15 May 2020, 16:16
Dank je voor je informatie!
![[Afbeelding: avatar.png]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/avatar.png)
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Hoog toerental bij warme motor
|
15 May 2020, 16:16
Dank je voor je informatie!
![]() Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ... 240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015] 240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
28 May 2020, 19:01
(14 May 2020, 11:26)Marc1970 schreef: Stouteriken. Ik zou zeggen 2 mm. Gelukkig, een quote van Art: http://turbobricks.org/forums/showpost.p...ostcount=9 Inmiddels heb ik al een tijdje een echte en gloednieuwe Bosch IAC op mijn motor draaien, maar ik kom er daarmee achter dat het probleem deze keer niet door de IAC wordt veroorzaakt. Meestal wil de motor tegen de 1000 rpm stationair draaien, 750 rpm zie ik maar af en toe. Ik ben dus nog zoekende naar de oorzaak, maar wat-o-wat zou dat toch kunnen zijn?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
28 May 2020, 22:08
De ECU is de baas van de IAC, en de ECU gaat pas 'stationair' bijregelen als de gaskleppositieschakelaar geklikt heeft, en die is afhankelijk van de fysieke gasklep en een hoop veren en kabels (check, check, check). Het regelprogramma gaat in twee stappen, eerst even tussen 1000 en 1200 rpm in geval je tussen twee versnellingen in zit, en na 2 seconde naar 750 rpm, want dan sta je echt stil of bent aan het uitrijden met gas-los. Dit zou met het signaal vanaf de achteras te maken kunnen hebben, en wie weet hoeveel parameters in de ECU.
Pffff, lang verhaal kort hier op TB hebben ze alles al uitgekauwd: http://www.forums.turbobricks.com/showth...p?t=352025 en de oplossing was corrosie in de stekker naar de ECU. Altijd stekkers. Je kan ook die hele IAC terugsturen, slangen afdoppen en de stationair afstellen met de gasklep alleen. Werkt perfect behalve als je de airco aanzet bij het stoplicht.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
29 May 2020, 07:49
(15 May 2020, 07:47)Grey240Polar schreef: Uit mijn Haynes Manual: Is bij mij 8,3 Ohm. Eigenlijk ‘jammer’ een duidelijk aanwijsbare oorzaak is altijd ‘fijn’ ... Bedankt voor het opzoeken! ![]() Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ... 240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015] 240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
29 May 2020, 12:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 May 2020, 13:34 door Grey240Polar.)
(28 May 2020, 22:08)Marc1970 schreef: De ECU is de baas van de IAC, en de ECU gaat pas 'stationair' bijregelen als de gaskleppositieschakelaar geklikt heeft, en die is afhankelijk van de fysieke gasklep en een hoop veren en kabels (check, check, check). Het regelprogramma gaat in twee stappen, eerst even tussen 1000 en 1200 rpm in geval je tussen twee versnellingen in zit, en na 2 seconde naar 750 rpm, want dan sta je echt stil of bent aan het uitrijden met gas-los. Dit zou met het signaal vanaf de achteras te maken kunnen hebben, en wie weet hoeveel parameters in de ECU. Bedankt voor de link, interessante kost. Ik heb vandaag nog e.e.a. gecheck maar helaas zonder blijvend resultaat. N.a.v. de link ben ik gaan kijken of het snelheidssignaal (VSS) wel correct bij de ECU aankomt. Niet geheel toevallig is dat één van de pinnen die in de thread op brickboard geoxideerd was. Bij mijn auto is dat gewoon in orde en na het terug aansluiten leek alles weer correct te werken. Totdat ik wat ging spelen met op de IAC tegen een lichte helling oprijden om te kijken hoe goed die dat kan regelen. Bij het achteruit terug rollen schoot het toerental ineens naar 1200 en bleef daar hangen tot ik de motor weer opnieuw startte. Nu dat ik e.e.a. heb uitgesloten begin ik steeds meer aan de ECU zelf te denken. Maar aangezien alles gewoon normaal rijdbaar is denk ik dat ik het maar even zo laat. Het is eigenlijk ook maar een kleinigheidje.
31 May 2020, 11:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 May 2020, 11:45 door Grey240Polar.)
Omdat ik nieuwsgierig ben en toch de tijd had heb ik vanochtend met een oscilloscoop op pin 34 van de ECU gemeten of het VSS signaal ook daadwerkelijk goed is en aankomt bij de ECU.
