Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
MegaSquirt Daily Driver 245 K-jet BI Lambda BI Fuel
#11
Citaat:@ticcie; je moet er niet over lezen.... je moet het gewoon DOEN !!

ik ben 30 jaar auto-evolutie aan het leren in een paar jaar: eerst geleerd hoe een carburateur werkt, nu hoe mechanische injectie en turbo's werken en daarna zijn de MS-en KDFI's aan de beurt!
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#12
Dan is het voor Ticcie dadelijk een makkie om met MS en/of KDFI aan de gang te gaan, basiskennis heet dat. Als er al een LPG installatie in een auto aanwezig is valt het mijn inziens reuze mee om de MS in te bouwen, en dan ben ik maar een hobbyist van een laag caliber als ik hier op het forum allemaal lees waar jullie mee bezig zijn.

Wat betreft KDFI, naar mijn idee is de hardware het enige verschil en draait het op de software van MS.
245DL 1980 USA
Antwoord
#13
Jan-Willem schreef:
Jelmar schreef:KdFi = MegaSquirt ......


Weet je dat zeker Jelmar....

Ja jelmar weet dat heel zeker. ;D

heb hier meerdere kdfi's en megasquirts liggen.... Wink
Antwoord
#14
Zo, we zijn weer van het ijs af en aan het opwarmen achter de pc.

Zonet nog wat plaatjes geschoten van de MS in de auto.


Inlaat met gemonteerde injectornippels. (borgen met locktide)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CEZYJKR4.jpg

Vriesdop waarin uiteindelijk de tempsensor is gelijmd.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TBDI6GNM.jpg

beugel die onder de steun van de dynamo gemonteerd is.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PKK7T8M6.jpg

Gemonteerde verdamper met de blauwe onderdrukslang.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-O8FLBKSP.jpg

Spruitstuk met gemonteerde nippels, onderdruk verdamper en MAP sensor in de MS.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FSPOWBMO.jpg

De onderste is het LPG filter in de toevoerslang injectorrail. De geribbelde slang is het omhulsel van de kabelboom voor het MS systeem.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PMAJ8WIB.jpg

Luchtinlaat temperatuur sensor gemonteerd in het filterhuis.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IBR7MROS.jpg

Injectorrail gemonteerd op het kleppendeksel.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SSRYH48J.jpg

DIS bobine (zonder bougiekabels) op het schutbord gemonteerd. De kabelboom en onderdrukslang gaat gier ook door het schutbord naar binnen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZA78XVI7.jpg

Gemonteerd triggerweel met links de sensor.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KEGKZT3B.jpg

Dat rode is de temperatuursensor van de motor die in een ingelijmde draadbus in de sparing van een vriesdop is gedraaid.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TIMC84P7.jpg

Dashboardkastje met gemonteerde MS en zekeringskast.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-J4MLFFMY.jpg

Tweede van rechts is de kontrole led en reset drukknop van de breedband Lambda en links de lpg/benzine knop met tankinhoud indicator.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XPJCPXEN.jpg




245DL 1980 USA
Antwoord
#15
dat ziet er goed uit!
wat ik nu leuk zou vinden is een klein LCD schermpje van pakweg 15 x 5 cm waarop continu wat basic info wordt weergegeven.
als je dat dan bovenop de unit in je dashboardkastje zou plaatsen hoef je niet altijd de laptop erbij te pakken.
ik snap wel dat dat uiteindelijk toch wel moet om instellingen te wijzigen maar het verhoogt wel de fun en demo factor.

gaaf projct en bedankt voor de foto-update
Antwoord
#16
Daar heb ik stilletjes al aan gedacht maar nog niet verder naar gezocht. Als ik een mooie en betaalbare oplossing kan vinden in de toekomst monteer ik hem liever heel stoer in het zicht dan in het dash kastje.
245DL 1980 USA
Antwoord
#17
MegaView ? Google daar maar eens op. Verder heb ik in mijn auto een 7" schermpje die die waarden weergeeft. Beetje overkill, maar wel cool.

