Topics: 73
Toen ik vorige week mijn 240 ( 1993 ) startte hoorde ik ineens een zoemend geluid vanonder de achterbank. Heb daarop gezocht op
het forum wat de oorzaak zou kunnen zijn. Dat zoemende geluid was er de jaren tevoren nooit geweest. Ik neem aan dat het de brandstofpomp
is. Net 30 liter peut getankt maar helaas, het geluid blijft. Een beetje gezoem hoort bij de 240 , maar het geluid is harder dan afgelopen
jaren. De 240 rijdt dagelijks en er heeft regelmatig minder dan 10 liter benzine in de tank gezeten. Is mijn pomp aan het eind van zijn latijn ??? :-\
Motor loopt voor de rest goed, geen bokken, goed starten etc.
245 1993
Topics: 35
Heb je het geluid ook als je tank hÃÂlemaal vol is, of meer dan de helft? Een pomp die aan zijn einde is maakt vooral lawaai als er minder dan de helft brandstof in de tank zit, of als ie bijna leeg is. Kost 'm wat meer moeite. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Zou idd kunnen wijzen op een pomp die bijna kapot is, maar voor 't zelfde geld kan je er nog een jaar mee verder.. :-\
Topics: 73
De tank is nu voor meer dan driekwart vol en het geluid is niet minder dan voor de tankbeurt ( meter int oranje ).
Vanwege het weer heb ik nog niet gekeken hoe de pomp zit. Is deze goed zelf te vervangen en is er iemand die het boschnummer welicht voor me heeft ?
Dan kan ik even zoeken hoe het kwa prijs zit mocht het nodig zijn. Pompen staan bijv. op Hbase maar ik weet niet of dit boschnummer is ?
245 1993
Zolang je motor niet plots afslaat, is er misschien nog hoop
Zou eerst even de filters nakijken. Er zijn er twee: een tegen 't schutbord, en een soort zeefje in de pomp zelf. Als die verstopt zitten, belast dat de pomp veel meer - waardoor ie sneller verslijt.
Zou ook niet adviseren om nog veel rond te rijden als je minder dan 10 liter in je tank hebt zitten. Op die manier komt er net veel zooi je pomp binnen.. :-\
Topics: 5
Bij jouw 240 zit het hoofdfilter naast de pomp (die samen onder de auto hangen).
Het opvoerpompje in de tank (kan ook versletern zijn?) heeft ook nog een filtervoetje (soort zeefje).
Bij mijn 760 was het slangetje dat na het opvoerpompje zat gescheurd, waardoor er veel minder benzine naar de hoofdpomp onder de auto ging. Wie weet ook een optie?
Groet,
Philip
760 | Groen | Snel
Boschnummer ken ik ook niet. Tweedehandspompjes zijn niet zo moeilijk te vinden (sloop bv.) en kosten niet zo veel. Hangt linksonder de auto, dus een brug is wel handig. Knijp de brandstofleidingen wel dicht! Meteen ook even kijken of die niet aan vervanging toe zijn, is mooi meegenomen. Maar zolang ie 't blijft doen, zou ik 'm nog niet vervangen, tenzij je 't zoemen je echt irriteert natuurlijk
Topics: 42
rij al ruim een jaar met een zwaar zoemende pomp in de Tic, volle tank of niet, heb een spare one in de auto liggen voor het geval dat ( ebay, geloof â⬠25,-), maar stoort me niet echt, net zomin als de krakende kreun van het koppelingspedaal; hoort in mijn ogen bij de auto.
als het geluid maakt weet je dat het nog werkt ;D ;D ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
PP! schreef:rij al ruim een jaar met een zwaar zoemende pomp in de Tic, volle tank of niet, heb een spare one in de auto liggen voor het geval dat ( ebay, geloof â⬠25,-), maar stoort me niet echt, net zomin als de krakende kreun van het koppelingspedaal; hoort in mijn ogen bij de auto.
als het geluid maakt weet je dat het nog werkt ;D ;D ;D
Behalve als het dit soort geluid is: KLOENK kkrraaaaaaaschuur schuur BRombrom Brof
Wil zeggen dat je uitlaat er af gevallen is en met ÃÂ
ÃÂ
n rubbertje nog meegesleurd wordt over het asfalt :-X :-X Was bij mijn vorige auto (fiat), trouwens
En nu on topic: zou me (nog) niet teveel zorgen maken. Beginnen met filters schoon te maken / vervangen, kan al heel wat doen. Ergens gelezen dat ook een defecte terugslagklep (ergens) vergelijkbare symptomen oplevert? ???
Topics: 5
1. Ik zou me kapot ergeren aan dat geluid.. (als het echt goed hoorbaar is)
2. Ik zou vermoeden dat een versleten pomp ook minder capaciteit heeft, waardoor de brandstofdruk kan zakken.. ?
Bij K-jet zul je het niet merken ;D ;D ;D ;D ;D ;D

;D ;D
Maar begin inderdaad niet met het duurste onderdeel, filters en leidingen eerst controleren!!!
760 | Groen | Snel
Topics: 42
en carb/injector cleaner in je tank mikken met genoeg NIEUWE benzine ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99