Ik las namelijk dat de ECU pas een 3-1-1 genereert als het VSS signaal 8 seconden of langer afwezig is bij een toerental van 2100 rpm en hoger. Zonder signaal van de achteras zullen de snelheidsmeter en km-teller van een elektronische teller niet werken. Maar het is nog geen garantie dat het signaal naar de ECU goed is als de snelheidsmeter en km-teller wèl werken. De elektronica in snelheidsmeter bouwt het signaal nl. om naar iets waar de ECU weer mee overweg kan. Een probleem met wisselend stationair toerental kan dus ook hierin een oorzaak hebben. Maar bij mijn auto was dit signaal er gewoon. Het is een puls die steeds even lang duurt (ong. 2,5 ms), alleen naarmate de snelheid hoger wordt vaker in dezelfde tijd gegenereerd wordt. De symptomen die ik heb wijzen naar bovenstaand probleem, maar ik kan dus geen oorzaak vinden.
1 June 2020, 21:02
Das toch leuk, dat je dat gemeten hebt! Het VSS gedeelte lijkt in orde, het zou wel heel toevallig zijn als de ECU duizenden signalen per seconde verwerkt en net dit ene signaaltje er niet meer bij kan hebben.
Hier staat dat de massa op de inlaat zeker & goed moet zijn, en er staan nog wat waardes die je kan meten bij de ECU: https://ipdown.net/jetronic.info/tiki-in...d+Diagrams
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
18 September 2020, 15:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 September 2020, 15:16 door Grey240Polar.)
Tijd om deze thread weer omhoog te schoppen. Ook al is het maar een kleinigheid, ik zou toch graag willen dat mijn B200F gewoon altijd 750 rpm loopt (i.p.v. meestal 950), en niet alleen wanneer hij er zin in heeft.
Ik heb al een heleboel uitgesloten als veroorzaker. Denk daarbij aan IAC, TPS, AMM enz. N.a.v. Marc1970's bericht hierboven ben ik nog eens uitgebreid gaan meten maar ik kan geen afwijkingen vinden, alles meet gewoon goed. Ik heb wel ontdekt dat ik het fenomeen versterkt kan opwekken bij mijn auto door het volgende te doen: In de eerste versnelling en met de voet op de rem laat ik langzaam de koppeling opkomen. Daarbij raak ik het gaspedaal dus niet aan. Dan laat ik langzaam de koppeling verder opkomen totdat de motor bijna afslaat (<500 rpm). Dan trap ik plots de koppeling in. Meestal schiet op dat moment dat het stationair toerental naar ~1200 en blijft daar hangen totdat ik de motor opnieuw start. Zou iemand van jullie met een correct werkende LH2.4 Jetronic dat ook eens willen proberen? Gaat de motor dan consequent naar 750 rpm? Alvast bedankt!
18 September 2020, 20:22
Staplenmotor goed schoon? Klepje lijkt wat te plakken
19 September 2020, 08:56
Ja, die is uitgesloten als veroorzaker. Bovendien heb ik gisteren met meten verschil gezien in het signaal dat de IAC aanstuurt.
Als de motor netjes 750 rpm draait, dan meet je op pin 33 van de ECU ongeveer 8,5 V t.o.v. ca. 8,2 V bij 1000 rpm. Als de motor op dat hogere stationair blijft hangen, dan stuurt de ECU nog steeds die 8,2 V uit. De motor loopt na de start consequent 750 rpm stationair, zolang je maar stil blijft staan en van het gas af blijft . De temperatuur van de motor maakt daarbij niets uit. Op basis van iets dat ik nog niet heb gevonden besluit de ECU het stationair ca. 200 rpm te verhogen nadat je een keer of vaker het gaspedaal hebt aangeraakt en/of bent gaan rijden. Dat gebeurt altijd, maar hoeft niet altijd meteen aan het begin van de rit te gebeuren. En het kan ook zijn dat het stationair toerental weer naar 750 rpm gaat ergens in een rit zonder opnieuw te starten. Dus rara... Ik las de thread die Marc1970 had gelinkt het volgende: Citaat:The IAC control memorizes the valve opening at its last successful idling and keeps that pulse width during open throttle -- until you shut it down and start over.Dat zou kunnen wijzen op een slecht afgestelde of slecht werkende TPS. Maar ook dat heb ik bij mijn auto al uitgesloten, t/m de bedrading naar de ECU. De volgende passages is iets waar ik nog naar wil kijken: Citaat:Something not commonly mentioned is regardless of idle motor, LH can still play with idle speed. The EZK will adjust timing at idle based on certain conditions, which can also cause a high idle. BTDT on 2 different cars so far.En een antwoord hierop: Citaat:One thing I noticed while testing idle valves is wide open (@62% duty cycle) they can pass enough air to race an unloaded engine much in excess of 3K* rpm provided the TPS idle contacts are not closed. When they are closed, the fuel will be repeatedly cut until the RPM falls below some reasonable (yet not 780) RPM. Dus als iemand een EZK van een B200F (Bosch nr. 0 227 400 176 + 3 531 830) heeft liggen die ik eens met de mijne mag wisselen, dan hoor ik dat graag.
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|