Berichten: 29
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2007
DopdeDouwer schreef:abbabak schreef:DopdeDouwer schreef:"Dit forum wordt mede mogelijk gemaakt door Tinus Techniek"
een verhaal over PU en dan links naar 444 t/m 140 prijzen.....en dat terwijl ik toch duidelijk over een 240 praat
ik vind het jammer dat iemand zich aanmeld op een forum om alleen reclame voor zichzelf te maken
Haha, ja, de boodschap komt over. Kan me voorstellen dat die 2 of 3 post's van vandaag zo overkomen. Ik wilde niet zo zeer reclame maken, maar misschien wel wat tegenwicht bieden voor ander aanbieders die hun producten met naam, toenaam en prijzen aanbieden. Ik dacht dit nog aardig netjes was toch?...
Wat betreft PU voor de 240: klopt, wordt niet specifiek genoemd maar het toelichtende artikel mbt ophanging en PU is net zo goed voor de 240 van toepassing. In principe voor bijna alle auto's.
Maar nogmaals, mijn post was bedoeld als constructieve tip dat je bij het plaatsen van PU geen gereedschap nodig hebt...
Berichten: 387
Topics: 32
Lid sinds: Dec 2005
Ook bij PU bussen zal de oude meuk er uit moeten en heb je evenzogoed gereedschap nodig.
Geef het maar toe; Het was gewoon reclame ;D
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Al goed ;D , ik wil alleen ff vaststellen dat tips voor open doel gecombineerd met prijzen uitsluitend reklame zijn. De beste manier is dat je dan toch Saint ff flink spekt in ruil voor echte reklame.
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden hier van mensen die zich op een andere manier verkopen, to the point antwoord en vertellen dat je een produkt kan leveren dat gezocht wordt lijkt me een betere insteek ! :

8)
[img][/img]
Berichten: 29
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2007
240estate schreef:Ook bij PU bussen zal de oude meuk er uit moeten en heb je evenzogoed gereedschap nodig.
Geef het maar toe; Het was gewoon reclame ;D 
Nee hoor: Wat ik altijd adviseer is om met een klein brandertje even de buitenbus te verwarmen tot die iets begint te roken. Je drukt het oude rubber er dan zo zonder enige moeite uit, en je drukt het nieuwe PU er weer in. Een kind kan de was doen, geen trekkers of persen nodig dus. ;D
Berichten: 51
Topics: 15
Lid sinds: Dec 2007
Hallo,
Ik heb de achterste bussen besteld bij Scandcar, maar ik lees dat iedereen het heeft over "konische" bussen. De bussen die ik heb gekregen nl. volvo nummer 1229165, op het etiket staat ook: silentblock achteras 240-260 tot 1993 achter onder; zijn echter niet konisch, maar volkomen cilindrisch met een diameter van 57 mm en aan 1 zijde een pasrand van 7 mm die naar het einde verloopt naar een diameter op de rand van 55 mm.
Ik wil ze morgenvroeg vervangen. Heb ik de goede bussen gekregen? Lijkt me wel handig om te weten voordat ik de oude bussen eruit heb liggen. Ik heb ook het persgereedschap gemaakt wat verder terug op dit topic staat, en ga ervaren hoe dit werkt.
alvast bedankt
Jan
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Da's in elk geval dezelfde als IPD daarvoor verkoopt. Bushing E op het plaatje.
http://www.ipdusa.com/Volvo-200/Suspensi...-265-1590/
Volgens mij is dit een Scantech rubber, "parts to fit Volvo", zoals ze het zelf formuleren. Of het verstandig is je Volvo rubber te vervangen door een Scantech produkt is vraag 2. Ze passen wel, maar verwacht er in elk geval minder km's van dan van de originele.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 51
Topics: 15
Lid sinds: Dec 2007
Volgens mij zijn het orginele rubbers Het merk is BOGE en het onderdeelnummer staat in het rubber gedrukt.
Het blijkt dat ze passen.
Alleen is het persgereedschap gemaakt volgens eerdere reacties op dit topic niet passend. Het enige wat ik heb gebruikt is die halve 2" las-sok om te voorkomen dat de "oren" verbuigen. Voor het inpersen heb ik krachtdoppen uit de werkplaats gebruikt.
De eedere tip om een "H" in de bus tussen de oren te slijpen en de buitenst bus naar binnen te tikken werkt goed, ten minste bij mijn rechter bus. De linker was zo verrot dat ik hem er zonder gereedschap uit kon pakken.
Jan
Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2009
Nog een paar tips:
- een paar ijzer gasbuizen kan dienen als bus uitdrijver: eerst een mof 1,1/4 duim (deze past juist tegen de bus, en ook juist door de oor), dan een verloopstuk en een eind buis erin geschroefd. Alles gevonden in de locale DHZ shop (genre Hubo- Gamma), kostte geen 5⬠samen.
- om de bussen terug erin te krijgen helpt het als de bussen eerst een tijdje afkoelen in de diepvries.
Verwarm de oren met een hetelucht verfstripbrander, of gasvlam. Dan de ijskoud gekrompen bussen in de warm uitgezette oren wurmen, je voelt vanzelf welke de konische kant is, en de laatste cm. door meppen, liefst met een dikke grote moersleutel o.d. als tussenstuk, anders mep je de bus kapot.
Best ergens op een hefbrug of smeerput doen, want liggend op de grond gaat het verdomd moeilijk, je hebt geen plaats om te werken/meppen.
VÃÃl succes!
Berichten: 11.646
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
zo'n "gereedschap" heb ik ook samengesteld, het echte ding ziet er niet veel anders uit..
en let ff op dat de nieuwe bussen idd verlopen, ik had er 1tje die dat niet deed, fabrikagefout, daar kun je je mooi mee foppen..!