Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoog toerental bij warme motor
Ik heb een B200F in mijn donorauto!
Je bent welkom
Antwoord
Dankjewel! Je hebt een PB...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
Ik zal als topicstarter ook nog even reageren :p Ik heb mijn B200F al een tijdje verkocht, dus geen B200F ezk meer.

Moet zeggen dat ik sinds de ombouw naar B230FK ook geen last meer heb van het probleem. Gasklep afstellen volgens de manual ging soepel.
Antwoord
Ik ben de afgelopen dagen met m'n 245 op pad geweest, en het lijkt er nu ook bij mij op dat het probleem een stuk minder danwel weg is.

Naast de metingen heb ik nog meer gedaan dat ik nog niet beschreven had.
Ik heb van zowel de ECU als de EZK de printlaten uit de kastjes gehaald en geïnspecteerd. Na 28+ jaar valt van soldeerverbindingen wel enige moeheid te verwachten, zeker bij trillingen en hoge temperatuurschommelingen, maar dat viel reuze mee.
Preventief heb ik wel alle through hole verbindingen opnieuw gesoldeerd, en bij de ECU heb ik de grote 470uF/40V elco vervangen door een nieuwe.
Daarnaast heb ik de aardingskabel van de kop naar het schutbord eens onderhanden genomen. De contactvlakken goed schoon gemaakt en bij het schutbord tevens met een aardring weer vastegzet.

Hoewel ik in het begin nog geen duidelijk verschil merkte was dat de afgelopen dagen een heel stuk beter. Meestal loopt de motor weer 750 rpm stationair, en als het iets hoger is, dan is dat meestal maar kort en ook niet meer zoveel hoger. Wellicht dat de leerfunctie van de ECU er iets mee te maken heeft. Nou komende week even aanzien of e.e.a. zich goed houdt of dat het weer vervalt in te hoog stationair.
Antwoord
De storing van van hoog stationair [eerder 1200 tot 1300 tpm] heb ik ook wel eens. Als ik dan meteen de auto weer uitzet en ik start opnieuw is het meteen weg en komt het die rit ook niet meer terug. Ik weet niet hoe dat kan [wat is er anders bij een herstart? De temperatuur kan het niet zijn want de motor heeft misschien maar 10 s gedraaid] maar het is wel elke keer een oplossing voor mij.
Het is natuurlijk geen echte oplossing maar wellicht helpt het bij jou ook tijdelijk, mocht het weer eens gebeuren..
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
Een herkenbaar ‘probleem’. Ik had dit ook bij een vorige 240 maar er nooit achter gekomen waar dit door kwam. Het trad bij mij alleen op na snelwegritjes vanaf 120 km/h.Niet na eenzelfde ritje met 100 km/h.
240 sedan B230F LH2.4 AW71  
Antwoord
Verhoogd stationair kan ook voorkomen als er geen signaal van de achteras komt. (Lh2.4)
Misschien dat er een hapering in dat signaal zit?
Antwoord
Afwezig zijn van het achterassignaal (VSS) geeft een 3-1-1 foutcode als dit signaal langer dan 8 seconden afwezig is bij een toerental boven 2100 rpm (bron).
Aangezien VSS via de snelheidsmeter/km-teller bij de ECU komt en niet rechtstreeks vanaf de achteras zou wegvallen van VSS ook betekenen dat de snelheidsmeter stil valt. Afwezigheid van VSS wordt gelinkt naar hogere stationaire toerentallen zoals 1700 rpm.

Het begint er steeds meer op te lijken dat het probleem bij mijn B200F is opgelost.
Deze post heeft waarschijnlijk het antwoord in zich op wat bij mijn auto de vermoedelijke oorzaak was:
Citaat:I had a similar issue where when warm, it might or might not creep up to about 1000 rpm.

Bijna exact het symptoom dat ik ondervond, bij mij kon het ook koud gebeuren.

Citaat:Reset the TPS to factory specs (sounds like exactly as you did) and still did it. Took off the throttle body, cleaned it, reset the blade. Reinstalled throttle body, set it to spec, installed TPS, set THAT to spec, all better.

In mijn vorige post ontbrak nog het feit dat ik de ruimte tussen de aanslag van de gasklephendel en de stelschroef een fractie moest vergroten om tot de spec van wel een klik met een 0,15 mm voelmaat tussen beide, geen klik met 0,45 mm te halen. Een paar weken eerder had ik het gasklephuis schoon gemaakt en met een nieuwe pakking gemonteerd, echter zonder de TPS te checken. Zonder voelmaat klikte deze gewoon, dus dat achtte ik toen goed genoeg.

De betere massaverbinding tussen kop en schutbord kan ook alleen maar goed zijn. De ECU en EZK pakken immers hun massa (signal ground) op het inlaatspruitstuk. Storing door een slechte massa gaat tere signaaltjes van sensoren geen goed doen.

Ik heb teveel gedaan om een te weten wat het is dat mijn probleem heeft opgelost en of het voorgoed is opgelost, maar... so far so good.
Antwoord
Ja dat is ook waar. in ieder geval goed om te lezen dat het lijkt opgelost .
Antwoord
Het leek opgelost maar is weer terug gekomen. Dus alles wat ik tot nu toe gedaan heeft tijdelijk wat symptomen verlicht maar de werkelijke oorzaak niet aan het licht gebracht.

Ik ben daarom maar weer verder gaan kijken en heb de TPS er nu af gehad om met een scoop eens te meten of die ook betrouwbaar werkt. Dat is zo, elke klik maakt en verbreekt betrouwbaar het contact en niet soms wel en soms niet. Dit signaal komt ook aan bij de ECU.

Ik heb nu ook de pinnen uitgebreid ontdaan van een eventuele oxidelaag en zag dat er in het verleden wel eens op een verkeerde manier aan de stekkers van de ECU en EZK is gemeten.
Daarmee waren wat contactveren beschadigd van pinnen die echter niet gerelateerd lijken aan mijn probleem en bij eerdere metingen ook niet aan het licht kwamen. Geeft mij wel aan dat er ooit eerder iets aan de hand geweest moet zijn.

Ik weet nog steeds niet wat de ECU doet besluiten om het stationair toerental meestal met 200 te verhogen.
Wat me de laatste tijd wel is opgevallen is het volgende:
- op momenten dat het stationair wel de normale 750 rpm is, dan zakt daarna bij uitrollen met gas los en in zijn vrij het toerental binnen een of twee seconden na het loslaten van het gas snel en duidelijk naar 750 rpm.
- op momenten dat het stationair op 950 rpm gehouden wordt, dan zakt het toerental bij uitrollen in zijn vrij en met gas los langzaam van 1200 naar 1000 om pas een seconde na volledig tot stilstand te zijn gekomen naar 950 rpm te zakken.
Dat laatste is denk ik de sleutel naar de oplossing van het probleem maar ik kan hem maar niet vinden.

Iemand met een soortgelijke ervaring?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 313 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 508 23 July 2024, 09:47
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.044 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 409 22 April 2024, 15:58
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 947 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.446 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 749 30 April 2023, 16:52
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.128 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.308 17 December 2022, 11:33
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.496 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)