Berichten: 11
Topics: 5
Lid sinds: Nov 2006
het volgende probleem heb ik:
als het koud is wil mijn 244 niet zo tof aanslaan.
heb er nieuwe bougies in gezet, en er wordt ook in het spruitstuk gespoten tijdens het starten.
moet de motor niet hoger in toeren draaien als hij nog koud is?
moet er minder lucht bij komen net als bij een carburateur, of is dat hier niet zo?
wie weet het antwoord?
groeten mark
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
controleer je luchtfilter en vacuumslangen goed. En staat je ontsteking wel goed afgesteld? Zijn je contactpunten in orde?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Vocht op de bougiekabels? Maar dat zou je dan eerder merken aan een bokkende en stampende motor, als ie pas loopt. Hoewel de mijne op een gegeven moment ook echt moeilijk startte.
Berichten: 11
Topics: 5
Lid sinds: Nov 2006
Nou in elk geval bedankt voor de reaktie, dat heb ik er wel mee berijkt.
een leek, zo zou je mij kunnen noemen als het gaat om werken met forums dus excuus als het daar even niet volgens de regels ging.
het leek me wel een leuk idee om op deze manier ervaringen uit te wisselen, maar iets zegt me nu al dat dit niet mijn ding is, te veel regeltjes denk ik.
ik zal kijken of ik mezelf ergens uit kan schrijven en anders: doe me dat plezier!
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
het was niet mijn bedoeling je weg te jagen door met regels te schermen. Regels zijn richtlijnen en we gaan daar soepeltjes mee om normaliter. Het is juist de bedoeling om op deze manier (technische) info te vergaren om zodoende onze geliefde zweedse schoonheden op de weg te houden. Dus schroom niet om vragen te stellen. Vragen staat immers vrij! Laat je niet afschrikken omdat je nieuw bent met fora en internet! Dat zou zonde zijn.
Doe eens een algehele check wat betreft bovenstaande. Ga bijvoorbeeld vanavond eens met de plantenspuit onder de motorkap spuiten terwijl het donker is. Als je bougiekabels aan vervanging toe zijn zul je vonken zien overspringen.
Om dit probleem aan te pakken zul je gewoon een simpel stappenplan moeten maken waar de problemen vandaan zouden kunnen komen. Aan de hand van dat stappenplan sluit je dus dingen uit.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 70
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2006
Hallo makkebeer,
Als de ontsteking goed is dan:
Gaat je hulplucht regelaar wel open?
Je kan deze makkelijk van de kop afschroeven en in de vriezer leggen.
Als je er dan doorheen kan kijken is hij goed.
Later moet hij op kamer temperatuur weer (bijna?) dicht gaan.
En je CO staat misschien iets te milieu vriendelijk.
Bij mij loopt/koude start m'n B21e het mooist als ie iets boven de apk CO norm staat. (sorry goen-links-volvo drivers hahahahaha)
Sven
245 GLE AW71 on gaz 1979<br />V70 classic 2.5 TDI 2000<br />960 2.4 TIC 1991<br /><br />De V40 is verkocht!
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
TheSaint77 schreef:controleer je luchtfilter en vacuumslangen goed. En staat je ontsteking wel goed afgesteld? Zijn je contactpunten in orde?
Een b21e is een b21et zonder turbo, dus geen punten. Wel koude startverstuiver en extra luchtklep (verhoogt toerental bij koude motor).
Verstuiver ultrasoon schoonmaken en klep testen.
[img][/img]