4 April 2007, 08:00
Hoi,
Ik lijk een probleem te hebben met de koude start verrijking van mijn K-Jetronic. De motor start goed op zowel LPG als benzine en gaat in beide gevallen ongeveer 900 toeren draaien. Op LPG begint ie na een halve minuut echter te pruttelen, stotteren en slaat ie af. Op benzine gaat ie rond de 500 toeren zitten en kun je 'm nog net in leven houden met het gaspedaal.
De LPG boer wees me op de hulpluchtregelaar, omdat de motor ook op benzine meer toeren zou moeten draaien als ie koud is (1500 of zo??). Nog wat rondgelezen hier op het forum en het ding er maar eens uitgehaald.
Het klepje vertoonde een zeer kleine opening. Het ding in de vriezer leggen zorgde niet voor een grotere opening. Na een stukje rijden is het klepje wel mooi dicht.
Had nog wat K-jetronic spul liggen en waarempel, ook een hulpluchtregelaar. Deze erop -> geen verbetering.
Mocht het zijn dat ook deze defect is (schoonmaken met WD40 had ik al geprobeerd) dan zou ik misschien de twee slangen van de hulpluchtregelaar eens aan elkaar kunnen koppelen en kijken of de motor dan constant veel toeren gaat draaien. Niet dan!?
Verder is er volgens mij nog een dempdrukregelaar die ook voor de koude-start verrijking is (voor het benzine-stuk meen ik). Zou deze nog defect kunnen zijn?
Gerben.
Ik lijk een probleem te hebben met de koude start verrijking van mijn K-Jetronic. De motor start goed op zowel LPG als benzine en gaat in beide gevallen ongeveer 900 toeren draaien. Op LPG begint ie na een halve minuut echter te pruttelen, stotteren en slaat ie af. Op benzine gaat ie rond de 500 toeren zitten en kun je 'm nog net in leven houden met het gaspedaal.
De LPG boer wees me op de hulpluchtregelaar, omdat de motor ook op benzine meer toeren zou moeten draaien als ie koud is (1500 of zo??). Nog wat rondgelezen hier op het forum en het ding er maar eens uitgehaald.
Het klepje vertoonde een zeer kleine opening. Het ding in de vriezer leggen zorgde niet voor een grotere opening. Na een stukje rijden is het klepje wel mooi dicht.
Had nog wat K-jetronic spul liggen en waarempel, ook een hulpluchtregelaar. Deze erop -> geen verbetering.
Mocht het zijn dat ook deze defect is (schoonmaken met WD40 had ik al geprobeerd) dan zou ik misschien de twee slangen van de hulpluchtregelaar eens aan elkaar kunnen koppelen en kijken of de motor dan constant veel toeren gaat draaien. Niet dan!?
Verder is er volgens mij nog een dempdrukregelaar die ook voor de koude-start verrijking is (voor het benzine-stuk meen ik). Zou deze nog defect kunnen zijn?
Gerben.
Volvo 242 GT, 1978, B21E