Berichten: 390
Topics: 73
Lid sinds: Jul 2006
Er is al veel over gescheven zie ik, maar welke peut moet er in mijn 240 B230F 1993 volgens de liefhebbers ?
98 is klopvaster maar heeft het toegevoegde waarde ipv 95 voor deze motor ?
en ja, 240 newbie... :lol:
245 1993
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
gewoon 95 euro, toegevoegde waarde is :
meer geld over in je portemonnaie
groende dop op je tank is 95, rode dop is 98 :lol: :lol:
hoger octaan heeft voor een motor van 14 jaar geen effect meer, LPG is trouwens nog hogere verbrandingswaarde(102 als ik me niet vergis)
Volvomotoren zijn gewoon heel degelijk en lopen op zowat alles, zelfs 90 octaan :lol: :lol: en volgens TopGear( met een 7 serie diesel) ook op gebruikte frituurolie :lol: :lol: :lol: :lol:
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 795
Topics: 32
Lid sinds: Oct 2005
98 tanken, je auto loopt zuiniger, en pakt beter op.
Het is zelfs goedkoper! PP, probeer het ook maar eens, en je zal zien :lol:
VOLVO 945 2.3 i aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br />
![[Afbeelding: cooltext34912265.gif]](http://img.photobucket.com/albums/v391/jautew/cooltext34912265.gif)
<br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
echt niet :lol: :lol: :lol: :lol:
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 322
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2005
Zonder LPG installatie gewoon 95 en met LPG V-power + injektie-reiniger
lijkt mij het meest logische.
Berichten: 25
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2005
98 scheelt te weinig in verbruik om meerprijs te betalen - het is wel beter voor de motor.
als je echt naar je 240 luistert bij het wegrijden voel je dat ie het lekkerder vindt.
en wees nu eerlijk, je drinkt toch zelf ook een regular Coke ipv light rommel! :wink:
240 GL Estate 2.3 Automaat (1991) - 2cv6 Transat (1983) - Mini Red Hot (1985) - LandRover 110 SW 200 Tdi (1985)
Berichten: 795
Topics: 32
Lid sinds: Oct 2005
Pierre van Aert schreef:Zonder LPG installatie gewoon 95 en met LPG V-power + injektie-reiniger
lijkt mij het meest logische.
Vertel.....
VOLVO 945 2.3 i aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br />
![[Afbeelding: cooltext34912265.gif]](http://img.photobucket.com/albums/v391/jautew/cooltext34912265.gif)
<br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
Tinus schreef:98 scheelt te weinig in verbruik om meerprijs te betalen - het is wel beter voor de motor.
als je echt naar je 240 luistert bij het wegrijden voel je dat ie het lekkerder vindt.
en wees nu eerlijk, je drinkt toch zelf ook een regular Coke ipv light rommel! :wink:
wel, light/diet coke is meer mijn ding, "echte"vind ik te zoet, geld voor 245 dito :lol: :lol: , en merk het wel degelijk in m'n portemonnaie, met 60 liter ÃÂ 1.31 of 60 liter ÃÂ 1.45, en dat 2x per week :lol: ( LPG komt er deze week in) :lol: :lol:
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Het zit hem in de klopvastheid van de brandstof, niet in de verbrandingswaarde zoals ik hierboven lees.
Klopvastheid wil zeggen: de mate waarin de brandstof bestand is tegen zelfontbranding, ofwel detoneren, kloppen.
Funs heeft eens opgemerkt dat je de ontsteking een paar graden kan vervroegen als je altijd super tankt. En dat je dan inderdaad een heel klein beetje winst kan halen uit SuperPlus 98.
LPG is inderdaad nog klopvaster dan SuperPlus 98 en heeft een oktaangetal dat ergens tussen de 100 en 110 ligt. Daarbij is het dus ook mogelijk de ontsteking wat vroeger te zetten om een wat gunstiger verbruik te krijgen.
LPG heeft wel een hogere verbrandingswaarde, maar in kilogrammen. En we tanken per liter. Een liter vloeibare LPG is lichter dan een liter benzine. Dus heeft het een lagere verbrandingswaarde per liter en zal je er meer van verbruiken. LPG zou zuiniger kunnnen zijn dan benzine als een motor een hogere compressie verhouding zou krijgen.
Aardgas is onder enorme drukken samen te persen en dat kan men dus ongestraft bij dieselmotoren inspuiten. LPG gebruikt men ook al bij dieselmotoren maar dan mengen ze niet meer dan 25-30% bij. Nu Diesel steeds duurder wordt kan dat toch gaan lonen. Bij vrachtwagens bijvoorbeeld.
Berichten: 322
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2005
John242 schreef:Pierre van Aert schreef:Zonder LPG installatie gewoon 95 en met LPG V-power + injektie-reiniger
lijkt mij het meest logische.
Vertel.....
Hij moet gewoon goed kunnen lopen op 95, als hij echter al een cylinderkoprevisie achter de rug heeft, dan 98 (als kop gevlakt is, heeft hij een hogere compressie)
Op LPG V-power en injektie-reiniger, dan blijft het injektie-systeem altijd gangbaar en hoef je niet regelmatig op benzine te rijden om het injektie-systeem te reinigen.
De benzine-prijs maakt niet uit, omdat je toch al zo weinig op benzine rijdt.