Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
verzuipen tijdens starten 245 met B230F
Ik heb met mijn Volvo 245 op benzine uit 1992 het volgende probleem:

De auto loopt na een koude start altijd wat onrustig en komt dan vaak wat moeilijk op toeren en roet dan flink uit de uitlaat. Zodra de motor ook maar een beetje op temperatuur is (al na 1 tot 2 minuten) loopt hij prima. Heel soms gaat tijdens het rijden het lampje van de lambdasonde branden (na opnieuw starten blijft deze uit)

Vorig jaar wilde hij op een morgen niet meer starten, afgevoerd door de ANWB naar Obdam. Daar aangekomen starte hij meteen. Maandag morgen deed hij het echter niet meer. Diverse onderdelen zijn er toen (tijdelijk) uitgewisseld waaronder de lmm. In eene deed hij het weer (met alle oude onderdelen er gewoon nog in). Daarna is het een jaar goed gegaan (op de onrustige koude start na).

Gisterochtend, niet willen starten. Inmiddels hebben we het volgende vervangen: Bougies, boegiekabels, rotor en verdeler (alles zit weer op de juiste manier aangesloten) en de temperatuur sensor. Ik kan hem nu starten door iets gas te geven ( en gas te blijven geven) als ik het gas loslaat slaat hij meteen weer af. Na een aantal keer gasgeven kan ik na ongeveer 1 minuut het gas loslaten en blijft hij lopen. Weer een minuut of twee later draaid de motor weer mooi rustig.

Het probleem doet zich alleen voor bij een koude motor, zodra de motor op temperatuur is, loopt hij super.

Wat kan ik nu nog doen??
Antwoord
Onder het inlaatspruitstuk zit de koude start injector, tussen inlaat 2 en 3, die beneden 20 graden (koelwatertemp) begint te werken. Als je daar eens de stekker afhaalt en opnieuw start, zou er in elk geval minder benzine ingespoten worden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hoi Marc,

Bedankt voor de reactie. Deze sensor hebben we vandaag vervangen en bood helaas geen oplossing >Sad
Antwoord
De temp sensor of de stekker daarvan geeft andere problemen (o.a. dat de ECU altijd een "koude start" doet).

De koude start injector zit onderin het spruitstuk, eigenlijk gewoon op de plek waar alle inlaten bij elkaar komen.
Antwoord
Hallo,

Ik heb zo'n beetje hetzelfde probleem.
Weten jullie zeker dat de b230f een koudestartinjector heeft? Volgens mij namelijk niet.
Ik ga zeker nog een keertje kijken.
Wat bij mij ook prolemen gaf was een vacuumslangetje van de carterontluchting naar het inlaatspruitstuk, tussen de gasklep en de motor.
Deze zorgt ervoor dat de motor blijft lopen als deze net gestart is. Bij mij zat deze verstopt waardoor de motor direct weer afsloeg zogauw je het gaspedaal losliet.
Probleem wat ik nu nog heb is dat bij starten het toerental aan de hoge kant is.(1100) en deze hoogt blijft. Als ik de motor uitzet en weer direct aan is het weer goed.

Waar ook de nodige tips staan is onder starten b230f. Vindt je bij zoeken.

Succes!

Oscar
Antwoord
[img width=450 height=600]http://img296.imageshack.us/img296/1709/koudestart001mw5.jpg[/img]

Dit is 'm, hij zit daar lekker knus en beschut. Blauw stekkertje.

[Afbeelding: idlecontrolvalveub1.jpg]

Dit is de stappenmotor/idle control valve, die het stationair lopen regelt. Kan je van binnen schoonmaken met wasbenzine. Geen krasjes maken op de klep.
Antwoord
Hallo,

Ik heb de koude start injector nog niet gevonden. Kan te maken hebben met het injectiesysteem. Ik meen na 1991 kwam er een type waarbij de injectie en ontstekingscomputer aan elkaar geschakeld werden. De LH-jetronic.

Met de computer (rechts op het scherm bij het schutbord, zwart kastje) kun je de computer uitlezen op storingen en kun je de stationair regelklep stellen. Als er behoefte is aan de storingscodes kan ik die wel uit de vraagbaak overschrijven. Boek ligt nu in de auto, dat wordt dan morgen.

Groetjes,

Oscar
Antwoord
Dat zou best kunnen. B230F was zo van 85-88 met LH-Jetronic 2.2, 1989 verscheen LH 2.4 en de koudestart injector.

Codes zijn hier te vinden, scheelt weer typewerk: http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/En...DCodes.htm
Antwoord
FF een update:
Ik heb ook op mijn 92er 245 geen koudestart injector zitten, Deze zit inderdaad op de versie met K-jetronic.

Na alles vervangen te hebben reageerde de motor wel goed op het gas als hij eenmaal liep (deed hij ook niet als hij koud was.
Vandaag LMM vervangen, geen verbetering
Injectoren vervangen, geen verbetering (geven een prima spuitbeeld)
De gehele dag liep de motor eigenlijk direct als ik bij het starten een klein beetje gas gaf. Zodra ik het gas losliet zakte het toerental onder de 500rpm en sloeg de motor direct weer af. Met motor uit nog eens goed naar de gasklep gekeken en toen hoorde we tijdens een klein stukje verdraaien van de gasklep een klikje. We hebben toen de gasklepsensor iets versteld (zodat het klikje bij de ruststand van de gasklep zat) en ;D HIJ LIEP ;D Net nog even wezen kijken en meteen starten Big Grin Auto staat nu buiten en ik hoop dat hij morgenochtend ook direct start dan zijn alle problemen opgelost.

Iedereen alvast bedankt voor de reacties en het meedenken. Wink
Antwoord
Ohja de computer geeft bij alle tests keurig 1-1-1

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 245 1990 wil niet meer starten jvda 8 314 24 August 2025, 09:50
Laatste bericht: Marc1970
  B230F met klopgeest Kogelman 4 227 21 June 2025, 00:02
Laatste bericht: Kogelman
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 2.930 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 6.004 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.692 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 705 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.550 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.927 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.870 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.791 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)