engeld (+- 500e euro) bij kwam kijken om het geheel te repareren. Hij vroeg zich zelfs af of het de moeite wel waard was! Hoe durft ieWink

Mijn zwager en ik hebben besloten om zelf de cilinderkop eraf te halen en deze te repareren. Gelukkig heeft hij al veel ervaring met odltimes, voornamelijk kevers. Mijn vraag aan jullie is;

- hoe kom ik erachter welk type motor ik heb? (ook voor later voor de plaatsing van Gas). Zoals gezegd is het een GLE uit 1983, automaat.
- Weet iemand waar ik een goede cilinderkop vandaan kan halen voor een schappelijk prijsje? Wellicht dat iemand er nog 1 heeft liggen (en ligt ie in de weg)?

Ik ben benieuwd naar de reacties en ben overal mee geholpen. Tips trucks alles!

thanks


Ben Pilgram
Den Haag
#2
Maak effe een foto van het motorblok, en vermeld het chassisnummer (in elk geval het gedeelte t/m de letter). Ik schat een B23E.

Afgebroken bouten heb ik nog wel eens uitgekregen (als ze niet te ver in de kop liggen) door er bobbeltjes op te lassen.
Ik zit in het Westland, mail maar als je het wil proberen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
#3

Hoi Marc, thanks voor je antwoord. Ik zal vanavond even een foto maken en het nummer posten..

Thanks voor je aanbod; kom ik op terug!
#4

Hierbij ook nog de foto's van het blok!

Nummer van het chassis volgt!
#5
Hoe kan dat nou, je auto heeft twee motorblokken? De ene een B21A, de andere een B23A. Ik neem aan de B23A (carb met geel dopje uit het midden) want daar mist ook een boutje van het uitlaatspruitstuk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
#6
Foto 2 hoort niet in het rijtje thuis, leuke puzzel kunnen we een nieuwe Quiz topic mee beginnen. ;D ;D ;D
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
#7
hahaha...Das inderdaad nog een oude foto die op mn telefoon stond van een 242 geloof ik!

excuus...Het zijn van die kleine plaatjes; niet gezien!
#8
Ok dus het is een b23A?

Hoe zien jullie dat? thanks voor jullie reacties BTW
#9
Leuk idee, al eerder uitgevoerd met DAF onderdeeltjes:

http://daf.christian-merten.de/DAF-Quiz/DAF-Quiz.htm

Aan de carburateur, een Pierburg 175CDUS, die zat ook wel op de B21A maar dan zit het dopje in het midden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
#10
Ik zit er ook over te denken om er binnen een paar maanden gas in te zetten. Ik zag ind e vorige topic dat je dan wellicht ook een andere cilinderkop nodig hebt. Als ik nou toch bezig ben kan ik misschien ergens een cilinderkop vinden die ook geschikt is voor gas!? Scheelt natuurlijk hoop gedoe..Of is de colinderkop die ik nu heb ook prima voor gas denken jullie?


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 189 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.151 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 378 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Wat is dit voor metertje? Kogelman 9 776 25 July 2024, 14:21
Laatste bericht: Roodblok
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 429 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 973 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 841 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 700 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.425 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 701 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)