Overigens:
KdFi is niet helemaal precies gelijk wat MegaSquirt is: het heeft alles wat MegaSquirt had moeten hebben. Dus standaard multi-bobine support, boost-control, mogelijkheden tot het aansturen van externe apparaten zoals de electrische radiatorfan, aansturing van de toerenteller enz, noem maar op. Je kan ze niet zomaar naast elkaar positioneren, al gebruiken ze dezelfde firmware en tuningssoftware. Als je een MegaSquirt helemaal zou aankleden met alle denkbare opties dan zit je op het niveau van KdFi. Alleen ben je dan ruim 2x dat bedrag kwijt. KdFi is gebasseerd op een MS2 qua processor.

LPG injectie kan eigenlijk op ieder vrij programmeerbaar systeem. MegaSquirt, KdFi, Adaptronic (in mijn eigen Volvo), KMS, DTA, MoTeC, enz. Alleen zijn de eerste 2 het meest kostengunstig en dat is belangrijk voor de LPG rijder. De kracht is dus de volledige aanpasbaarheid van het systeem en de verdere mogenlijkheden zoals een verdelerloos ontstekingssysteem

Dan nog een hardnekkige misvatting:

AFR:
Air (to) Fuel Ratio.
Stochiometrisch mengsel:
De hoeveelheid lucht (in Kg) ten opzichte van de hoeveelheid brandstof (in Kg) die een volledige verbranding geeft.
Dit vindt plaats bij Lambda = 1.
Dit vermenigvuldigd met het typische getal voor die brandstof maakt de AFR.
Voor Benzine is dit 14,7.
Voor LPG is dit 15,5.
Alleen:
De tuningssoftware ziet het verschil niet tussen de brandstoffen. Ze krijgt de waarde als lambda-getal binnen en vermenigvuldigd dit met het typische getal van benzine.

Het is dus juist om uit te gaan van het getal 14,7, ook voor LPG. Omdat dit feitelijk de meting van het lambda=1 waarde is. Alleen de software maakt een vertaalfout.

Het is dus niet juist de waarde hier 14,7 voor gas te NOEMEN. Dus alles gaat goed, ga zo door, ga uit van 14,7 maar zelf zet ik de software liever om op Lambda waarden als ik met LPG werk.

Wat ik er verder over kwijt wil:

Een voorbeeldige klant met veel interesse, niet geplaagd door heel veel kennis van verbrandingsmotoren (daardoor ook niet bevooroordeeld en openstaand voor tips en uitleg). Een aanpakker want in de koude gewoon volharden en volhouden op de oprit. Een keurige inbouw in een keurige auto. Is aan komen rijden op LPG. Reed echter weg met een nog beter rijdende auto op gas. ;D

Zo zie je maar weer dat een dergelijke inbouw door eigenlijk iedereen is te volbrengen die een paar rechterhanden heeft en bereid is tijd te investeren in de inbouw. En dan is het altijd mogelijk een deel of het geheel door mij te laten uitvoeren.

Ik denk dat hiermee wel is aangetoond hoe prettig het systeem werkt. Het mooiste is dus dat het zichtbaar is dat de auto zich optimaal afgesteld laat besturen. Dit houdt de temperatuur in de motor laag, zorgt voor minder belasting op onze omgeving qua uitlaatgassen en zorgt voor maximale prestaties.

Helaas wordt de auto wat geremd door een wat tamme nokkenas, een kat en een nogal bochtige inlaat (K-jet). Daardoor niet de snelste, maar daar is nog zat ruimte voor verbetering en de brandstofcalibratie laat zich gewoon mee veranderen.

Volgende topic: het plaatsen van een K-nokkenas, en een sport-spruitstukje ?
En een grote wens van zijn vrouw: het ombouwen van de koppeling naar hydraulische bediening...
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#18
skidje schreef:Wordt de air-/fuel verhouding bij een waarde van 12 of lager een grote bedreiging voor de motor wanner LPG wordt gebruikt?. Geloof dat 12 de ondergrens is op Benzine!?

