Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervangen kachel, nog meer lotgenoten?
Thx, net geprobeerd, en idd
Zwart massa, groen = stand 1, blauw = stand 2, rood = stand 3
Hij doet het!
Nu nog de oude uitbouwen en de nieuwe erin.
Eerst maar moed indrinken Big Grin
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Gideon schreef:Ik denk dat ik binnenkort ook eraan mag geloven, dat mijn kachel eruit moet voor een nieuwe motor. :-\
Bij mij pieptie ook al behoorlijk. Binnenkort dus maar eens een nieuwe kachelmotor bestellen.

Heb je dit al gedaan of moet het nog gebeuren? Kunnen we misschien een klusdag/week-end van maken, doen we het stereo. in mijn garage is plek genoeg denk ik?

groetjes ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
Ik heb het iig nog niet gedaan.
Ben me aan het orienteren wat er gedaan moet worden (oefenen op oude kachelmotor) en aan het inlezen/indrinken. ;D
Dus, als er ruimte is in je garage en die is in de buurt van Friesland?
(btw, ik ken evt nog een potentiele candidaat van hier, die er ook aan moet geloven (Postma))

Dat piepen heeft hij bij mij dik 2 jaar volgehouden, dus je hebt nog even tijd.
Nu piept er nix meer bij mij, en komt er alleen rook uit :-X
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Ben me nu aan het indrinken Tongue met een di giovanna, siciliaanse rode wijn. smaakt goed.
welkom ben je zeker, de plaats zal met schikken en meten wel drie volvo's kunnen bevatten, maar ik denk dat je maaseik net wat te ver vindt. misschien een idee om het bij albert en bram te doen, die hebben wel plek voor vier volvo's, maar goed misschien spreek ik voor mijn beurt en vindt albert het een reuze idee en bram weer net niet..........
wacht nog eerst even op gideon zijn reactie en die zit volgens mij nu ergens gezellig in een kroeg en maakt zich daarbij zeker geen zorgen over een volvo ventilator.....en heeft daar nog groot gelijk in ook! kortom wordt vervolgd............. Wink
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
Hmja,... idd die van piept, best gezellig hoor maar luister liever ergens anders naar,... Tongue

en drie weten meer dan twee Wink
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Als jullie, jullie aanjagers gaan vervangen, hou ik mij ook aanbevolen... Mijn aanjager piept ook, dus die wil ik ook eens gaan vervangen Smile
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
zoals via hyve al aangegeven, mijn aanjager motor is binnen. Ik heb het via IPD besteld, precieze prijs zal ik nog doorgeven. Bij IPD heb ik het complete set besteld en het zou ook OEM like zijn, dus het gedoe met dremel zou dan niet nodig zijn. (hoop ik)
Alleen nog een week-endje zoeken wanneer ik me aan deze klus begeef.
Lijkt me handig ams thuur dan eventueel beschikbaar is wanneer ik mijn garage liever afbreek ...met geweld Wink. Bij nader inzien denk ik dat het ook handig is als Gideon naast me staat met hetzelfde probleem. Ik denk dat mijn garage dan vol is. Dus Gideon, raadpleeg je agenda maar ewens voor een van de laatste week-enden van september..
Antwoord
Volgend weekend kan ik niet, 13 en 14 sept kan ik wel en 20 / 21 sept kan ook. Bestel ik van de week ook een nieuwe aanjager motor. Laat maar wat horen 8)
Antwoord
Tja wat doe je op een regenachtige zaterdag middag? Juist je denkt laat ik maar alvast een start maken met het demonteren van je halve dashbord. Heb wel eerder delen van de middenconsole los gehad, dan kan ik daarna met Gideon contact opnemen en kijken of we samen de klus afmaken.
Laat ik beginnen met te zeggen dat Volvo een auto om de verwarmingsunit heeft gebouwd en er vanuit ging dat dit onderdeel als laatste kapot zou gaan. De praktijk is anders.
Het is werkelijk niet te begrijpen dat er van die clips losgewipt moeten worden waar je bijna onmogelijk aan komt.
Even een lang verhaal kort maken; om half vier gestart en om even na zessen draaide de nieuwe motor, en een kwartiertje later zat ik bij dokter om een dikke diepe snee tussen duim en wijsvinger te laten hechten. Eigen domme schuld, en jammer anders had ik de "k" klus morgen af kunnen maken.

