Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw project! Een 244 DL uit 1982 nieuw leven inblazen.....
#11
zozo..gisteren even in Woudenberg mogen zien hoe dit autootje de tand des tijds heeft overwonnen. Machtig leuk exemplaar met een kenteken dat bijna hetzelfde is als de 244Gl destijds van mn pa!! Dus het was voor mij echt jeugdsentiment.

Andere carb erop, beetje benzine en lopen dat ding!

http://www.youtube.com/watch?v=DuJQBcugLIc
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#12
Gisteravond was het een drukke bedoening in de schuur.
Jelmar en Arie-Jan waren er ook met hun gezelligheid dus daar lag het niet aan.

De blauwe 244 werd onder handen genomen.
Allereerst werd het interieur helemaal schoongemaakt en uitgestoft en er bleek blauwe bekleding onder verscholen te zitten Wink
Vreemd genoeg bleek de helft van de gordels op de achterbank te ontbreken dus achterbank eruit en compleet maken,wel zo veilig en het is ook nodig voor de APK.
Vervolgens gingen de voorstoelen eruit en werden vervangen voor 2 nette en goede die wij van Muthill(waarvoor dank) hadden overgenomen. Voor het comfort ook meteen maar een armsteun tussen de voorstoelen gemonteerd.

Na deze metamorfose van het interieur gingen wij verder onder de motorkap.
Het blok had al 8 jaar niet meer gelopen dus hoeveel werk zou het zijn om hem weer aan het werk te krijgen....
Als eerste bleek de brandstofopvoerpomp(die op het blok zit gemonteerd) niet echt meer te pompen,oplossing: een andere erin.
Ook dit bleek niet genoeg om het blok aan het lopen te krijgen terwijl er wel een vonk was(alle ontstekingsdelen hadden wij al vervangen).
Nu was de hele carburateur toch al verdacht(de benzine liep er aan de luchtinlaat weer uit.....) dus eraf en een andere erop(dit heeft Arie-Jan gedaan die zich graag uitleefde onder de motorkap Wink). Weer alles aansluiten en nog maar eens starten.

En ja wel de aanhouder wint! Hij loopt,ook al is het met een paar backfires bij het starten maar hij doet het. Dadelijk moet toch alles nog afgesteld worden maar dat komt later wel.

Vorige week waren de remmen al losgemaakt,de auto stond echt vast op z'n plek dus inmiddels kan hij ook weer rollen. Er moeten nog wel wat remdelen vervangen worden maar dat komt binnenkort aan de beurt.
Met een jerrycan benzine op de pomp aangesloten.

Stapje voor stapje gaat het de goede kant op.
De auto rolt weer en bovenal loopt de motor weer.

Het was een geslaagd en gezellig weekend.
Antwoord
#13
Leuk dat je het gefilmd hebt AJ ;D

Maar dit is het bewijs dat hij het doet 8)

TheSaint77 schreef:http://www.youtube.com/watch?v=DuJQBcugLIc
Antwoord
#14
't zelfde gevoel als met mijn " first start up amazon turbo "
Blijft altijd leuk om zo'n oud lijk weer te reanimeren ....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#15
Baby is gewoon blij met deze mooie 244. De groene Engelse 245 rijdt inmiddels in Engeland rond, en het is een fijn vooruitzicht om zometeen in Nederland ook een mooie 2 te hebben rijden! En alle support van Volvo200Liefhebber, Bram, Jelmar, de Saint, en Hein maakt deze 244DL natuurlijk een enorm gezellig en succesvol project! :-)
Antwoord
#16
zaterdag zijn jullie er niet he. Anders had ik wel ff langsgekomen ;D Super auto, die 244DL!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#17
Je bent altijd welkom AJ alleen deze zaterdag zijn wij er allemaal niet..........
Antwoord
#18
volvo200liefhebber schreef:Je bent altijd welkom AJ alleen deze zaterdag zijn wij er allemaal niet..........

jup, i knew that Wink
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#19
Hier is het lange tijd ijzig stil geweest maar inmiddels is het werk in volle treinvaart hervat en begint de 244 zijn voltooiïng te naderen.

Even een update:
in februari hebben wij het interieur alvast schoongemaakt en de niet originele voorstoelen vervangen met veel betere exemplaren die wij van Muthill hadden overgenomen,deze hebben blauw visgraat structuur(nog niet helemaal het origineel maar past perfect)) en fleurt het hele interieur geweldig op en als kers op de taart jawel een bijpassende originele amerikaanse volvo armsteun tussen de voorstoelen.

Vervolgens naar de techniek:
De Stromberg 175 CD was niet compleet meer aangezien de vorige eigenaar het binnenwerk had verwijderd ivm met het lauter op gas rijden.
Leuk maar ik wil een gewoon een goed werkende carburateur dus vervangen dat ding.
Meteen ook de complete ontsteking vervangen(bougies/kabels/rotor en kap) en de olie ook maar meteen ververst natuurlijk.

Nu eens proberen of hij loopt via een jerycan benzine(inhoud van de tank vertrouw ik niet......) maar helaas er komt geen benzine bij de carb,het opvoerpompje blijkt niet meer te werken dus hup een andere erin en jawel hij loopt na wat aarzeling,nog niet echt mooi en met backfires maar hij loopt!
Zie ook het filmpje van AJ.

