Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat zijn de gevolgen van teveel olie?
#1
Hallo,

Ik heb het gevoel dat ik teveel olie heb bijgevuld. Wat kunnen de gevolgen hiervan zijn?
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
#2
Even peilen lijkt mij en je weet het zeker.

Te veel is net zo slecht als te weinig.
Bij te veel olie krijgen de olieafdichtingen te veel druk waardoor deze kunnen gaan lekken.


[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#3
ligt er aan. Als je een katalisator hebt schijnt het slecht te zijn zegt voor die kat. Zegt men...waarom dan wel vraag ik me nu direct af.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#4
Omadt je olie dan meeverbrand en neerslaat in je kat? ??? ???
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#5
Het zijn meer de additieven (metalen, mineralen) uit de olie die niet verbranden en de katalysator verstoppen, daarom was de loodvrije benzine uitgevonden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Maar hoeveel is teveel Harry ??

3 tot 4 mm boven "max " zou ik me niet druk over maken .
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#7
Olie door de kat valt wel mee. Het is meer de verhoogde oliedruk (lekkende keerringen en pakkingen) en de krukas die de olie niet meer 'opspettert' maar zwaar belast wordt omdat ie door een bad van olie moet.

Ligt er aan hoeveel te veel uiteraard..


Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#8
Thuur,
waarom zou de oliedruk toenemen als er meer olie in het carter zit?
De druk wordt pas opgebouwd na de pomp en de te vele olie in het carter zal hoogstens een iets hogere voordruk creeren op de pomp, dit is het statische voordruk van het olieniveau. Als dit een paar (3-4)mm is, is dat niet meetbaar.Deze statische voordruk is dan ca. 0.003-0.004 bar en dat kan jij en ik ook niet aflezen of meten.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord
#9
Klopt, maar als retourleidingen ook vol staan met olie (na een tijdje draaien) zal de druk in andere oliekanalen oplopen.


Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#10
De retourleidingen staan altijd vol met olie.
Als dat niet gebeurd gaat je lampje branden. wanneer de pomp geen olie maar lucht aanzuigt stort direct de druk in elkaar en de extra tegendruk die de pomp moet opbouwen om de olie terug te brengen, door het iets hogere olieniveau in het oliesysteem is ook niet meetbaar met normale apparatuur.
Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat te veel niet schadelijk is voor de motor laat dat wel duidelijk zijn.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  versnellingsbak rubber vervangen, wat plaatjes. en olie lekkage! 245GLE1981 7 8.093 23 July 2015, 21:23
Laatste bericht: skidje
  differentieel/ achteras (met vierkante bout), olie vervangen 245GLE1981 9 8.712 30 June 2015, 21:40
Laatste bericht: 245GLE1981
  Olie lekkage 240GLE 2 4.391 24 May 2014, 14:26
Laatste bericht: Dopski
  Vervangen distributieriem en olie gertjanrouvoet 5 7.333 14 December 2012, 07:48
Laatste bericht: Dirk342
  differentieel olie aftappen. lopezdijkstra 21 19.362 11 May 2011, 21:28
Laatste bericht: Antoon
  m46 met OD welk type olie? 240R 4 4.812 19 December 2010, 11:52
Laatste bericht: Marc1970
  OLIE 10w40 JDDV 6 6.600 19 December 2010, 11:02
Laatste bericht: skidje
  Olie verversen... een fabeltje? michiel 9 11.307 21 April 2008, 00:23
Laatste bericht: TheSaint77
  Olie drain plug zit muurvast... BartJu 13 11.771 3 June 2007, 14:43
Laatste bericht: Peter Timmer
  Welke olie in een 245 GLE? michiel 11 10.499 3 December 2006, 23:28
Laatste bericht: Sven245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)