Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(245 1980) geen lucht / remolie uit bovenste nippel linksvoor na vervangen slang
Ivm apk afkeur; scheurtje tot canvas, heb ik de 2 remslangen links voor vervangen.

Ik heb hiervoor het pedaal met een stuk hout iets ingedrukt, alvorens de slangen te demonteren. -dan loopt je reservoir niet leeg-

Na het vervangen van de slangen laat de bovenste nippel geen lucht door. Zelfs met een volledig uitgedraaide nippel komt er geen olie, maar ik hoor ook geen lucht bij intrappen rempedaal. De koppelingen bij de slang blijven ook droog.
Bij het onluchten hoefde ik ook alleen het voorste reservoir bij te vullen.
De 2 andere nippels van linksvoor kon ik wel gewoon ontluchten.

Ik heb nog niet geprobeerd rechts voor boven te ontluchten.

Zitten de bovenste remcilinders links en rechts voor direct aan elkaar gekoppeld of zit hier nog een verdeler of iets tussen?

Door het gescheiden systeem is er wel druk en merk je met rijden niets, dus goede kans dat het voor de apk in orde is, maar ik wil de boel wel weer graag dubbel werkend hebben.

Antwoord
Hi,

voor wat betreft de scheiding in het systeem: http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3751.0 , eerste post.
Wat je niet vermeld is of je zuigers van de linker klauw werken. Je zegt wel dat er geen verschil te merken is met rijden, maar misschien is dat wel omdat het hiervoor ook niet werkte.... Sad Er kan iets in de klauw zitten dat de nippel verstopt of de nieuwe slangen laten geen vloeistof door door een blokkade. Is het gat van de nippel vrij als je de nippel er helemaal uitdraait?

Overigens heb ik een vergelijkbaar probleem gehad met de klauw rechts achter. Ik gebruik een EezyBleed voor het ontluchten (hiermee zet je je systeem onder druk, zodat je alleen je ontluchtnippels open hoeft te draaien om de lucht en "foute" olie weg te laten lopen). Dat in combinatie met een keer fors op het pedaal trappen was voldoende om de nippel open te drukken en te laten ontluchten.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
De scheiding op zich is me duidelijk. De hoofdremcilinder bestaat a.h.w. uit 2 cilinders achter elkaar. Zo kan systeem A en B gescheiden blijven.

Bij mij gaat het dus mis in system A;
System A:
1) Left rear
2) Left front - Upper piston chambers (single bleeder, top)
3) Right front - Upper piston chambers (single bleeder, top)

Nu zit er links voor ook een verdeelblokje met remleidingen, maar wat doet dat ding? Is dit stomweg 1 in 3 uit, of is het ingenieuzer en kan het ding stuk?

De nippel is er helemaal uit geweest, maar er kwam niets. Ook niet bij harder trappen. Achteraf had ik het idee dat bij het losnemen de voorste slang nauwelijks lekte. De achterste lekte wel, maar die had ik doorgeknipt om het losnemen makkelijker te maken.

Ik heb verder niets meer onderzocht, omdat ik er voor even genoeg van had;
motorrubbersvervangen, remslangen, bedrading achterklep en vervolgens in de regen nog de achterdemper van de uitlaat iets verschoven...........

Antwoord
APK goedgekeurd ;D

Ondertussen iets verder gekomen:

Als ik de leiding die na de slang komt richting remcilinder, iets los, komt er remvloeistof.

Als ik met een tang beide remcilinders inknijp, worden ze beide bij het remmen weer uitgedrukt.
Beide cilinders zijn dus gangbaar en reageren op het rempedaal.

Kennelijk zit er in de remklauw iets waardoor deze geen lucht of vloeistof doorlaat naar de bovenste nippel.
Hard remmen met uitgenomen nippel help niet.....

Ik heb nog niet in het kanaaltje geprikt, want ik weet nog even niet:
-of ik de vuiligheid niet naar binnen duw
-wat ik hiervoor moet gebruiken (bijv. remkabeltje van een fiets?)
Antwoord
't lijkt toch op een verstopping inderdaad. Bij mij deed ook ÃÂÃÂn nippeltje het niet maar na een paar keer flink op het rempedaal te trappen wel. Nou schijn je ook weer niet te hard te moeten trappen want dan trap je iets kapot in de remcylinder (bij het ontluchten dan). Ben ff vergeten wat er dan kapot kan gaan.