Daarna was het een tijd stil rondom de blauwe duivel tot recentelijk :-X

Ik wou nu toch wel een keer die bak rijdend hebben dus weer verder:

Nu zaten de remmen compleet vast en de klauwen wouden ook niet echt meer los dus van een goed rijdende '85 245(ja die uit Engeland Big Grin) dus daar de complete remmerij onder vandaan gehaald en onder de 244 dwz de schijven(zgan)en perfecte klauwen met zgan blokken eronder. Daarmee zijn de voorremmen nu meteen opgewaardeerd met geventileerde schijven.Nu is dat makkelijk geschreven maar de altijd fijne nippels vlogen ons om de oren dus nu zijn er ook diverse stukken remleiding vernieuwd inclusief de remslangen voor en alle remolie is nu ook meteen vernieuwd. Toch handig als je zelf leidingen op maat kan maken en van nippels kan voorzien 8)
Uiteindelijk bleek de handrem ook niet echt lekker te functioneren dus weer open met die remmen,nu bleek de linkerachterrem al eens een ander handremgedeelte te hebben gehad welek niet origineel is,de vork die beide remvoeringen uit elkaar houdt bleek veel langer dan aan de rechterachterzijde,oplossing: de vork een stuk inslijpen zodat de afstand kleiner wordt. Hierna meteen ook de handrem afgesteld(echt een klus voor 2 man om eerlijk te zijn)

Aangezien de banden na 8 jaar stilstand ook niet echt meer te vertrouwen zijn meteen maar een andere set wielen met banden erop,een heuse set lichtmetalen velgen en ja dit is vloeken in de kerk maar er zitten nu Draco velgen(van een 740 Turbo) op meteen goede banden waarmee hij zowiezo door de APK komt. Later komt er een set VIrgo's (5 exemplaren dus het thuisbrengertje gaat er ook uit) onder voor het mooi ;D

Toen de motor maar eens onder handen nemen,dus een HELE GROTE beurt.
Wat is er zoal vervangen:
alle keerringen,distributieriem,filters,waterpomp en thermostaat zijn allemaal vervangen.

Nu wij toch een goede donor hebben staan,de radiateur en de slangen lijken hun beste tijd wel gehad te hebben dus hopla overzetten en vullen met verse koelvloeistof. Wie durfde het ook al weer niet aan on een gebruikte radiateur in te bouwen 8) OK wij wisten dat dit exemplaar na een tocht vanuit de UK wel goed werkte dus erin met dat ding(scheelt toch weer wat centjes Tongue

De accubak was ook behoorlijk aangetast met roest en de donor245 had een prachtexemplaar(met het originele klemmetje) dus hop over met dat ding en zijn goede accu(oude type dus) ook meteen erin,2 vliegen in 1 klap.

Vervolgens de tank aftappen(er zit in de bodem van de tank een aftapplug voor diegene die dat nog niet wisten) en een jerrycan verse Euro 98 erin.

Zou die starten? JAAAAAAAAA! en hij loopt nog mooi ook om eerlijk te zijn maar na een paar minuten sloeg hij weer af >Sad Nu hadden wij uit voorzorg al doorzichtige benzineslang gemonteerd met een zwevend filtertje erin en hij stond droog :-\ Misschien toch troep in de leiding? Weet je wat slang los en wat perslucht erdoor naar de tank dachten wij :Smile Goed plan maar toen zagen wij ineens achter onder de auto een grote plas benzine komen >Sad Precies boven de verbindingsnippel van de tankslang naar de vaste benzineleiding zat er een scheurtje,dat is balen.

Komende week gaan wij dit probleem dus eens aanpakken,zullen een deel van de benzineleiding moeten vervangen.......

Ja,ik weet het: jullie willen foto's zien(als de kindjes maar plaatjes kunnen kijken ;D) Die komen eraan 8)


Antwoord
#20
Hierbij plaats ik maar even wat foto's van het wonder op wielen...

[Afbeelding: dsc00384qv2.jpg]

[Afbeelding: dsc00382xg0.jpg]

[Afbeelding: dsc00387eo1.jpg]

[Afbeelding: dsc00381we6.jpg]

[Afbeelding: dsc00396ld9.jpg]

en een voorproefje voor wat er gebeurd als ze mij te lang vrij los laten...........

[Afbeelding: dsc00403qh8.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuw hier en hulp nodig broadspeed 1 450 9 August 2024, 23:11
Laatste bericht: skidje
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 49.429 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Nieuw op dit forum, prettig kennis te maken! Jurriaan 9 4.316 6 March 2022, 20:29
Laatste bericht: Grey240Polar
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.009 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Project "De Belg" Huib244T 538 305.483 21 October 2020, 12:28
Laatste bericht: sludge
  Volvo Amazon B230FT Project ingmar 110 109.312 6 February 2017, 16:58
Laatste bericht: ingmar
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 89.628 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes
  Nieuw met een volvo 244 Nivek 35 23.723 17 January 2017, 22:46
Laatste bericht: Nivek
  244 1980 3.0 24v project v58 29 24.313 7 November 2016, 21:45
Laatste bericht: v58
  Project Volvo 142R Barracuda_82 471 208.868 9 September 2016, 21:14
Laatste bericht: Estoque

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)