Berichten: 18
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2006
Beste lezers van dit forum,
Mijn 240 uit 1992 begint olie te lekken. Op mijn vaste parkeerplek ligt een beetje olie, en er zit olie op het motorblok; net boven de waterpomp. Hij rijdt als altijd zeer comfortabel, en verbruikt nauwelijks olie. Wel duurt het 's-ochtends na een koude start 2-3 seconden voor het controlelampje van de oliedruk uitgaat.
Is dit normaal na 270.000 km?
Kan de distributieriem door deze olielekkage aangetast worden?
Wat zou de oorzaak zijn?
Ik probeer 2 foto's bij dit topic te zetten!
[img=http://img184.imageshack.us/img184/1465/76429594xm1.th.jpg]
[img=http://img522.imageshack.us/img522/770/92870304wj7.th.jpg]
Ik waardeer jullie advies!
Groeten, Mischa
Volvo 240 GLE, 2.3 benzine, stationcar, 1992<br />Volvo V70 2.5 T AWD, 2003
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Hallo,
mijn 240 heeft daar ook een lekkage gehad, het bleek de oliekeerring te zijn. bij mij was de distributieriem nog volkomen droog door de afscherming.
De echte oorzaak van deze lekkage was dat de carterventilatie verstopt was. Ik heb toen de zeef en de pcv box vervangen (box zit onder inlaatspruitstuk en de zeef zit tussen de 'buizen' van de inlaat van de 3e en 4e cylinder.
Ik heb er nog foto's van, die zijn hier te vinden:
http://jw.cautela.nl/gallery/main.php?g2_itemId=962
Hopelijk zijn de foto's bruikbaar!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Ziet er idd uit als een keerring.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 18
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2006
Dit klink heel aannemelijk! Ik heb er zin in om dit te gaan repareren. Moet ik hier haast mee maken, en heeft het langer blijven branden van het oliedruk lampje hiermee te maken?
Waar zit deze keerring? Achter de distributieriem? Moet ik deze keerring vervangen; hoe?
Zijn er ergens goede instructies voor het schoonmaken van de carterventilatie?
Jw240: Hele mooie foto's! Maak je zo de carterventilatie schoon?
Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden!
Volvo 240 GLE, 2.3 benzine, stationcar, 1992<br />Volvo V70 2.5 T AWD, 2003
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Om de keerring te vervangen, moet je distributieriem er af.
Ik denk dat de riem vervangen en een keerring vervangen voor een beginnend sleutelaar (zonder fisieke ondersteuning) een beetje hoog gegrepen is.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 18
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2006
Moet ik haast maken met het (laten) vervangen van de keerring, vooral vanwege het oliedruk lampje dat bij een koude start een aantal seconden blijft branden?
Heeft het schoonmaken van de carterventilatie zin om deze olielekkage te verhelpen? (Ik rijd vooral 2x 26 km / dag, vervuilt de carterventilatie dan?)
Mijn dank voor het meedenken!
Volvo 240 GLE, 2.3 benzine, stationcar, 1992<br />Volvo V70 2.5 T AWD, 2003
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Je hoeft niet persà haast temaken met repareren, wel je oliepeil goed controleren!!
Het schoonmaken van je carterventilatie helpt niet bij het oplossen van de lekkage, wel bij het voorkomen van nieuwe
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 18
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2006
Gisteren ben ik bij een ervaren auto-monteur langs geweest. Hij vertelde mij dat het beetje olie-lekkage niet ernstig is voor de motor, maar dat de motor-steun, slangen & dynamo op den duur aangetast worden door de olie die erop lekt. Aangezien ik nog lang in deze zeer comfortabele en praktische Volvo wil rijden, wordt de olie-keerring binnnenkort vervangen.
Mijn dank voor deze adviezen, deze informatie was heel nuttig!
Volvo 240 GLE, 2.3 benzine, stationcar, 1992<br />Volvo V70 2.5 T AWD, 2003
Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
Citaat:Wel duurt het 's-ochtends na een koude start 2-3 seconden voor het controlelampje van de oliedruk uitgaat.
Dit heb ik ook. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb deze vraag ook gemaild naar degene die mijn motor heeft gereviseerd, ik wacht nog op reactie.
Ik las ergens op internet dat dit een bekend probleem is, omdat de slangen/buizen die naar de oliepomp lopen nogal lang en dik zijn waardoor de oliepomp hard moet werken om de olie aan te zuigen. Het zou er dus misschien op kunnen duiden dat de oliepomp niet meer goed werkt ???
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
de seals van de buis van de pomp naar het blok willen er nog wel eens uitpiepen. Dat spul zit allemaal in het carter :-\
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni