abbabak schreef:Zoiets zou je mogelijk aan de kleur van je uitlaatgas moeten zien. Hoe zagen de oude bougies eruit ? Ik dacht dat een glimmend zwart laagje op olieverbruik duidde. Dan zou de klep langs de steel bij stlstand olie kunnen lekken waardoor de bougie ff vet slaat.
Een vastzittende klep kan ik me technisch niet voorstellen ??? Hij wordt mechanisch geopend en een gebroken veer zou je toch ook na de start moet merken...
Dat is ook weer waar, Bougies zijn schoon. De bougie van de tweede cylinder kan hooguit een klein beetje bruin verkleuring toegedicht worden, meer niet. Zwart zijn ze zeker niet. en een gebroken veer blijft een probleem, niet alleen bij de start.
Nu, ik ga in elk geval maar even compressie testen en dan kijken wat dat oplevert. Als dat niks oplevert ga ik meer en meer alle onderdelen van de ontsteking NA de verdelerkap verdenken. ??? Schoonmaken en opnieuw afsluiten tegen vocht etc...
UPDATE Door mijzelf
Heb even contact opgenomen met BCCP in Gramsbergen voor tips. De electronische ontsteking komt bij hun vandaan dus ik dacht, laat ik hun eens contacten.
Tip nr 1. compressie meten en evt kleppen stellen. (was ik al van plan, gaat vanavond gebeuren, het meten dan.)
Tip nr 2. Verdelerkap kan een slechte stift hebben, nieuwe kap is het devies.
Tip nr 3. meet je bougiekabels na, er kan een slechte tussen zitten.... (wisseling van bougiekabels gaf geen verandering, dus hier zoek ik het niet zo gauw)
Iemand enig idee hoe je die dingen na kan meten??
Tip nr 4. Meet je bobine na, als hij op overlijden staat kan dit dezelfde verschijnselen geven.
Iemand een idee hoe je een bobine nameet zonder rucksichtslos er meteen maar een nieuwe in te hangen?
Hopelijk morgen na de compressiemeting meer nieuws... :