Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
nieuwe vragen...ombouw hand 4+OD naar aut 3+OD
#1
zomaar een vraag;

ik zou er heel wat voor over hebben om komend jaar als ik mijn blok een grote beurt ga geven de handbak te vervangen door een automaat (mits met OD) ik heb even gesnuffeld maar tot mijn verbazing nog niets kunnen vinden op dit forum...

iemand ervaring? rendementen uit het verleden ;-)
veel werk? quanta kosta?
zelfde aandrijfas? wat moet allemaal omgezet worden?
raadzaam om de automaat eerst te laten nakijken of is ie oerdegelijk?

hoor het graag.
als het teringveel werk is laat ik het lekker zitten.
anders lijkt me het een leuk projectje
B21ET met automaat? jihaaaa ;D ;D
huidige auto's:
Volvo 245 GL 1979 (oude van Hein)

Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97, V70 II 170pk ‘01 en V70 III D5 ‘08
Antwoord
#2
In Amerika zijn er vrij veel 240 Turbo's geleverd met automaat,amerikanen kunnen niet schakelen 8)

Een ombouw is mogelijk mits je er eigenlijk een complete auto met automaat naast zet.....

Het enige waar ik aan twijfel is de achteras,passen doet het zeker alleen hadden de automaten meen ik langere eindoverbrengingen.

Ik heb een keer een 740 diesel omgebouwd van handbak naar automaat en dat was 2 hele dagen werk met 2 man.........
Antwoord
#3
Hier een omgekeerde verbouwing om je idee te geven:

http://www.geocities.com/p_demeo_2000/conversion.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
volvo200liefhebber schreef:Ik heb een keer een 740 diesel omgebouwd van handbak naar automaat en dat was 2 hele dagen werk met 2 man.........

good lord :-X :-X
huidige auto's:
Volvo 245 GL 1979 (oude van Hein)

Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97, V70 II 170pk ‘01 en V70 III D5 ‘08
Antwoord
#5
komop valt wel mee, de lord staat aan jou kant.
het is goed te doen. reken op: 1 weekend 2 man (en drank?)
en dan moet ie er onder zitten.

van schakel naar autm is gemakkelijker dan andersom.
je koppelings-pendaal en zo komt te vervallen ipv er bij bouwen.

als je een automaat koopt let dan op dat de aandrijf-as er bij zit!!

als je het hele zooitje toch uit elkaar hebt vervang dan gelijk de kruk-as kering

volgens mij komt er ook een ander vliegwiel op waar de autm aan vast gebout word

koop een koplete sloop auto dan weet je zeker dat je geen kruk-as ringetje of iets doms mist
de rest van de auto verkoop je hier weer op het forum
245 GLE AW71 on gaz 1979<br />V70 classic 2.5 TDI 2000<br />960 2.4 TIC 1991<br /><br />De V40 is verkocht!
Antwoord
#6
en zou een bak, as, enz van een 740 ook passen achter mijn B21ET?
stuk makkelijker, lees goedkoper ;D, te krijgen...
huidige auto's:
Volvo 245 GL 1979 (oude van Hein)

Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97, V70 II 170pk ‘01 en V70 III D5 ‘08
Antwoord
#7
De bak wel = zelfde
of de lengte van de aandrijf as past weet ik niet (rolmaatje)

let op volgens mij hebben alle 740 bakken geen kilometer-kabel aansluiting op de bak,
en de 240 juist weer wel.
van af een bepaald bouwjaar zit km-kabel aansluiting bij de 240 op de achter-as dan hoef je nergens rekening mee te houden.
dus ff onder de auto hangen en kijken waar je km-kabel in gaat.
245 GLE AW71 on gaz 1979<br />V70 classic 2.5 TDI 2000<br />960 2.4 TIC 1991<br /><br />De V40 is verkocht!
Antwoord
#8
ik kan een complete set kopen voor weinig.
bak, koppelomvormer, leidingen, pook, pedaal, as, radiateur, vliegwiel/flexwiel.

enige wat ontbreekt is dashboard (daar zal wel iets op te zien zijn qua indicatielampjes...)

maar; het is een 3 bak zonder overdrive.
en rijden zonder OD is voor mij gÃÂÃÂn optie.

wellicht een domme vraag maar past de OD van mijn handbak op deze 3-AUT?


huidige auto's:
Volvo 245 GL 1979 (oude van Hein)

Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97, V70 II 170pk ‘01 en V70 III D5 ‘08
Antwoord
#9
Neen!

Toch worden losse OD's wel toegepast .
Ook het J-type wordt als los component gebruikt.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#10
wat bedoel je met nee maar toch?
dat de OD van mijn handbak niet past maar dat een andere losse OD wel zou passen?

en heeft de as van de 3-AUT zonder OD een andere lengte dan de as van een 3AUT+OD?
huidige auto's:
Volvo 245 GL 1979 (oude van Hein)

Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97, V70 II 170pk ‘01 en V70 III D5 ‘08
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hét grote M90 ombouw-topic door Bozzma Bozzma 30 61.000 13 November 2024, 15:11
Laatste bericht: skidje
  Nieuwe achteras 740 Archermusic 6 5.739 17 July 2019, 10:27
Laatste bericht: Archermusic
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 6.501 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 2.927 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  M47 Guibo flens naar gewone flens oudevolvo 15 13.578 7 June 2016, 13:42
Laatste bericht: Tyn245GL
  Ombouw van M45 naar M46 of M47 Mark244 8 10.723 26 April 2016, 12:19
Laatste bericht: polestar-volvo
  Automaat ombouw 3 naar 4 traps wat is er mogelijk vinkepeter 4 5.703 26 February 2016, 10:17
Laatste bericht: Goedkoetje
  Problemen met opschakelen naar de 3 (BW55) ZOAB 2 3.989 27 September 2015, 17:56
Laatste bericht: ZOAB
  740 M47 naar M90 ombouw xseto 10 11.254 11 February 2015, 19:12
Laatste bericht: Jw240
  B30 blok van automaat naar schakel Retsok 6 12.547 25 May 2014, 20:58
Laatste bericht: Retsok

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)