Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
22 March 2019, 08:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 April 2019, 20:54 door Grey240Polar.)
Onlangs heb ik mijn eerste oliewissel gedaan bij 245 Nr 2.
Eruit kwam de olie die de specialist bij de beurt heeft gebruikt en daarvan weet ik geen merk of viscositeit. Wat ik wel zeker weet is dat er een origineel Volvo filter op zat (OEM).
Nu zit er een modern geformuleerde 10W40 in (API SN) i.c.m. een Mahle/Knecht OC 204.
Voor de wissel ging het olielampje na de koude start voor mijn gevoel vrij laat uit, pas na 1 seconde terwijl dat bij mijn vorige B200F veel sneller was.
Na de wissel zie ik het lampje weer in een fractie van een seconde uit gaan. Het ligt dus niet aan de pomp of oliedruksensor en moet het m.i. de olie of het filter zijn geweest.
Lekkende terugloopklep in het filter misschien? Andere mogelijkheden?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 2.431
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Of simpelweg goede olie. Heb wel eens olie uit de luchtvaart aan een vriend gegeven met zijn P1800E. Die draait nu al 40.000 km met die olie met grofweg 1,5 Bar meer druk dan wat hij gewend was. Duss...
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
29 March 2019, 19:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 April 2019, 09:48 door Grey240Polar.)
Hmm, ja, luchtvaartolie. Kun je wat specifieker zijn? Bijv. welke viscositeit? En bedoel je 40.000 km zonder oliewissel?
In ieder geval is de olie waarmee het lampje bij mij sneller uit gaat van....... de Lidl. 10W40, API SN, € 12,99 voor 5 liter (eentje die af en toe in het tijdelijke assortiment zit).
Wat er voorheen in zat weet ik dus eigenlijk niet zeker. Alleen dat het kaartje dat de specialist aan de hendel had gehangen een afbeelding van Shell Helix 5W40 had (maar aan de andere zijde geen viscositeit had ingevuld).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 2.431
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Total Aero 20W50 voor een oude B20. Idd 40000 km in dat blok op lpg en lijkt nog prima en schoon
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
29 March 2019, 21:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 March 2019, 22:19 door Grey240Polar.)
20W50 is een mooie viscositeit voor oude motoren, maar luchtvaartolie in een automotor? Hoewel de basisolie (dat wat smeert) niet anders zal zijn is het additievenpakket afwijkend tussen beide soorten motoren.
Een automotorolie in een vliegtuigmotor is een no-no, andersom zou ik niet met zekerheid durven zeggen, maar dit is wat Shell
schrijft:
Citaat:Due to differences in metallurgy, operating conditions and fuel specifications, an aircraft
oil will not meet all of the automobile/heavy-duty engine’s requirements. In addition, the
aviation oils are not qualified for this application and their use could result in voiding the
warranty and/or reduction in engine life.
Thus automobile oils MUST NOT be used in aircraft engines which use or specify SAE
J-1899 or J-1966 oils. Similarly aviation oils MUST NOT be used in automobile engines.
Expliciet staat hier gewoon: "een luchtvaartolie kan niet aan alle eisen voldoen waaraan een automotorolie kan voldoen".
Een automotorolie bevat additieven die schadelijk kunnen zijn voor vliegtuigmotoren (zoekterm: "ashless dispersant").
Persoonlijk denk ik dat een automotor het zwaarder heeft met zijn wisselende toerentallen en belastingen en frequent (kort) gebruik dan menig andere motor.
En waar wij te maken hebben met een afstand/tijd-interval geldt dat blij vliegtuigen ook (al is het dan de vlieguren/kalendertijd-interval) en om exact dezelfde redenen als voor onze auto's:
Citaat:OIL CHANGE INTERVAL
Almost all oil change recommendations specify not only an engine hour time limit, but
also a calendar time limit; typically 4 or 6 months depending upon engine manufacturer.
On low usage aircraft the calendar time limit is usually more critical than the engine hour
limit. The need for frequent oil changes in aircraft is not caused by the oil wearing out,
but rather by the oil becoming contaminated with by-products of combustion, dirt, water
(both atmospheric as well as from condensation inside an engine) and unburnt fuel. This
contamination can cause corrosion in the oil wetted areas of an engine and thus changing
the oil removes these contaminants and helps to minimise corrosion. In order to minimise this
corrosion inside low usage engines, calendar time changes are important.
Dus 40.000 km zonder oliewissel???
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 130
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2010
30 March 2019, 01:44
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 March 2019, 01:45 door daddyphilipsen.)
80.000km zonder oliewissel met een oude B20 gaat ook prima. Olie is nu net iets donkerder als dat deze nieuw was.
Heb wel af en toe wat bij moeten vullen want blok verbruikt iets olie.
Loopt overigens ook op lpg.
Na 40.000km wel nieuw oliefilter geplaatst.
Loopt nog net zo mooi en stil als 80.000km terug.
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
31 March 2019, 11:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 March 2019, 11:13 door Grey240Polar.)
80.000 km zonder wissel? In een verbrandingsmotor?
Ik kan me voorstellen als je deze afstand op LPG, in een relatief korte tijd èn zonder korte ritjes maakt, het nog enigszins denkbaar zou kunnen zijn.
Als je dan ook nog eens elke 5000 km een liter olie zou verbruiken, dan "ververs" je a.h.w. ook al meteen meer dan 1/4 van de carterinhoud.
Voor mijn B200F, die voornamelijk E10 verstookt, houd ik me toch maar aan de interval die Volvo voorschrijft. Na 1 jaar/15.000 km is de olie toch echt wel heel donker geworden.
De volgende wissel gaat er weer een Volvo filter op en ben ik benieuwd hoe snel de druk opbouwt na een nacht staan.
Nieuwsgierig naar de verversingstermijn voor een grote vrachtwagen even bij DAF gekeken: 90.000-150.000 km, maar ja, die hebben dan ook wel gigantische carters: 40-48 liter.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 59
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2012
Doe het niet, gasturbine olie in je motorblok. Hele andere dopes en toevoegingen die in je auto mss geen kwaad kunnen maar ook niks bijdragen. En vooral dopes die er niet in zitten en echt nodig zijn, zoals voor je nokvolgers. En verder is heeeeel lang op je olie rijden wel lekker goedkoop, totdat je je blok uit elkaar haalt en ziet dat de nokvolgers vol met zwarte pitten zitten en zachtjes je nokkenas opeten. Doe lekker wat vaker ac-tio'n olie of van de liddl er in met een nieuw filtertje.
PS. Dat je olie mooi helder blijft met LPG is verneukeratief, de molecuul ketens worden onder druk toch gekraakt en de olie verliest belangrijke eigenschappen.
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
31 March 2019, 22:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 March 2019, 22:58 door Grey240Polar.
Edit Reason: WELKE HET EE
)
Gasturbine? skidje had het toch gewoon over zuigermotoren?
80.000 km zou ik haalbaar vinden mits in een relatief korte termijn afgelegd. Zoals Shell aangaf "verslijt" olie niet zozeer, maar deze vervuilt. Daarnaast verouderen de additieven, vandaar die "15.000 km of 1 jaar, afhankelijk van hetgeen het eerste het geval is" voor mijn B200F.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 59
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2012
"Gasturbine? skidje had het toch gewoon over zuigermotoren?"
De aanzet was "luchtvaart olie", dus ik ging er automatisch van uit dat dat gasturbine aangedreven luchtvaart is. Maar je hebt idd ook nog steeds zuigermotoren in de luchtvaart.
"Heb wel eens olie uit de luchtvaart aan een vriend gegeven met zijn P1800E. Die draait nu.."