Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
te weinig poten...
Heb even advies nodig:

Onze 244GL B21A van 1980 heeft de neiging om vooral bij koude start eerst even op 3 poten te lopen. Na ong een halve minuut pakt de 4e het ook op en dan looptie relatief als een spreekwoordelijk zonnetje. Afgelopen maandag deed zij dat lang genoeg om even uit te vinden welke cylinder het was, het was de tweede.

Bougies eruit gedraaid, drie hele mooie kaarsjes, beetje grijs wit voor de rest schoon. Originele Volvo bougies. 1 kaarsje (ook 2e cylinder...) was een beetje bruinig, niet vies ofzo, maar wat bruinige aanslag. 4 nieuwe (1000km meegedraaide) bougies erin (NGK) en tot mijn verassing liep de motor stationair een stuk egaler/zonniger en trok ook beter dan met de oude bougies. Starten op 3 poten deed hij/zij de rest van de dag niet weer.

Maarrr.... nu weer wel. Koude start is eerst 3 poten, daarna 4 en verder geen problemen. trekt nog steeds beter dan op de oude bougies.
Vraag is nu even waar dit geintje vandaan komt.

Rotor en verdelerkap zijn pas (800km geleden) vervangen, ontsteking is electrisch en 1,5 jaar oud, evenzo de bougiekabels en de bobinekabel. Auto loopt op gas. Olie is verversd en mooi schoon. Sludge etc niet aanwezig. Bougies nu dus ook vervangen en op juiste electrode afstand. Ehm... wat kan nog meer nuttig zijn.... Ik heb even geen idee meer. Kan het dat de warmte graad van de bougies omhoog moet??

Ideeen meer dan welkom. Feit is dat hij dit niet hoort te doen, oorzaak tot nu toe duister. Wie biedt?!

Bijvoorbaat Dankjewel voor een ieder die hierover nadenkt! Smile

Harm / de Kater
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
Miosschien slaat de bougiekabel van de tweede cilinder door?
In het donker even met een plantenspuit onder de motorkap sproeien om te zien of je vuurwerk krijgt bij lopende motor
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Nope, ik ga voor een teveel aan lpg. Hoe oud is de installatie ? Spuit bij het starten zeker lpg in ?
Test 2 x kontakt aan en dan starten en test in 1 keer doorstarten.
Als hier een verschil is moet de inbouwer de inspuittijd iets verkleinen. Het is waarschijnlijk nu erger dan in de winter....
[img][/img]
Antwoord
abbabak schreef:Nope, ik ga voor een teveel aan lpg. Hoe oud is de installatie ? Spuit bij het starten zeker lpg in ?
Als hier een verschil is moet de inbouwer de inspuittijd iets verkleinen. Het is waarschijnlijk nu erger dan in de winter....

Installatie is net 2 maanden oud geen 2e hands onderdelen gebruikt gewoon nieuw.
Hoe werkt dat inspuiten?
Het is wel zo dat het net na inbouw niet zo was en nu na zeg goed 2 maanden wel optreedt en slecht te verhelpen is.

Ik ga de truuk met kontakt eens proberen. De auto gaat het hele weekend met mij mee, heb dus de tijd om het uit te proberen. Wink
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
Peter Timmer schreef:Miosschien slaat de bougiekabel van de tweede cilinder door?
In het donker even met een plantenspuit onder de motorkap sproeien om te zien of je vuurwerk krijgt bij lopende motor

Zal ook dit het weekend even uitzoeken Wink

Ben benieuwd, zodra ik meer weet post ik het! Tenks!
Antwoord
Ben benieuwd hoe dit topic afloopt, mijn B23A heeft hier soms ook wel eens last van....
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Is de bobine niet gewoon wat matig geworden? Dat deze bijvoorbeeld nog niet genoeg levert bij de start, en later wel?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Had zelf ook al aan de bobine gedacht maar geen idee of dat mogelijk is.
Is de kwaliteit van een bobine te testen behalve door er een nieuwe/andere in te hangen ??? Ik ga in ieder geval even de dingen 1 voor 1 veranderen als er wat veranderd moet worden en hoop zo uiteindelijk de oorzaak te vatten. Ideeen blijven meer dan welkom.

1e stap is toch voor de zekerheid de bougies vervangen door NGK's met een hogere warmtegraad dan standaard.... Als ik meer weet drop ik het.
Antwoord
abbabak schreef:Nope, ik ga voor een teveel aan lpg. Hoe oud is de installatie ? Spuit bij het starten zeker lpg in ?

Leg dit eens uit?
Ik moet nl bij koude motor vrij lang doorstarten voordat hij aanslaat, niet inspuiten zou de oorzaak kunnen zijn.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
je kunt de oorzaak lpg dus simpel testen door op benzine te starten. Loopt ie dan als een zonnetje, dan weet je bijna zeker dat het idd aan de lpg installatie ligt.

Het zou ook nog een klep kunnen zijn die even blijft hangen?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 585 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Op 3 poten na koprevisie B21A: help?¿? ZOAB 7 10.912 18 August 2013, 19:42
Laatste bericht: ZOAB
  3 poten Felix 9 4.417 17 February 2012, 00:45
Laatste bericht: fullmetaldany
  240-1983: Op 3 poten na backfire zowel op benz. als LPG K-jet MartjeB 2 2.034 24 September 2010, 22:43
Laatste bericht: MartjeB
  Pruttelen bij weinig gas Layo 3 2.363 9 August 2008, 23:57
Laatste bericht: TheSaint77

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)