Tja wat doe je op een regenachtige zaterdag middag? Juist je denkt laat ik maar alvast een start maken met het demonteren van je halve dashbord. Heb wel eerder delen van de middenconsole los gehad, dan kan ik daarna met Gideon contact opnemen en kijken of we samen de klus afmaken.
Laat ik beginnen met te zeggen dat Volvo een auto om de verwarmingsunit heeft gebouwd en er vanuit ging dat dit onderdeel als laatste kapot zou gaan. De praktijk is anders.
Het is werkelijk niet te begrijpen dat er van die clips losgewipt moeten worden waar je bijna onmogelijk aan komt.
Even een lang verhaal kort maken; om half vier gestart en om even na zessen draaide de nieuwe motor, en een kwartiertje later zat ik bij dokter om een dikke diepe snee tussen duim en wijsvinger te laten hechten. Eigen domme schuld, en jammer anders had ik de "k" klus morgen af kunnen maken.
De langere versie?
het demonteren van de middenconsole gestart met de zijpanelen te demonteren, vervolgens de voetruimte/dashboard bekleding. Hierna de onderste console (asbak/radio) en daarna de knoppen reeks. De knoppen heb ik uit de console gehaald en daarna weer aangesloten. Spaart tijd met labelen en je kunt alles nog gebruiken. De volgende stap is dan de verwarmingsknoppen los halen van het metalen frame. Deze zijn dus ook nog aangesloten. Hierna het ijzeren frame los gehaald en de metalen zijsteunen. Zover niks echt "K".
Dashbord kast eruit en centrale ventilatorroosters gedemonteerd.
De volgende stap is het "K" gedeelte, de zwarte hardplastieke kanalen die uit twee delen bestaan en aan het aanjagerhuis zitten worden bij elkaar gehouden door veerclipklemmen en die zitten aan de voorzijde (geen prob) en aan de achterzijde (wel een prob) Aan de dashboardkast zijde kun je er nog wel enigsinds aan, maar aan de andere zijde niet!!! "K" dus :o ??? >

toch gelukt
Daarna kun je het binneste deel los schroeven en het schoepenrad aan weerszijde verwijderen.
Oja, voor de hard plastieke kanalen kunt verwijderen moet je ze nog los wrikken van de zacht plastieke kanalen naar de uitstroommonden achter/ontwaseming en dashboard roosters.
Terug naar de schoepenraden. De eerste ging al niet makkelijk. Is aan gekoekt en roestig. De tweede ging nog moeilijk :'( Hierbij schoot ik uit met de snee tussen duim en wijsvinger
Nu heb ik altijd zakdoekjes tegen het bloeden bij de hand en afplaktape, dus na een quickehbo ga ik verder. Oude motor eruit (drie schroefjes) nieuwe erin en efkes aansluiten om te kijken of ie het doet. Standje een , twee, drie, vier, OKE
en toen naar de dokter.............pfffff een dumpertje.
Volgens mij is 8 uur een reele tijd voor deze klus, zeker voor een beetje geoefend en voorzichtige sleutelaar. Wel niet de leukste klus. Hopelijk gaat het opbouwen mij beter af, want dat hechten koste me dus ook weer 66 euro (In Belgie betaal je de dokter meteen)
Kijken of ik morgen de losse onderdelen wat kan afsoppen
Met het afmonteren wacht ik maar totdat de hechtingen eruit zijn. Dus Gideon dat wordt denk ik niks meer dit of komend week-end
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)