Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor electronica lampje brand
#1
Vandaag tijdens het rijden kwam het "motor electronica" waarschuwingslampje aan. De motor hield ook direct in en reageerde nauwelijks meer op het gaspedaal. Even aan de kant gaan staan, motor opnieuw gestart en hij loopt weer als vanouds, maar het waarschuwingslampje blijft branden. Wie kan mij helpen?

Ik heb nauwelijks ervaring op het technisch gebied van deze auto (240 polar estate, 1993, BF200)
Antwoord
#2
Er zijn vlgs. Haynes maar een paar storingen die "Check engine" lichtje laten branden, ECU, injectors, luchtmassameter (LMM), koelwatertemp sensor, lambda sonde en het erg vage "Extreem arm/rijk brandstofmengsel tijdens deellast".

Doe het zelf opties:
Eerste verdachte is de LMM, zit halverwege de luchtinlaatslang. De beste test voor een slechte is de stekker loshalen, dan gaat de motor beter lopen. Vaak zijn de contacten in de stekker slecht, even los en vast halen.
Zelfde voor de temp sensor, zitten er twee van onder het inlaatspruitstuk. Zelfde recept.

ECU en injectoren geven zelden problemen.
Lambdasonde gaat lang mee.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Als je er meer over wilt weten dan moet je de onboard diagnostic systeem eens uitlezen, dit houdt alle foutcodes van het motormanagement bij. Tussen rembekrachtiger en motorkapscharnier hangt een zwart doosje met dekseltje, eronder 6 gaatjes, en een knopje en een LED, waaraan een stiftje hangt. Steek het stiftje in opening no. 2 en druk 1-3 seconden op het knopje.
De LED gaat dan in een soort morse codes knipperen, de laatste geregistreerde eerst. 1-1-1 is alles ok, 1-3-2 is accuspanning te laag of te hoog, enzovoorts. Als je wat gemist hebt of de tel kwijt raakt , laat je alles doorknipperen en begin je weer van voor af aan.
Als er niks gebeurd moet je het contact op ON zetten (was bij mij zo, in het boek staat van niet) en dan het knopje 1-3 sec. indrukken, enzovoorts.

Dan steek je het stiftje in opening 6, en volgt dezelfde procedure.

Als je het knopje langer dan 5 sec. ingedrukt houdt begin je de wis-procedure, niet doen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Hartelijk bedankt voor de info. Ik ga het morgen uitproberen. Kan het trouwens kwaad om met dit lampje aan te rijden? Na het opnieuw opstarten van de motor deed deze het prima, ondanks dat het lampje brandde.
Antwoord
#5
Ja nee ja nee ja, er zal niks rampzalig mis gaan als je rijdt en dat lichtje brand. Sterker nog de fout kan vanzelf verdwijnen zijn en dan nog brandt het lampje.

Dwarse gedachte #1: En dan nog, het is maar een motorblok, staan er zat op marktplaats.

Dwarse gedachte #2: Als er nou een lichtje ging branden op het moment dat je linkervoorwiel eraf loopt dan zou ik daar wel voor stoppen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Marc1970 schreef:Ja nee ja nee ja, er zal niks rampzalig mis gaan als je rijdt en dat lichtje brand. Sterker nog de fout kan vanzelf verdwijnen zijn en dan nog brandt het lampje.

Dwarse gedachte #1: En dan nog, het is maar een motorblok, staan er zat op marktplaats.

Dwarse gedachte #2: Als er nou een lichtje ging branden op het moment dat je linkervoorwiel eraf loopt dan zou ik daar wel voor stoppen.

tja, het zou toch vervelend zijn als er ECHT iets mis is. Maar ik denk niet dat het heel ernstig is allemaal. Per slot van rekening start en rijdt het volvootje toch nog?

Dus loop even alles goed na. Anders laat je het even nakijken bij een specialist (!) mocht je er niet uit komen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#7
Het lampje brandt omdat er een fout is opgetreden. Lees de code uit en post deze hier.

Zolang de motor normaal reageert en dus niet in 'limp-home' mode staat zoals je hebt ervaren kun je doorrijden zonder grote gevolgen. Misschien wat meer benzineverbruik oid, maar ik zou er niet van wakker liggen. In limp-home mode kun je beter niet rijden. Dit is echt een noodprogramma om tot thuis of aan de garage te geraken Wink


Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#8
Vanmorgen even de codes uitgelezen:

Op pin 2: 3-2-2
Op pin 6: 1-4-4

Weet iemand wat dit inhoud?
Ga toch maar met de trein vandaag!

Alvast bedankt...
Antwoord
#9
Diagnostic Codes Volvo

1-4-4 ==> Fuel system load signal(missing or defective).
3-2-2 ==> Airflow meter hot wire.

met mijn beperkte technische kennis kan dat volgens mijn twee dingen betekenen:

- of je benzinepomrelais is kaduuk (veel voorkomend euvel, makkelijk te vervangen,kost een paar tientjes)
- of je LMM is overleden, kost veeeel tientjes. (nieuw dan, staan ook wel vaak op Ebay)


Ik zou eerst even een relais van iemand lenen en kijken of het probleem dan over is.
Als je in Friesland woont, ik heb nog wel 1 liggen die je (tijdelijk) kunt gebruiken om te testen of dat het is.

Luchtmassameter / Air Mass Meter (AMM) / Air Flow Meter
[Afbeelding: B313027570BOS.JPG]

Fule Pump Relais
[Afbeelding: 3523608sm.jpg]


Leesvoer ter leering ende vermaeck:

Topic: Brandstof-pomp relais

Topic: "Gasklephuis" schoonmaken
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#10
Het check engine lampje ken ik van mijn dagelijkse Vauwee Lupo, die heeft een identiek lampje... met precies dezelfde functies. De laatste tijd gaf die nogal wat problemen door op de meest onmogelijke momenten aan en uit te gaan, ook dat de motor even niet lijkt te reageren enzo. (VW lijkt af en toe een mindere uitgave van Volvo... ;D)
Bij de garage was de lambda sensor het eerste doel, die was 1. vuil en 2. er was een stukje uitgebroken..... maar dat lostte het probleem niet op. Wat uiteindelijk wel het probleem oplostte was het uitgebreid schoonmaken van het gasklephuis, die was zo vuil dat de gasklep net niet meer lekker sloot wat een meetfout gaf en het lampje deed branden.

Weet niet of je er iets aan hebt, zie maar.... tot zover mijn ervaring met check engine lampjes.... Wink
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Tongue 2.3l motor in Super Polar 1993 Boet 4 171 27 August 2025, 10:35
Laatste bericht: skidje
  Motor nummer D24 edantonissen 0 97 24 July 2025, 21:05
Laatste bericht: edantonissen
  Motor blijft koud? Boet 4 528 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 886 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.330 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.107 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.772 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.733 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.773 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)