Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontluchten: rempedaal wordt niet hard
Tja, is het brandstofrelais/pomp probleem verholpen, val je in het volgende probleem.

Middels de onderstaande volgorden proberen wij het remsysteem te ontluchten:

Since the 240 has two separate hydraulic systems (non ABS), the recommended sequence bleeds each system separately.

The upper two piston chambers on the front calipers form an inverted "U", with a single bleeder at the highest point. The lower two piston chambers form an upright "U", with bleeders at the two high points.
(See illustrations in Bentley, p 500-1 and Haynes, p 9-13)

Either A or B can be done first:

System A:
1) Left rear
2) Left front - Upper piston chambers (single bleeder, top)
3) Right front - Upper piston chambers (single bleeder, top)

System B:
4) Right rear
5) Right front - Lower piston chambers (inner and outer bleeders, either first)
6) Left front - Lower piston chambers (inner and outer bleeders, either first)

Hierbij komen we echter niet ver. Het rempedaal wordt gewoon niet hard. Er zitten bijna overal nieuwe leidingen / slangen en nieuwe nippels op een nieuwe remdrukcilinder (waar je remvloestofreservoir op zit). Ook blijkt bij de remklauw rechtsvoor er geen druk op de nippel te staan als ik een aantal keren op de rem druk (ik in de auto, mijn vader met slangetje en potje bij de nippels ;D). Bij de nipper om de klauw links voor lijkt er steeds alleen lucht uit de leiding te komen als de nippel wordt opgengedraaid na druk op het pedaal.

Zijn er mensen die eerder ook dit probleem hadden of mogelijk weten wat de oorzaak kan zijn van een niet te ontluchten systeem. Achter spuit de remolie er echter wel uit als de nippels worden opengedraaid!

Daarbij gaf een volvomonteur nog de tip dat de schakelaar van de remsensor (in verdeler) opengedraaid dient te worden. Is dit een bekend gegeven, deze ziet er nogal fragiel uit. Ik wacht nog even met draaien voordat dit opnieuw bevestigd kan worden Smile Sad
Antwoord
Dat van die remsensor is voor de 140 serie.

Probeer eens te ontluchten met een beetje luchtdruk op het reservoir, je pakt een oude dop, boort er een gat in steekt er een fietsbandventiel door en pompen maar met je fietspomp. Deze methode ontziet de rubbers in de hoofdremcilinder.

Nog een methode: steek de ontluchtslang in een potje vol schone DOT4 (dus onder het oppervlak), draai de nippel open en pompen maar met de pedaal. Lucht borrelt eruit, en je zuigt hooguit een beetje DOT4 omhoog. Dit kan je in je eentje.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Het slangetje potje verhaal is hoe wij het op dit moment doen. We hebben zelf ook nog zitten denken aan een verstopte remklauw!? De zuigers zijn er echerter wel allemaal uitgeweest. Met olie opnieuw gemonteerd en voorzien van nieuwe caps, rubbers en nippels. Ik heb nog wel een oud tankje liggen. Kunnen er inderdaad wel eens wat druk op gaan zetten met een compressor en een oude dop.
Antwoord
Het komt voor dat de klauwen links en rechts verwisseld worden, de enkele nippel moet aan de bovenkant.

Als een nippel opendraait en verder niks, komt er dan niet na een tijdje remolie uitlopen? Zolang je de klauwen niet uit elkaar hebt gehaald kan er weinig misgaan met leidingen en nieuwe slangen, er moet gewoon iets (lucht of DOT4) uitkomen.
Antwoord
De remdrukverdeler was eerder kapotgegaan. De sensor voor de remdruk was afgebroken na het loshalen van het stekkertje. Ik heb via Nordicar een nieuwe toegestuurd gekregen.

De verdeler heeft naast de 8 aansluitingen (2x2 voor de leidingen voor, 2 naar achter en 2 naar je remdrukverdeler). Daarbij heb je nog de sensor en een grotere bout aan de zijkant.

Kan het nu zijn dat er iets in deze verdeler niet in orde is? Zit daar de zogenaamde regelplunjer? Het blijft een oude verdeler van een auto die volgens zeggen net binnen was gekomen voor onderdelen.

