Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Starten B230F
#31
Heb alle vacuumslangen gecontroleerd en ook de slang tussen de massameter en de gasklep.

Ik heb nu de omloop/stationairklep afgedopt, en loopt nu perfect stationair ongeveer 950 rpm.

Gisteren was de top 160 km/h en na het afdoppen is de top dik 180 km/h.

Ik denk dat het probleem in de stationair-regelklep zit. Volgens mij blijft hij openstaan.

Het toerental zakt ook nu snel terug naar stationair toerental (bij het loslaten van het gaspedaal), eerst bleef hij op 2000 rpm hangen en ging pas terug na een keer gas geven.

De regelklep heb ik nu 2x schoongemaakt, maar ik denk toch dat het probleem daar vandaan komt.
Voorlopig blijft de regelklep nu afgedopt totdat ik het probleem het opgelost.
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Antwoord
#32
Hallo Allemaal,

hier ook een Volvo liefhebber met een 240 die hier en daar wat kuren heeft.
Veel tussendoor opgelost en nog wat storingen tegen gekomen die ik op het stukje forum wat ik gelezen heb nog niet tegen gekomen was.

Bij mij was de tankopening dusdanig versleten en ovaal geworden zodat er via de tankdop, en het koolfilter valse lucht werd aangezogen. Je broekt zakt ervan af...Het starten gaat daarna een stuk beter.

Verder loopt er een kleine vacuumslang van de carterontluchting naar het inlaatspruitstuk, na de gasklep. Hiermee wordt ook het stationait toerental beïnvloed. Bij het starten zakte het toerental onder de 750 en sloeg ook regelmatig af. Bleek door vuil uit het carter dit slangetje verstopt te zitten! nieuw slangetje en auto start weer prima!

Misschien helpt dit iemand weer verder..

Wat ik nog heb (ik maak hier ook nog een artikeltje van) is dat de motor, op de snelweg uit valt. Na even doorgerolt te hebben, doet de motor het na 40, 50 seconden het weer! Niet leuk met kinderen enzo...

Bij het koud starten, blijft het toerental op 850, 900 toeren. Ik reset dit door de auto af te zetten en weer te starten. blijft de auto weer mooi 750 toeren lopen!

Iemand een idee?

Ik spit het forum in ieder geval verder door.

Oscar
Antwoord
#33
Bij de koude start moet de motor juist een verhoogd toerental draaien.. Overigens vind ik 750 nog wat aan de lage kant.


Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#34
750 rpm is toch niet zo heel laag ?

de b230fb uit mn 940 blijft ook laag stationair lopen( ook zo'n 750 rpm), de b200et uit mn 740 daarintegen 900/1000rpm

Antwoord
#35
loop op lpg ook zo rond de 800rpm stationair, op benzien logischerwijze rond de 1000
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#36
Jelmar schreef:750 rpm is toch niet zo heel laag ?

de b230fb uit mn 940 blijft ook laag stationair lopen( ook zo'n 750 rpm), de b200et uit mn 740 daarintegen 900/1000rpm

In mijn Haynes staat voor de 240 dat ie zo tussen de 850 en 950 toeren +/- 50 moet zitten (warm resp koude motor) Wink

Ik heb de mijne stationair nu op zo'n 950 toeren staan. Daar beneden gaat ie toch erg onrustig lopen, dat schudden zal uiteraard wel versterkt worden door oude motorsteunen.


Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#37
Het vervelende is niet zozeer dat het toerental iets aan de hoge kant is, daar kan ik mee leven, rijden. Bij koud starten is het toerental verhoogd, bij warme motor zakt het niet meer. Zet ik de matotor uit en start dan wel, gaat het toerental netjes daar waar het hoort. Er zit gewoon ergends een foutje in de koudestart voorziening. Maar ja, waar hÃ! warmte sensor al vervangen voor een andere.

Ik rij hiernaast ook een volvo duett uit 1965 met B18. zit geoon ergens een schroefje. Met dit soort storingen in de 240 mis ik die eenvoud wel eens Wink

volgens vraagbaak moet een 230 f 750 toeren draaien, altijd. Ik heb zelf een airco ingebouwd en daar merk je het aan.

Als ik bij stationair toerental de airco inschakelt zakt het toerental even omlaag. dit wordt direct weer "gezien" door de computer die het toerentaal direct weer op 750 toeren.


Groetjes,

Oscar
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 245 1990 wil niet meer starten jvda 8 326 24 August 2025, 09:50
Laatste bericht: Marc1970
  B230F met klopgeest Kogelman 4 231 21 June 2025, 00:02
Laatste bericht: Kogelman
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 2.942 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 6.019 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.692 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 705 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.550 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.928 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.870 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.792 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)