ik ga er binnenkort eens mee aan de gang aangezien ik er eentje voor fatsoenlijke prijs heb kunnen kopen (thanx JW !!)
@jw240; heeft die 850 fan van mij ook zo'n toerental regelaar ??
Topics: 27
Dutch John schreef:Jongens, houden jullie er wel rekening mee dat er niets zo strak regelt als een viscovin. Volvo gebruikte niet voor niets dit dure systeem. Op het moment dat je met een aan/uit thermostaat gaat schakelen krijg je temperatuurschommelingen. Dus afwegen of een wat lager brandstofverbruik en minder lawaai dat waard is. In de truckwereld is de kostbare viscovin nog steeds gemeengoed. Omdat het het meest betrouwbaar en constant is.
Een werkende viscvofan is vast en zeker erg goed, dat geloof ik graag. Die van mij draait echter standaard mee en heet denk ik inmiddels een fixo fan.
daarom wil ik hem dus vervangen.
Volvo 245 GLE 1979
Topics: 1
Nadeel van een vaste of een viso fan is dat hij alleen koelt bij toeren hoger dan stationair. Op dat moment rij je dus al en is er rijwind. Juist voor filerijden en voor het stoplicht is een electrofan erg ideaal. Ook kun je een met een instelbare themo-switch zelf het moment van inschakelen bepalen. Ik heb hier erg veel positive reacties op gekregen. Die fan hang je er binnen 5 minuten in, de thermoswitch duurt 10 minuten. Als ik zo vrij mag zijn, kijk hier maar eens tussen :
http://www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-motor-toe.html
Groeten Ben
Jelmar schreef:Genoeg reclame gemaakt nu Ben ? 
Jep, was meer als tip hoor, maar wat klandizie kan nooit kwaad natuurlijk.
Topics: 27
Heb je ook wat technische gegevens, zoals diameter, vermogen, toeren etc?
Volvo 245 GLE 1979
michiel schreef:Heb je ook wat technische gegevens, zoals diameter, vermogen, toeren etc?
Ja, heb ik eigenlijk ook net
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...ic=4259.15 hier gepost, maar bij deze nog een keertje:
De instelbare themoswitch kan tot 25 amp schakelen. De electrofan is 12" Tornado Ventilator, Derale (90watt) fan blad 30,5cm flowrate 880CFM 2.100tpm 8,8Amp. 31,8cm x 29,2cm x 4,1cm dikte (t.p.v. motor 6,2cm)
Ben
Topics: 38
na een "testrit" in de ardennen met vouwwagen volle bepakking en redelijke heuvels even een update van mijn kant;
ben van turboloze diesel naar turbo-intercooler-diesel gegaan , lees 80pk > 120PK.
er was niet voldoende plaats meer voor de orginele koelvin (vast model) dus heb ik de viscofan-fanbladen afgedraaid tot een diameter dat de vin niet meer in aanraking kwam met de dwarsbalk.
gedachte was toen (januari) dan tocht het in ieder geval vast wat door, in het voorjaar maak ik wel een definitieve oplossing.
maar ja t'voorjaar vloog voorbij en de temp. gaf nog geen problemen.
maar ik wilde het noodlot niet tarten en vlak voor de vacantie gauw de 2 elektr. van's er in gezet tussen de intercooler en radiateur.
aansturing door thermoswitsch die de van's na elkaar inschakeld.
alles bleek voor niets (voorlopig) want de temp. bleef ongewijzigd in het midden,de orginele koeling lijkt dus RUIM voldoende voor mijn diesel-upgrade.
ik denk dat het feit dat ik een volledig koperen radiateur heb meehelpt en dat de intercooler ook ruim bemeten is.
in elk geval een prettig idee dat er nog 2 van's staan te popelen om hun partijtje mee te blazen.
de eerlijkheid gebied wel te zeggen dat de buitentemp ong. 20 graden was.
Topics: 17
Heb dat inderdaad al vaker gelezen over dat typische volvo geluid.. Ik dacht te weten wat dat betekende..
Het jagende geluid van de fan tijdens accelereren, een waar schrikbewind op de weg voor voetgangers en fietsers..
Maar sinds kort heb ik een andere visco fan, deze heeft in vergelijk met de vorige geen vast en of stroef gelopen lager.
En daarmee valt me op dat het geluid voor meer dan 80% gereduceerd is en hoor nu eindelijk eens de motor ipv alleen de fan.
Nu heeft hij zelf wat PKtjes meer, is zuiniger en heeft nu een iets hogere topsnelheid, schakeld zelfs beter een soepeler en de kickdown komt sneller in.
Had nooit gedacht dat een vast zittende visco zulke symptomen veroorzaken kan..
Al bij al vind ik het dus veel fijner rijden met een goed vrij lopende visco..
Kan me nu niet echt meer voorstellen dat een elektrische fan het geluid nog meer zal beinvloeden, ik zou het eens moeten horen..
Ik heb inmiddels wel uitgevonden dat de meest vroege modelen uitgevoerd kunnen zijn met een kunstoffen niet visco (vaste) fan..
Wordt dat daarmee niet verward en aangenomen dat dit geluid voor alle oudee volvo's geldt?.. Mijne is 1978..
Topics: 107
ZoZo schreef:Ik heb inmiddels wel uitgevonden dat de meest vroege modelen uitgevoerd kunnen zijn met een kunstoffen niet visco (vaste) fan..
Wordt dat daarmee niet verward en aangenomen dat dit geluid voor alle oudee volvo's geldt?.. Mijne is 1978..
Daar heb je misschien wel een punt. Ik heb zelf alleen ervaringen met de vaste fan en die maakt inderdaad dat heerlijk jagende geluid wat ik niet zou willen missen