Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
80km/h in zn 5 moet toch kunnen?
#1
Hallo!

Ik vroeg mij af alsof het normaal is dat wanneer ik 80 in zn 5 rijd het blok smeekt om de 4e versnelling. Toerental op zo'n 2000/2100. in zn 5.

Wat is jullie ervaring?

RenÃÂ
en blauwe van '93.
Antwoord
#2
Zeker niet doen. Ik denk dat 80- in zn vijf eigenlijk nooit goed is.

Ter vergelijking: Als je met een waterskier te langzaam over t water gaat zakt hij omlaag. Zo werkt het bij een oliefilm in je motor ook. Als er te weinig omwentelingen zijn, zal die oliefilm niet goed werken met als gevolg hogere temperaturen op bepaalde plaatsen en dus hogere slijtage. En als je motor nog niet op bedrijftemperatuur is zal dat nog eerder tot problemen kunnen leiden. Dus gewoon in zn vier. Wel op tijd schakelen (min. 20-40-60-100) maar niet overdrijven zoals de overheid ons in hun beidehante spotjes doet geloven.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#3
mijn 240 gaat nog goed met 80 in zn 5, alleen moet je dan niet bergop gaan. Natuurlijk alleen als ie warm is. Meestal ga ik dan even terug naar de 4 als ik zo rijd, en als ik snel moet zijn terug naar de 3.
T
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#4
Bedankt. Het is dus normaal. Dan zal m maar in zn 4 houden. Schakelen bij 2800rpm.

RenÃÂ
en blauwe van '93.
Antwoord
#5
nou die van mij loopt prima in 5 hoor ook wel bij 70. ik rij met de taxi mb200cdi meestal heel laag in toeren dat rijdt rustiger en de auto hobbelt minder. het is wel zo dat de auto ook went aan je rijstijl. maar mijn 240 heeft er ook geen enkele moeite mee. in de mercedes met 6 versnellingen gebruik ik de 5 bijna niet meer ik ga van 4 naar 6 bij ongeveer 80 en dan zoeft ie lekker rustig door.
alleen als ik slechte zin heb heeft ie al z'n toeren nodig, maar dan wel zonder klanten natuurlijk,want de klant is koning.
Vitara
Antwoord
#6
Als ik geen gas hoef te geven en dus vaak een lange weg 50 km/h moet rijden staat hij altijd in z'n 5. B230F in het vooronder. Als ik gas moet geven trilt het iets maar voor de rest gaat het perfect (en als ik echt harder moet dan naar z'n 3 natuurlijk). Geen sportieve prestaties natuurlijk maar vergeleken met diesels die ik heb gereden is het vergelijkbaar qua ervaring. Natuurlijk geen TDI of JTD diesel ;-) meer a'la 200D van een jaar of 15 geleden.

Overigens is het mijn ervaring dat het op gas makkelijker cruised en als het sportiever moet dan op benzine natuurlijk (scheelt behoorlijk).

Marc
Volvo 245 GL estate 613.000 and stopt counting (and owning)<br />Volvo 945 2.3 I.C. (LPT/LPI) 269000 and started counting
Antwoord
#7
Volgens Volvo instructie boekje is 80 de minimumsnelheid voor de 5e versnelling.
Het gaat prima bij constante snelheid maar als je van 80 moet optrekken is het beter voor de motor, zuiniger en vlotter even terug te schakelen naar de 4e
Antwoord
#8
80 in de 5 gaat prima.
40 Polar, B200F, MY91, kleurtje 130
Antwoord
#9
Ook bij mij gaat 80 in z'n 5 prima, zelfs 70 maar als je dan weer wil versnellen moet je echt toch even terugschakelen. Volgens mij is e.e.a. aardig flexibel. 80 wil ook nog in z'n 2 ;-)
Volvo 940 lpt Polar estate 1998 255.000km<br />Volvo 245 DL 1990 315.315+km.<br />Volvo 245 DL automaat DV-49-VF uit 1979 (verkocht in 1997)=&gt; gesloopt?!?<br />Volvo 242 DL&nbsp; ??-UV-?? uit 1978 (ingeruild voor meer ruimte)<br />Ook Honda Goldwing GL1000 uit 1978 Http://www.goldwingforum.nl
Antwoord
#10
volvo 245 SE 1992 schreef:Volgens Volvo instructie boekje is 80 de minimumsnelheid voor de 5e versnelling.

Dat zal het zijn. Ik weet niet eens hoe zo'n boekje eruit moet zien :lol:

Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen. Maar 80 in z'n 5 mag eigenlijk geen probleem zijn bij constante snelheden.

Marc
Volvo 245 GL estate 613.000 and stopt counting (and owning)<br />Volvo 945 2.3 I.C. (LPT/LPI) 269000 and started counting
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.405 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  [B200ET] Probleem met ontsteking of toch kop Dopski 7 5.931 21 April 2016, 22:45
Laatste bericht: Dopski
  Koppakking lek... of toch iets anders?! basdeb 19 13.850 15 January 2014, 23:52
Laatste bericht: martin_b
  HELP, vacuumslang uit inlaatspruitstuk. waar moet deze? Eggie 9 7.542 21 July 2013, 14:39
Laatste bericht: Eggie
  244 overleden.. Maar toch maar een reanimatie? Wimme 35 17.566 2 January 2013, 00:27
Laatste bericht: oudevolvo
  nauwe olie kanalen b27a wat moet er aangepast worden. 265gl 0 1.503 15 July 2012, 17:19
Laatste bericht: 265gl
  turbo op kaal 2400 dieselblok van een 740. wat moet er aangepast worden? marcel- 4 3.183 12 January 2012, 07:31
Laatste bericht: PieterL
  choke doet niet wat ie moet doen Jeroen V 0 1.531 22 August 2011, 14:48
Laatste bericht: Jeroen V
  Ontlucht.... of toch niet? 240 '92 Markenmiek 6 3.616 13 April 2011, 21:09
Laatste bericht: Markenmiek
  dop expansievat - misschien toch koppakking?? Jeroen V 23 14.376 20 January 2011, 19:12
Laatste bericht: Jeroen V

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)