Hallo, ik vrees dat mijn motor van de super polar uit 1993 het begeven heeft. Overweeg van de gelegenheid gebruik te maken door er een zwaardere motor in te zetten. Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de 2l motor voor een 2.3l? Eventueel donor beschikbaar? En is het mogelijk om er een in te hangen?
2.3l motor in Super Polar 1993
|
26 August 2025, 22:03
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 August 2025, 22:10 door Marc1970.)
Ja de 2,3 (van ongeveer hetzelfde bouwjaar, in jouw geval van 89 tot 93) is op de cilinderinhoud na exact hetzelfde blok als de 2,0, en werkt ook met dezelfde injectors, koppeling, motorsteunen, computers, koeling, alles. De 2,0 werd verkocht in landen die belastingtarieven gebaseerd op motorinhoud hadden, zoals Italie en Portugal
Maar zo'n blok is niet zomaar kapot, zijn meest de dingen die eromheen hangen. IN het geval van 2,0 is het blok wel total-loss als de distributieriem breekt. STaan er zat op Marktplaats, zoek op B230F of B230FB, dat zijn de motoren zonder turbo en zonder EGR
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
(26 August 2025, 22:03)Marc1970 schreef: Ja de 2,3 (van ongeveer hetzelfde bouwjaar, in jouw geval van 89 tot 93) is op de cilinderinhoud na exact hetzelfde blok als de 2,0, en werkt ook met dezelfde injectors, koppeling, motorsteunen, computers, koeling, alles. De 2,0 werd verkocht in landen die belastingtarieven gebaseerd op motorinhoud hadden, zoals Italie en Portugal Dankjewel Marc. Ik vrees dat er water bij de olie is gekomen en daarmee de motor gesmeerd… Aangezien 2l eigenlijk te licht is en reparatie duur gaat worden overweeg ik zwaardere motor erin te zetten. Is turbo ook optie of dan teveel aanpassingen?
27 August 2025, 08:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 August 2025, 08:45 door Marc1970.)
Zelfs water kan je nog proberen te redden, olie verversen, motor opwarmen en zonder hoge toeren een paar uur rond toeren. ALs het olielampje meteen of in de bocht gaat branden of er een kloppend geluid uit t vooronder komt (drijfstanglagers), dan zijn de rapen gaar helaas.
De 2.3 en 2.0 ontlopen elkaar niet heel veel kwa vermogen, (116 vs. 111 pk), iets meer Nm. De Turbo heeft zeker wat meer vermogen, leuk om te hebben. Dan maakt de cilinderinhoud eigenlijk niet meer uit. Een motor uit een 940 krijg je er vrij eenvoudig in, de verdeler moet dan naar voren verhuizen (tussenas), heleboel kleinigheidjes (de meeste zitten in je huidige blok) en beetje improviseren met de uitlaat, en je M47 vijfversnellingsbak gaat er in een paar jaar aan, maar daar zijn er zat van. To Do Lijstje: https://www.volvoforums.org.uk/forum/tec...o-overview Als je Super Polar airco heeft, ben ik er niet meer zo zeker van trouwens. Ten eerste wordt t dan vooraan bij de poelies en stuurhuis erg druk, en twee bij de uitlaat en de airco droger ook.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
27 August 2025, 10:35
Een turboblok is aanmerkelijk veel meer werk incl. nieuwe (grotere diam.) uitlaat.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A 244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L 944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht) P1800ES 1972 Blauw Volvo toch .. |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)