Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor inbouwen
#1
Het motorblok in mijn volvo 244 uit 1979 is op z'n einde en ik wil het motorblok vervangen. Wat moet ik doen, er zit nu een b21E op gas in, met zo nu en dan backfire. Dit wil ik niet meer en ben op zoek naar een moderner blok wat goed op gas kan lopen. Welke blokken zijn dit en waar moet ik op letten als ik een ander motorbok wil inbouwen. (bijv. gaskabels en elektronica.)

Nog een andere vraag, kan ik ook, met weinig sleutel ervaring, een ontsteking van een 700 serie van de achterkant ombouwen naar de linker voorkant?

Zoiets als de link hieronder is een voorbeeld van een motorblok waar ik naar kijk.
http://auto-diversen.marktplaats.nl/onde...raaid.html
Volvo 244 GLE '79 220 dkm LPG B21E
Antwoord
#2
OF reviseer de motor of laat het doen...Wellicht is het alleen de carburateur die nu parten speelt? Laat er eerst eens goed naar kijken door een volvo-specialist.

Of kijk naar een B230F motor uit een 240 of 740 met BOSCH LH2.4 Jetronic of BOSCH LH3.0 Jetronic (injectiesystemen, zie ook Haynes) en zet het hele zaakje over inclusief kabelboom enz enz.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#3
trouwens, die motor uit de advertentie lijkt me prima geschikt. Alhoewel je dus de injectie niet meer gebruikt als je op LPG gaat rijden. En als je t echt ECHT leuk en goed wil aanpakken dan ga je over op MegaSquirt gasinjectie. Daar ben ik nu mee bezig. Klik en kijk een paar pagina's verder.

Niet heel eenvoudig, maar toch best te doen (tot nu toe!) met weinig sleutelervaring zoals ik ook heb. Ik leer nog iedere dag! En dat is leuk!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#4
Als je inderdaad weinig sleutelervaring hebt, zou ik niet beginnen met het ombouwen van een ontsteking.
Ik zou op zoek gaan naar een motor uit een 240, omdat dit gewoon past.
Als je minder kans op backfire wilt hebben, kun je het beste een carburatiemotor zoeken.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#5
Peter Timmer schreef:Als je inderdaad weinig sleutelervaring hebt, zou ik niet beginnen met het ombouwen van een ontsteking.

tenzij je t wil leren!! ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#6
De motor heeft een overdruk in de carter en de carterventilatie is schoon. als je de oliepeilstok een stukje uit de motor haalt dan voel je het blazen. Ik ben al bij enkele volvo 240 kenners langsgeweest en deze hebben aangegeven dat de motor op is. Daarnaast wil ik toch een motor hebben waar de kans op backfire minder is.

B21E is ook een injectiemotor en aan de carb. kan het dus niet liggen.

Verder voor de ombouw van de ontsteking, liever niet natuurlijk, maar is het echt moeilijk of meer een uitdagende klus?

Als ik de motor vervangen heb zal ik de b21e natuurlijk uit elkaar halen en kijken wat er aan de hand is en of deze wellicht te repareren/reviseren is.

Nog een droom/ideetje van mij, een (complete) 740 turbo intercooler kopen en de gehele motorbende overzetten? Droom of realistisch? ??? :-\



Volvo 244 GLE '79 220 dkm LPG B21E
Antwoord
#7
Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik heb me laten vertellen dat je een hupas moet bijplaatsen in je motor, die de ontsteking aandrijft.
De motor die je nu hebt heeft die hulpas er ook in zitten, deze word aangedreven door de distributieriem.
Verder moet je natuurlijk het vrijgekomen gat van de ontsteking afdichten met een plaatje.
In de "nieuwe" motor zit al een gat om je ontsteking in te plaatsten, hoe dit is afgedicht weet ik niet.
De puntjes op de i kunnen de anderen je hier wel vertellen.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#8
Ik zou ook een carburateur motor nemen ja. B200K, B230K of A. Alhoewel de Solex Cisac carburateurs ook geen simpele dingen meer zijn.

Of je moet de hele auto met dat injectieblok erin naast je jouwe kunnen zetten en alles een voor een (brandstofpompen, sensors, benzine en LPG computers, luchtfilter, etc) overzetten.

Oh, sommige 740 motoren hebben geen tandwielen meer op de hulpas voor een verdeler vooraan, andere wel.

Ruime keuze aan motorblokken voorradig bij crossers en banger racers rond Zwolle.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
vind eerst maar eens een 740 turbo voor een leuke prijs, zal langzaamaan steeds lastiger worden.
Antwoord
#10
Kennis van mij heeft er laadst 1 gekocht met een kapotte achteras (voor weinig) maar verder was hij toppie met alles erop en eraan .
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Tongue 2.3l motor in Super Polar 1993 Boet 4 168 27 August 2025, 10:35
Laatste bericht: skidje
  Motor nummer D24 edantonissen 0 97 24 July 2025, 21:05
Laatste bericht: edantonissen
  Motor blijft koud? Boet 4 528 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 886 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.330 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.107 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.772 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.733 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.773 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: