Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ik heb het nog niet eerder geprobeerd maar misschien is ultrasoon reinigen wel iets. Ik heb ook altijd het idee dat je op de belangrijkste plekjes er juist niet bij kunt om te reinigen...
Succes!
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
2 May 2020, 20:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 May 2020, 08:36 door Grey240Polar.)
Op zich heb ik dat idee ook, maar daar staat de volgende ervaring tegenover: bij mijn eerste 245 heb ik die klep eigenlijk gewoon jarenlang verwaarloosd met willekeurige verhoogde stationaire toerentallen als gevolg. Wat wel altijd opviel was dat het toerental goed was als de warmte van de motor na een rit goed in die klep had kunnen trekken maar voordat de motor weer helemaal steenkoud was geworden. Dan was het stationair toerental die volgende rit netjes 750 rpm.
Met wat remmenreiniger schoonmaken was alles wat nodig was om hem weer naar behoren te laten werken.
Nu echter heb ik die klep al meerdere malen schoon gemaakt. O.a. met remmenreiniger want dat goedje is zo sterk in zijn ontvettende werking dat je er m.i. toch ook op de plaatsen waar je niet bij kunt best wel wat rommel mee weg moet kunnen spuiten. Bovendien zit er een aardig sterke veer in de IAC die niet veel moeite heeft om wat vuil weg te duwen.
Het verschil met de vorige ervaring is dat niets wat ik doe ook maar iets uitmaakt. Deze IAC glimt nu gewoon en toch "kiest" ie ervoor soms netjes 750 rpm te doen, meestal tegen de 1000 en soms meer.
Ik heb inmiddels besloten te gaan voor een nieuwe, het enige waar ik nu nog over nadenk is een repro of origineel.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 683
Topics: 113
Lid sinds: Apr 2012
Zal voor Bosch gaan. Als dat weer 30 jaar meegaat is het goedkoop.
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
5 May 2020, 10:44
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 May 2020, 10:56 door Nicolaas H.)
Ik wist niet dat dat nog te koop was ... ik zie wel wat van Bosch maar eerlijk gezegd lijkt het niet op wat ik op mijn B230F heb zitten.
Als je dit besluit te doen hoor ik graag van je ervaring!
Bij bedrijven als Nordicar of Estate Services tref ik het niet aan ... als ik het toch ergens verwacht is het wel bij dit soort gespecialiseerde bedrijven.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 112
Topics: 44
Lid sinds: Oct 2017
Ik ben niet meer toegekomen aan het schoonmaken van het gasklephuis. In de bouwvak gaat mijn B230FK erin, dus ik denk dat ik die tijd het toerental even voor lief neem. Motor loopt verder niet te rijk of onbetrouwbaar.
Afgelopen weekend wel vast de wasted spark setup ingebouwd als voorbereiding, dat werkt top! Supersimpele ingreep.
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
7 May 2020, 05:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 May 2020, 06:02 door Grey240Polar.)
(5 May 2020, 10:44)Nicolaas H schreef: Ik wist niet dat dat nog te koop was ... ik zie wel wat van Bosch maar eerlijk gezegd lijkt het niet op wat ik op mijn B230F heb zitten.
Als je dit besluit te doen hoor ik graag van je ervaring!
Bij bedrijven als Nordicar of Estate Services tref ik het niet aan ... als ik het toch ergens verwacht is het wel bij dit soort gespecialiseerde bedrijven.
Als je googelt op het Bosch onderdeelnummer (0 280 140 516) dan vind je best wel wat (universele) auto-onderdelensites die ze verkopen. Op zich niet zo gek want de LH2.4 Jetronic zat natuurlijk in veel meer auto's dan alleen maar Volvo's en er moet dus nog een markt voor zijn die groot genoeg is voor Bosch om ze te blijven maken. Wel tegen een behoorlijke prijs want ze zijn meer dan dubbel zo duur als reproducties.
Die op Amazon en eBay e.d. zien eruit als vervalsingen, maar o.a. Skandix biedt zowel een
repro als een
Bosch aan (en grappig genoeg
dezelfde voor Saabs voor €0,01 meer

).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
(21 April 2020, 21:29)Marc1970 schreef: Kijk nog s in de klep, die heeft een ronddraaiend schuifje, wat open staat in de ruststand, vandaar dat ie zonder stekker hoge rpm draait.
ALs het klepje gaat werken, draait ie voorbij 'dicht' weer naar 'open', en dat gedeelte regelt het stationair.
Hoe ver open moet die klep eigenlijk staan in ruststand?
De kleppen die ik tot nu gezien heb stonden allebei een paar mm open, maar de klep die ik onlangs besteld heb stond juist maar een paar mm dicht in ruststand.
Die heb ik overigens retour gestuurd. Om bovengenoemde reden en omdat er in het Bosch doosje eentje van Professional Parts Sweden (de repro) zat. Die was nieuw maar was zichtbaar al eens door iemand op een auto uitgeprobeerd.
Nu even afwachten wat ze gaan opsturen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Stouteriken. Ik zou zeggen 2 mm. Gelukkig, een quote van Art:
http://turbobricks.org/forums/showpost.p...ostcount=9
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Weet iemand trouwens hoeveel de weerstand over de IAC behoort te zijn?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
15 May 2020, 07:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 May 2020, 07:48 door Grey240Polar.)
Uit mijn Haynes Manual:
Afhankelijk van de versie (2- of 3-pin):
De oudere 3-pin uitvoering moet ca. 40 ohm meten tussen de buitenste pinnen en 20 ohm tussen de binnenste pin en een buitenste pin.
De 2-pin variant moet ca. 8 ohm meten tussen beide pinnen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47