Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Halo bougies
Oke, nu snap ik hem, bedankt!

Zit dus in het door proberen te accelereren om snelheid vast te houden.
Dus toch meer power en minder brandstof...
Kan dus idd.

Wilde trouwens niet beweren dat die Halo bougies niet zo konden werken, hoor.
Meer dat ik niet inzag hoe dat dan zou werken...

Hoor graag als dit goed blijkt te werken, want iets zuiniger rijden, dat mag ie best van mij!

Welk prijskaartje hoort er trouwens bij?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Ik dacht dat ze zo'n beetje tussen de €13 en de €15 waren.
Net als jij ben ik ook maar een leek, al heb ik dan een technische opleiding. Voorlopig zie ik meer heil in het verbeteren en upgraden van het onstekingssysteem zelf. Ik ben nu aan het kijken of er een Pertronix Ignitior II op mijn B23a past. Gecombineerd met een nieuwe bobine van 40.000 volt en speciale kabels moet zoiets volgens de site van http://www.edsclassic.nl/ een veel betere en acuratere vonk opleveren. Aan de andere kant, ik ben en blijf leek, en wellicht heeft het monteren van nieuwe contactpuntjes ook een goed resultaat, maar ik vind het wel grappig om te experimenteren met wat nieuws.
Antwoord
he Swingmill, heb in mijn Amazon ook Pertonix gezet, nog wel met de oude bobine met de gepanserde + kabel. Nieuwe bougies, plus dikke kabels om zo weinig mogelijk weerstand te krijgen in de kabels.
Kan niet anders zeggen dan Prima spul. loopt mooier, start beter en ZUINIGER. Hoeveel: Mijn oude B18A met K-nokkenas en orginele carb. doet nu op sde snelweg ca. 1 op 12-13 in de overdrive stand. Voorheen net tusen de 1 op 10-11.
Er komt nog een ander carb. (zij-stroom Weber) op met nieuw (dubbel) uitlaat spruiitstuk, maar dat woprdt pas deze zomer.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord
Klinkt allemaal erg goed.

Heb geen problemen met onsteking. Alhoewel, ik heb het idee dat ie iets minder power heeft de laatste tijd.
Als ik het goed bergijp zou ik de bougies eens moeten bekijken,
en mogelijk dit soort systemen overwegen.
Verder zoekend op het forum kwam ik ook dit topic tegen:

Elektronische ontsteking IPV contactpunt.

Zijn dus nog meer opties.
Wat is nu wijsheid? Eigenlijk wil ik niet te veel tune-en, niet te veel pimpen, en hoef geen maximale power.
Maar het is wel lekker als de B21A lekker en liefst wat zuiniger loopt!
Kosten moeten uiteraard ook redelijk blijven, zeker in verhouding tot wat het doet...

misschien beetje off topic, maar zou dit ook kunnen helpen bij mijn probleem?
(zie : moeilijk (niet) van LPG naar benzine )

Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Een stel nieuwe of aangepaste bougies, lijkt wat mij betreft nog niet echt veel op pimpen. En idd, het zijn echte Volvo-liefhebbers, die mensen van http://www.volvo240.be, dus lijkt me ook niet dat ze dingen gaan voorschrijven die hun (turbo) Volvo's meer kwaad dan goed zouden doen. Of ze dan echt zoveel beter/zuiniger zijn... je weet het snel door ze eens uit te testen natuurlijk.. Ik heb nu zelf net een nieuw stel bougies zitten, dus ik wacht er nog even mee. Maar wie weet daarna? Verbaast me toch wel een beetje dat weinige ze op dit forum kennen of zelf hebben, minder gekend dan ik dacht...
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Voor B20 motoren en aanverwanten: Monteer een 123 ontsteking ! Mijn ervaring is 20 % minder verbruik en 30% meer trekkracht. Dit kan omdat een digitale ontsteking altijd op hetzelfde juiste moment ontsteekt. Ook nieuwe orginele klokken maar er maar een potje van.

Voor B19/21/23 a: Monteer een gebruikte orginele electronische ontsteking.

