7 January 2008, 23:34
Hallo,
Ik heb het gevoel dat ik teveel olie heb bijgevuld. Wat kunnen de gevolgen hiervan zijn?
Ik heb het gevoel dat ik teveel olie heb bijgevuld. Wat kunnen de gevolgen hiervan zijn?
Volvo 740 tic '84.
Wat zijn de gevolgen van teveel olie?
|
7 January 2008, 23:34
Hallo,
Ik heb het gevoel dat ik teveel olie heb bijgevuld. Wat kunnen de gevolgen hiervan zijn?
Volvo 740 tic '84.
8 January 2008, 00:25
Even peilen lijkt mij en je weet het zeker.
Te veel is net zo slecht als te weinig. Bij te veel olie krijgen de olieafdichtingen te veel druk waardoor deze kunnen gaan lekken. ![]()
8 January 2008, 11:56
ligt er aan. Als je een katalisator hebt schijnt het slecht te zijn zegt voor die kat. Zegt men...waarom dan wel vraag ik me nu direct af.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
9 January 2008, 19:16
Omadt je olie dan meeverbrand en neerslaat in je kat? ??? ???
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
9 January 2008, 21:32
Het zijn meer de additieven (metalen, mineralen) uit de olie die niet verbranden en de katalysator verstoppen, daarom was de loodvrije benzine uitgevonden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
9 January 2008, 21:35
Maar hoeveel is teveel Harry ??
3 tot 4 mm boven "max " zou ik me niet druk over maken .
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
11 January 2008, 03:33
Olie door de kat valt wel mee. Het is meer de verhoogde oliedruk (lekkende keerringen en pakkingen) en de krukas die de olie niet meer 'opspettert' maar zwaar belast wordt omdat ie door een bad van olie moet.
Ligt er aan hoeveel te veel uiteraard.. Gr ![]()
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
11 January 2008, 09:53
Thuur,
waarom zou de oliedruk toenemen als er meer olie in het carter zit? De druk wordt pas opgebouwd na de pomp en de te vele olie in het carter zal hoogstens een iets hogere voordruk creeren op de pomp, dit is het statische voordruk van het olieniveau. Als dit een paar (3-4)mm is, is dat niet meetbaar.Deze statische voordruk is dan ca. 0.003-0.004 bar en dat kan jij en ik ook niet aflezen of meten.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
11 January 2008, 14:38
Klopt, maar als retourleidingen ook vol staan met olie (na een tijdje draaien) zal de druk in andere oliekanalen oplopen.
Gr ![]()
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
12 January 2008, 01:21
De retourleidingen staan altijd vol met olie.
Als dat niet gebeurd gaat je lampje branden. wanneer de pomp geen olie maar lucht aanzuigt stort direct de druk in elkaar en de extra tegendruk die de pomp moet opbouwen om de olie terug te brengen, door het iets hogere olieniveau in het oliesysteem is ook niet meetbaar met normale apparatuur. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat te veel niet schadelijk is voor de motor laat dat wel duidelijk zijn.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|