Bij benzine heb je dan last van een "wash-down" van de cilinderwanden. De benzine spoelt dan de olie van de cilinderwand. Pech bij benzine is dat het ondanks het veel te rijke mengsel gewoon blijft doordraaien en er dus geen indicatie is dat er wat mis is op het brandstofverbruik na.

Bij LPG zal het gewoon slecht gaan ontsteken maar LPG is niet ontvettend. Dus er gebeurd weinig. In rare gevallen kan er detonatie optreden. Maar het is niet zo dat een motor onmiddelijk kapot pingelt op LPG. Het is echter wel zo dat de LPG dan onverbrand de uitlaat uit komt en dat er CO wordt geproduceerd. Beide is niet wenselijk. CO is potentieel gevaarlijk en CH (kool-waterstoffen) zijn een vervelend broeikasgas. Factor 1000x CO2. LPG richt dus niet snel schade aan een motor aan, behalve bij te arm mengsel, back-fires en de kleppen zullen in sommige gevallen wat sneller inslaan.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#19
Zonnehuis2 schreef:Ik weet niet waar de grenzen liggen wat een motor nog fijn vindt, als je googelt kan je hier wel interessante info over vinden maar voor mij is goed goed in dit geval en houd ik het allemaal netjes, Daily Driver tenslotte.

Uitgaande van de AFR 14.7 dan hebben we max vermogen bij AFR = 12.8-13.2. Klepoverlap van een scherpe nokkenas kan ons echter nog lager doen gaan omdat er een deel "vervuiling" in de uitlaat komt van de klepoverlap in de vorm van zuurstof.
Ideaal is net onder stochiometrisch voor doorsnee gebruik. De motor draait dan het lekkerst. Als je echt voor de zuinigheid gaat zou je wat hoger kunnen gaan naar 15,5. Dan ga je echter het overslaan van de motor voelen en de verbrandingstemperatuur neemt toe. Vandaar dat je dit enkel onder lage belasting doet.

Daarbij opgemerkt dat je een AFR Target table kan instellen en dus de computer de brandstofsamenstelling naar een doel kan laten regelen. Je kan dus naar hartelust experimenteren alleen dien je je te realiseren dat niet alle experimenten even prettig voor de motor zijn (te arm onder vollast bijvoorbeeld...).
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#20
Respekt, en betere waarden als dat ik haal...heb ik nu goed begrepen dat je met je wensen naar Jeroen bent gegaan en thuis kwam met een doos onderdelen ? En die vervolgens zelf heb ingebouwd ?

Is toch wel erg leuk om te doen...

[img][/img]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lambda sonde speelt vals Volf 3 4.418 22 October 2017, 14:32
Laatste bericht: Volf
  lambda sonde xseto 0 2.037 21 January 2017, 12:05
Laatste bericht: xseto
  Bung lambda sonde Naciremus 1 2.280 20 December 2016, 17:41
Laatste bericht: asterix
  breedband Lambda sensor Prins 13 15.165 24 December 2015, 12:30
Laatste bericht: Dirk342
  Lambda probleem MtchNgo 27 21.035 7 August 2015, 07:21
Laatste bericht: dens245polar
  Electronische brandstofinjectie home-brew (MegaSquirt) LPG Bozzma 441 280.445 29 June 2015, 07:08
Laatste bericht: Laurens Zondag
  K-jet naar megasquirt Laurens Zondag 8 8.018 4 November 2013, 23:18
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Lambda sonde lamp + foutcode 1-3-1 Niels240 1 2.631 4 April 2013, 12:53
Laatste bericht: Rob
  Kdfi (megasquirt kloon) afstellen Volvo 142 B23 10 10.572 28 November 2012, 18:14
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  open lucht filter, problemen met lambda sonde - volvo 740 marco3591 3 4.045 12 July 2011, 17:55
Laatste bericht: Jerry

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)