Heb je de leidingen aan de klauw al iets los gehad? Misschien kan je checken of daar wel vloeistof uitkomt. Misschien zit de verstopping wel in de leiding en niet in de klauw...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
henqui schreef:Nou schijn je ook weer niet te hard te moeten trappen want dan trap je iets kapot in de remcylinder (bij het ontluchten dan). Ben ff vergeten wat er dan kapot kan gaan.

De zuigertjes in je hoofdremcylinder. Als je bij het ontluchten het pedaal intrapt tot voorbij het punt waar hij normaal gesproken komt bij het remmen, loop je de kans de rubbertjes te beschadigen op een kraag van "roest" en andere aangekoekte zooi. Dat voel je later weer als je druk op het pedaal houdt en het zakt dan zachtjes verder. Dat betekent dan weer dat je je hoofdremcylinder moet reviseren / vervangen.
Je blijft wel leuk bezig....... Big Grin
`88 245, B230K, M47
Antwoord
inderdaad, dat was het!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
henqui schreef:'t lijkt toch op een verstopping inderdaad. Bij mij deed ook ÃÂÃÂn nippeltje het niet maar na een paar keer flink op het rempedaal te trappen wel. Nou schijn je ook weer niet te hard te moeten trappen want dan trap je iets kapot in de remcylinder (bij het ontluchten dan). Ben ff vergeten wat er dan kapot kan gaan.

Heb je de leidingen aan de klauw al iets los gehad? Misschien kan je checken of daar wel vloeistof uitkomt. Misschien zit de verstopping wel in de leiding en niet in de klauw...

De cilinder komt wel naar buiten bij rempedaaldruk. Dus de leiding is gangbaar.
Voorlopig laat ik het even zo. Als ik weer een klusaanval krijg probeer ik het kanaaltje met een kabeltje door te prikken.
Beter zou zijn perslucht, maar dan moet de boel echt los.
Antwoord
Je zou ook een klein boortje (max 3 mm past er nog door) kunnen nemen. Een beetje druk op het remsysteem zetten (met een plankje tegen de stoel) en dan de nippel er uit draaien.
Dan met het boordje het gaatje doorboren met een draaiende beweging tussen je vingers. Als hij dan vrij komt blaast de troep zich er wel voor een groot deel uit. Er zit waarschijnlijk wat (samendrukbare) lucht boven in de klauw. ontluchten werkt dan niet omdat de lucht zich gewoon weer uitzet als je het pedaal weer op laat komen.
Een eazybleed werkt ook goed. Druk er op en dan "uitboren" met het klein boortje.
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
Met het boortje ga je er van uit dat de verstopping in het laatste en rechte deel zit, dicht bij de nippel.
Meer naar de cilinder zal toch een bocht in het kanaaltje zitten.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Photo Aandrijfas uitnemen om remankerplaat te vervangen Adank@M-stad 2 263 5 August 2025, 14:16
Laatste bericht: TeunTimmermans
  Ankerplaten voorijde vervangen DanielR 14 13.670 15 September 2020, 12:23
Laatste bericht: Rob
  Remmen vervangen 240 Gurd 19 16.129 27 August 2020, 16:40
Laatste bericht: Nicolaas H
  Remklauw rechtsachter geen olie? Volvo 142 B23 10 10.433 29 March 2018, 20:21
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Zelf doen of uitbesteden (Vervangen remschijven en remklauwen achter) Grey240Polar 11 18.863 20 August 2017, 07:51
Laatste bericht: Wouter1953
  Remblokken vervangen Volvo V40 uit 2000 HansK 5 10.151 18 May 2017, 12:13
Laatste bericht: RM
  Abs unit vervangen Vissertje 2 4.653 22 June 2015, 18:15
Laatste bericht: Vissertje
  schijven vervangen PeterDeM 5 9.808 20 March 2015, 22:14
Laatste bericht: Dopski
  Getver nippel afgebroken A_A 7 17.903 21 June 2014, 14:08
Laatste bericht: A_A
  nippel remleiding afgebroken paultruro 3 4.994 1 November 2013, 18:54
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)