De langere versie?

het demonteren van de middenconsole gestart met de zijpanelen te demonteren, vervolgens de voetruimte/dashboard bekleding. Hierna de onderste console (asbak/radio) en daarna de knoppen reeks. De knoppen heb ik uit de console gehaald en daarna weer aangesloten. Spaart tijd met labelen en je kunt alles nog gebruiken. De volgende stap is dan de verwarmingsknoppen los halen van het metalen frame. Deze zijn dus ook nog aangesloten. Hierna het ijzeren frame los gehaald en de metalen zijsteunen. Zover niks echt "K".
Dashbord kast eruit en centrale ventilatorroosters gedemonteerd.
De volgende stap is het "K" gedeelte, de zwarte hardplastieke kanalen die uit twee delen bestaan en aan het aanjagerhuis zitten worden bij elkaar gehouden door veerclipklemmen en die zitten aan de voorzijde (geen prob) en aan de achterzijde (wel een prob) Aan de dashboardkast zijde kun je er nog wel enigsinds aan, maar aan de andere zijde niet!!! "K" dus :o ??? >Sad
toch gelukt
Daarna kun je het binneste deel los schroeven en het schoepenrad aan weerszijde verwijderen.
Oja, voor de hard plastieke kanalen kunt verwijderen moet je ze nog los wrikken van de zacht plastieke kanalen naar de uitstroommonden achter/ontwaseming en dashboard roosters.
Terug naar de schoepenraden. De eerste ging al niet makkelijk. Is aan gekoekt en roestig. De tweede ging nog moeilijk :'( Hierbij schoot ik uit met de snee tussen duim en wijsvinger
Nu heb ik altijd zakdoekjes tegen het bloeden bij de hand en afplaktape, dus na een quickehbo ga ik verder. Oude motor eruit (drie schroefjes) nieuwe erin en efkes aansluiten om te kijken of ie het doet. Standje een , twee, drie, vier, OKE
en toen naar de dokter.............pfffff een dumpertje.
Volgens mij is 8 uur een reele tijd voor deze klus, zeker voor een beetje geoefend en voorzichtige sleutelaar. Wel niet de leukste klus. Hopelijk gaat het opbouwen mij beter af, want dat hechten koste me dus ook weer 66 euro (In Belgie betaal je de dokter meteen)

Kijken of ik morgen de losse onderdelen wat kan afsoppen
Met het afmonteren wacht ik maar totdat de hechtingen eruit zijn. Dus Gideon dat wordt denk ik niks meer dit of komend week-end
Antwoord
:o Een hele klus dus... Die van mij is geen combined unit, dus de opbouw is weer anders. Ik moet zelf ook nog steeds een aanjager bestellen, aangezien die van mij nu wel heel erg veel kabaal gaat maken, als het koud weer is. Dat doe ik eind van de maand wel, aangezien ik de komende 2 weekenden ook al volgeplant heb. Smile
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.081 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 4.385 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.604 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  tellerbak/ instrumentenpaneel vervangen Lubse 3 3.050 12 April 2021, 12:41
Laatste bericht: Lubse
  Ventilator met viscokoppeling vervangen door electrische. michiel 67 84.103 11 January 2021, 07:19
Laatste bericht: Grey240Polar
  Vervangen koolborstels Bosch dynamo guido2 5 2.672 22 December 2020, 21:46
Laatste bericht: guido2
  Contactslot vervangen Boet 2 2.942 13 December 2020, 23:31
Laatste bericht: Boet
  CEM C70 vervangen PuurVrijheid 1 2.592 17 September 2020, 22:25
Laatste bericht: Marc1970
  niet meer lopen op LPG---- OPGELOST!!!!! pepijnwk 8 7.517 19 June 2020, 11:31
Laatste bericht: pepijnwk
  lampje vervangen in teller: hoe? BartJu 4 3.708 18 April 2020, 13:38
Laatste bericht: Nicolaas H

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)