Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Enorme ratel in B20
Enkele weken geleden ontstond (in ongeveer een week tijd, enkele tientallen km's) er een vreselijk geluid in mijn 142 met B20A: een rauwe metalen ratel, die veel luider is dan het motorgeluid. Een leeg blikje dat over straat rolt is de beste beschrijving van het type geluid.

Het geluid is aanwezig vanaf stationair tot zo'n 2500rpm, en is in frequentie niet afhankelijk van het motor-toerental. In alle automaat-standen is het geluid hetzelfde.

Omdat ik vermoedde dat het ging om een losse uitlaatsteun of hitteschild, heb ik er niet de hoogste prioriteit aan gegeven. Vandaag ben ik toch maar even onder de auto gekropen, en gewapend met een stuk tuinslang als 'stethoscoop' ben ik erachter gekomen dat het geluid van de onderkant van het motorblok komt, om precies te zijn van een rooster-achtig gedeelte (geen idee wat dit doet).

Dit lijkt me toch iets serieuzer te zijn, maar ik weet niet precies waar ik mee te maken heb. Heeft iemand een idee?

Overigens loopt de motor niet merkbaar anders dan voorheen.
Antwoord
achter dat rooster zit de koppelomvormer van de automaat.
De rooster(s) zijn om de koppelomvormer van koellucht te voorzien.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Goed, heb er toch maar naar laten kijken.
Het probleem: de starterkrans begon los te komen van het vliegwiel. Volgens de monteur zat deze vast met "een soort van popnagels", waarvan enkele het hadden begeven. Hij heeft het zaakje aan elkaar gelast, dus het lawaai is weg.
Antwoord
Oei, ongetwijfeld een nobele poging maar ik denk dat de hardstalen starterkrans en de plaatstalen flexplaat niet lang aan elkaar gelast blijven (daarom zit-ie ook met een soort klinknagels eraan vast).
De onbalans van een paar lassen links en rechts lijkt me ook niet bevorderlijk voor de levensduur van het geheel.

Die plaat en de starterkrans draaien aan 3000 rpm rond ter hoogte van je rechtervoet, als er een stuk afvliegt gaat dat met groot geweld.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc, helaas moet ik je gelijk geven. Sinds gisteren is het lawaai weer terug.
Het lijkt dus tijd voor een meer duurzame oplossing; wat moet er vervangen worden, is dit zelf te doen, en wat zijn de kosten?
Antwoord
volgens mij wordt een nieuwe starterkrans heetgestookt en om het vliegwiel heen gelegd waarna hij er lekker strak omheen krimpt, geen gepopnagel dus.
ik al even zoeken naar de beschrijving..
gilles
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
en je legt het vliegwiel een nacht in de vriezer, lees ik op een andere site, als het van de vrouw mag dan ;D
Antwoord
Nadat ik dat geschreven had zag ik de flexplaat van een V50, die is wel gelast. Over hele eindes:

http://www.swedishautoparts.com/V50/Volv...skets.html

Misschien kan je monteur het nog eens een rondje proberen. Maar het kan ook zijn dat die plaat wat krom is en met al die extra trillingen blijft niks lang zitten.
Antwoord
niet laten lassen! dan krijgg je onbalans in je vliegwiel en gaan de krukaslagers eraan, dat geeft een diep kloppend geluid.

vliegwiel eraf halen, volgens haynes: gaatje boren in de ring en dan kapot slaan. en de ring niet met een brander verwarmen maar in de oven, 220 graden (hetelucht Wink ) aanbevolen wordt in ieder geval om het vliegwiel te laten balanceren na deze actie.

lassen aan het vliegwiel is uit den boze en als je een garage hebt die dat doet zou ik deze ernstig in twijfel trekken..
Antwoord
Het gaat hier over een flexplaat, bij automaten te vinden i.p.v. het vliegwiel. Er was al aan gelast.

Kosten: tijdje terug kon ik voor 55 euro een complete plaat kopen Volvo Classics, na een beetje zoeken en mailen vond ik er ÃÂÃÂn op Marktplaats voor 20 euro. De motor óf de bak moet er uit, da's wel lastig.
Als je een brug hebt zou ik de bak nemen, als je een motortakel hebt de motor. Denk dat een garage er in 2-3 uur wel klaar mee is. Je kan dan ook de achterste krukaskeerring (laten) vervangen, en de ATF, en de keerringen van de BW35, indien nodig.
Handig om van te voren te weten of je een 6 of 8 gaten plaat hebt. Als de krukaspoeliebout een UNC bout is heb je bijna zeker weten 6 boutgaten.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo s60 ratel in cilinderkop? yogi 1 2.251 23 September 2012, 14:05
Laatste bericht: Marc1970
  Raadselachtige ratel 940 Léon Siebert 8 5.529 29 May 2012, 08:05
Laatste bericht: keter
  hmm, stotter, ratel... Bzz 8 4.922 21 December 2011, 13:08
Laatste bericht: Bzz
  ratel, 144s ton76 10 5.795 30 May 2008, 20:18
Laatste bericht: ton76

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)