Vreemd. Ik kan alleen pas dinsdag op zijn vroegst weer aan de slag.
Antwoord
De circuits A en B zijn gescheiden vanaf de hoofdremcilinder, bij het verdeelblokje wordt elk circuit gedeeld over 2 x voor en 1 x achter, met een remdrukverschilsensor erop, die verschil tussen A en B kan voelen. De sensor op zich heeft geen invloed op het al dan niet open zijn van leidingen. Hij kan ook onmogelijk alle remvloeistof naar alle zuigers van de voorremmen tegelijkertijd afsluiten en die naar de achterremmen oplaten.

De volgorde van Jan Willem is voor Volvo's met ABS.

Kan je zeggen of je ontluchtprobleem de bovenste nippel of de beide nippels aan de zijkant van de remklauwen betreft, of is er gewoon geen enkele logische opbouw? Heb je de hoofdremcilinder ontlucht voor je hem installeerde? Anders nog eens doen.
En je kan alle aansluitingen eens los draaien (moet kunnen als ze allemaal nieuw zijn) en kijken of er inderdaad remvlst. uit komt.
Antwoord
Je hebt het steeds over DE nippel op de voorremklauwen, maar er zitten drie nippels per kant op je klauwen.
Probeer te achterhalen of de niet werkende nippels bij hetzelfde remcircuit horen.
Zo ja, zit de fout in dat circuit. Dus vanaf je hoordremcilinder tot en met het verdeelblokje.
Zo nee, dan zit de fout in je klauwen en heb je waarschijnlijk iets niet goed in elkaar gezet.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
De klauwen zelf zijn niet uit elkaar geweest, de zuigers wel eruit. Wij hebben hier nu ook aan zitten denken. We gaan nu eerst de betreffende leidingen loshalen van de klauwen om zo nogmaals te controleren of er geheel geen vloeistof doorheen komt. Indien het er dan wel uit spuit, is het duidelijk dat er iets met de klauw niet in orde is. Vooralsnog bedankt voor de info!
Antwoord
Wel typisch dat het altijd de rechtervoorklauw is waar uit een of meerdere van de nippels maar geen olie wil komen.Dat heb ik zelf ook al meer dan eens gehad.

Ik raad je aan om toch nog eens langdurig te ontluchten en er veel olie doorheen te duwen voordat je aan andere oorzaken begint te denken.
Mijn ervaring is dat 240's ,zeker als alle leidingen los zijn geweest, nogal eens last hebben van luchtbellen in het remsysteem die zich niet makkelijk laten verjagen Wink
Antwoord
ik heb net ook zo ongeveer m'n hele remsysteem vernieuwd en vandaag was het zover: alles klaar en tijd om te ontluchten.

Mijn Olyslager vraagbaak geeft een andere volgorde aan die me in het verleden ook goed hielp:

Linksvoor beginnen, alledrie nippels tegelijk ontluchten door de slangetjes in een potje te houden
Vervolgens met de klok mee en dus eindigen met rechtsachter.

In 1 keer zo een keihard pedaal.

Alles getest en er lekte ergens nog 1 druppel, verder helemaal goed.
Testritjes worden vanaf nu wat veiliger ;D
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Laag rempedaal 240 MacVolvo 7 1.214 26 January 2025, 18:12
Laatste bericht: MacVolvo
  Laag rempedaal 940 1997 rosskuipers 3 5.391 10 April 2018, 11:20
Laatste bericht: Marc1970
  Niet leuk Rin 1 3.956 21 February 2016, 13:00
Laatste bericht: Rob
  Volgorde remmen ontluchten 244? lenlux 3 7.082 21 October 2015, 21:18
Laatste bericht: lenlux
  Intrappen rempedaal sissend/gierend/hees geluid lenlux 7 10.279 19 October 2015, 22:27
Laatste bericht: ZOAB
  Klik in rempedaal. KennOne 2 4.993 16 October 2015, 16:34
  Brake failure - soms wel soms niet simplicity 3 5.526 15 January 2015, 14:15
  Remklauw revisie niet zwevende klauw 2 zuigers. A_A 5 5.996 9 January 2015, 22:48
Laatste bericht: frox
  Achter remmen werken niet meer DanielR 2 8.383 26 June 2014, 22:20
  stuur slingert bij hard remmen op lage snelheid [245] MartjeB 24 26.783 7 June 2014, 01:48
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)