Berichten: 145
Topics: 11
Lid sinds: May 2010
Mijn 245 uit 1976 heeft last van beroerde remmen.
Bij de laatste keuring zijn de remdrukverdeler en de hoofremcilinder vervagen. Er bleef daarna geen druk komen op één van de achterremmen. Dat is uiteindelijk opgelost door de leiding van de rem die wel druk kreeg te splitsen en de andere af te stoppen. Hij is nu wel door de APK, de remvertraging was daar voldoende voor.
Het systeem is gewoon ontlucht.
Nu moet ik het rempedaal bijna tot op de bodem intrappen voordat er wat lijkt te gebeuren, en laatst zát ik al op de bodem en deed de rem nog steeds niet veel.
Kan ik iets afstellen in het rempedaal of de bekrachtiger? Ik kan daar zo snel niets over vinden in het Haynes manual.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het zou kunnen dat je met de 'verbeterde' HRC maar op één circuit remt. Het gescheiden remsysteem is niet kruislings gescheiden zoals veel merken doen, maar boven-onder. Voorste deel vd HRC doet RA, en de onderste helft van beide klauwen voor, achterste deel doet de resterende. De halve circuits van de voorremmen zijn zo goed dat je dat nauwelijks merkt, behalve aan een ontbrekende achterrem (en het ontbreken van één achterrem merk je ook pas bij stevig afremmen).
UIteraard kan je iets afstellen aan de pedaal, en de stift in de bekrachtiger kan ook langer/korter, maar als je een originele HRC hebt gemonteerd zou dat allemaal niet nodig hoeven zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 145
Topics: 11
Lid sinds: May 2010
Toevallig vandaag onder deze auto gelegen, ik was van plan om het systeem nog maar eens te ontluchten. Daar trof ik olie aan bij de remdrukverschilschakelaar. En inderdaad, bij intrappen van de rem kwam er olie langsheen naar buiten. De schakelaar zelf lijkt stuk te zijn; er ligt ook steeds olie bovenop de schakelaar. Morgen naar de garage om te kijken of dit een garantiegevalletje kan zijn.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk dat de garagisten ook nog maar s moeten zoeken naar een meer solide oplossing voor de achterremmen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 145
Topics: 11
Lid sinds: May 2010
Ja, dat is eigenlijk geen elegante oplossing geweest. Maar de monteur die 'm onderhanden heeft gehad was een oude rot in het vak. En wat hij ook deed, altijd bleef één kant geen druk krijgen, afhankelijk van hoe hij de remleidingen in de drukverdeler schroefde. Dus de remdrukverdeler was ook verdacht, maar die is vervangen.
Ik hoop dat het vervangen van de remdrukverschilschakelaar weer wat meer druk geeft, dan kan ik tenminste weer rijden.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Kijk s bij een voorremklauw of de boven én onder zuiger in beweging komen zodra je remt. Anders de HRC vervangen, zou zomaar kunnen dat deze intern lekt of verkeerd in elkaar gezet is, en dan blijft er één remcircuit over wat je verder ook doet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 145
Topics: 11
Lid sinds: May 2010
Als de auto weer terug is ga ik dat doen. En wat je zegt over de HRC klinkt logisch. Volgens mij pakken de beide systemen van de HRC elk één achterrem. Dat zou wel verklaren waarom er steeds één achterrem het niet deed, en dat omsteken aan de remdrukverdeler ervoor zorgde dat dan de andere kant het niet deed.
Had ik zelf ook kunnen bedenken...
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)