Ga daarna pas denken aan andere bougies !

Ik heb met Iridium en splitfire ook goede ervaringen maar ik zou ze, zeker in lpg auto's, niet zo snel adviseren. Het zijn natuurlijk geen wondermiddelen en kosten wel geld !
[img][/img]
Antwoord
Net de bougies eens bekeken. Zien er goed uit (volgens Haynes).
En loopt ook lekker, dus hoef nog even niets te doen.

Maar vooral die winst in het verbruik spreekt me wel aan.
Nu is voor mijn B21A (nog?) geen 123 beschikbaar, maar ik kan nog even wachten natuurlijk.

abbabak schreef:Voor B19/21/23 a: Monteer een gebruikte orginele electronische ontsteking.

Bij mij is dat niet echt origineel dus, maar ik snap wat je bedoelt. Welke modelen/typen hadden deze wel als origineel?
Wat is de kans zoiets nog aan te treffen (of hoeveel sloperijen moet je af voor je het vind?).
En wat is dan een schappelijke prijs ervoor?
En wordt een B21A hier ook zuiniger hiermee? Anders heb ik nog geen haast...
Antwoord
Het enige dat ik kan bedenken is dat deze bougie minder afkoeling heeft van de kern. Een zogezegde hetere bougie. Electronen laten zich makkelijker van een heet oppervlak afknallen. Daardoor kan je dus een betere vonk krijgen. Maar pas op: Een verkeerde bougie kan gaten in de zuiger veroorzaken als deze zo heet blijft dat ze nagloeid. Ook kan ze voortijdig het leven laten.

Een cilinder die niet meeloopt door een te zwakke vonk werkt niet mee, maar werkt tegen. Zo kost iedere misfire nogal wat brandstof en kan je, als je ontsteking niet optimaal is, best wel wat besparen. Persoonlijk geloof ik niet in betere bougie's.

Wel is het zo dat hoe hoger de vonkenergie, hoe sneller de bougie slijt. Daarom worden speciale bougies gemonteerd met een platina coating. Volgens mij een beetje onnodig voor de 240 rijder.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
op volvo-forum.nl staat ook een threadje over deze bougies, mensen hadden ze geprobeerd.... even kijken of ik de link kan vinden..

edit: hier is de link....
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9378
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
BartJ schreef:Welke modelen/typen hadden deze wel als origineel?
Vanaf 1974 en wellicht ervoor hebben alle 240 E en F motoren electronische ontsteking. Vooral de Ktronic moeten makkelijk over te zetten zijn.
MAAR LET OP !!!!: Ik weet niet of er maar 1 pickup sensor op zit en of je die zomaar over kan zetten. Als je het vliegwiel moet gaan vervangen wordt het lastig...
Als dit kan is het alleen de sensor met draad naar klok, klok met draad naar ECU en Ecu zelf.
Ik heb het op een 79 b21a wel eens gedaan en dat werkte goed.

[img][/img]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  speciale bougies? oscarlottum 3 3.957 25 March 2015, 09:33
Laatste bericht: Rob
  Zwarte bougies, slecht lopen b27a 265gl 13 7.647 5 June 2014, 11:35
Laatste bericht: Marc1970
  bougies Bxx/xxx blokken skidje 3 3.253 24 August 2011, 12:26
Laatste bericht: skidje
  Welke denso iridium bougies voor Volvo Amazon met B20a oudevolvo 19 14.308 28 June 2011, 22:09
Laatste bericht: Zuurstar
  bougies Lolvo 144s op LPG ton76 17 7.147 28 August 2008, 19:52
Laatste bericht: ton76
  B21 ET : welke bougies ?? edwin 17 8.659 22 August 2007, 16:57
Laatste bericht: Jelmar
  Merk/type bougies en lichtelijk startprobleem.... deusjevo 19 12.540 10 June 2006, 21:38
Laatste bericht: Mastertje
  3 natte bougies en 1 droge GT Jan-Willem 11 9.341 19 December 2005, 14:29
Laatste bericht: GT Jan-Willem

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)