Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Onlangs weer eens in de blauwe 245 gereden.
Als ik bij lage snelheid flink afrem, voel en zie je het stuur slingeren. alsof er een enorme slag in het wiel zit.
Rem ik niet, lijkt alles ok. Rempedaal voelt goed en trilt niet.
Auto trilt rond de 100km per uur en ook de aandrijflijn gromt bij bepaalde snelheden.
Kan het slingeren van het stuur bij het remmen veroorzaakt worden door kromme remschijven of moet ik eerder denken aan een slecht wiellager, stuurkogel of ophanging.
Berichten: 340
Topics: 37
Lid sinds: Jul 2009
Ik zal direct de voorwiellagers, fusee, draagarmbussen en stuurkogels/stuurhuis controleren op speling. En controleren of de wielbouten wel aangedraaid zijn.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
schijven op slingeren controleren..
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Ik zeg ook; schijven.
Wat ook kan, maar minder aannemelijk, is dat er een "glad gedeelte" op de schijf is waardoor elke omwenteling van de schijf er een stukje is waar minder remwerking is. Een verschil van remwerking links en rechts kan denk ik ook deze symptomen veroorzaken.
Ik heb wel eens op een eigen schijf een soort afdruk van een remblok gezien, en die schijf deed dit dus .....
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Maar als het de schijven zijn dan voel je dat ook in het rempedaal. Weet je zeker dat je het niet op het pedaal voelt? Klinkt wel echt als schijven inderdaad.
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Dat hoeft niet volgens mij!
Als de druk op de blokken overal (rondom de schijf) gelijk is, maar de frictie niet tussen blok en schijf niet .......
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
wiel er af, eoa steuntje, potloodpuntje of beter een stift tegen de schijf of soortgelijke en een lampje, is geen micrometer maar als er al draaiende iets van verschil zichtbaar is zit er een slinger in en blijf je het hoe dan ook merken. Naar mate de schijf slijt wordt die oneffenheid erger. Een klauw die enigzins teveel restdruk overhoudt en de dan toch al warmere schijf op steeds dezelfde plek vasthoud veroorzaakt vanzelf een verdikking, het materiaal kan zelfs plaatselijk inhoudelijk veranderen, maar da's wel heel extreem. Net nog elders geroepen, in combinatie met dit fenomeen zijn de verouderde remslangen ook debet aan dit verhaal (kan..)
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Het was waarschijnlijk de onderste fuseekogel rechts.
Die had nu duidelijk speling, maar een half jaar geleden was dat niet waarneembaar.
Tevens de schijven vervangen. De oude hadden beiden 0,04mm slag, maar ook de splinternieuwe hebben een lichte slag.
Ik denk dat de schijven niet gehoeven hadden....
Berichten: 355
Topics: 50
Lid sinds: Feb 2011
MartjeB schreef:Tevens de schijven vervangen. De oude hadden beiden 0,04mm slag, maar ook de splinternieuwe hebben een lichte slag.
Ik denk dat de schijven niet gehoeven hadden....
lijkt mij verwaarloosbaar...
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
Officieel mogen ze 0.1mm slag hebben dus het had niet gehoeven.
Binnenkort mijn schijven maar vervangen want die hadden wel 1,5mm en dat merk je dat trilt dus bij remmen.