Berichten: 59
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2016
Olla mensjes!!
Its been a while...
Ik heb een nieuw probleem, de vulva loopt alleen nog op benzine?
Dit heeft hij sinds ik de lambdasonde vervangen heb.
Als ik op het knopje druk hoor je het relais klikken maar het lampje blijft rood.
Ook gat de benzinemeter omhoog, maar voor de rest blijft ie op benzine lopen.
Help, help, help
Greetzz bas
Berichten: 59
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2016
Even kleine update, net even snel nogmaals uitgelezen en hij geeft code 122 en 221.
Nu komt er zwarte rook uit de uitlaat (dikke diesel...)
Iemand een idee?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html 1-2-2 kan ik niet vinden. Maar eh, het zou kunnen dat je iets niet goed hebt gedaan met de lambda sonde. Vet erin bijvoorbeeld.
Dit is een B230F met de 'originele' Vialle LPG G2 installatie, zoeen met stappenmotor op de verdamper en Autogas Management Systeem die het lambda signaal gebruikt?
De lambda wordt gedeeld door de ECU en de AMS. Als de lambda geen goed signaal geeft, zou het kunnen dat de LPG installatie niet in kan schakelen, misschien.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 59
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2016
Lambda is met minimaal vet erin gedraaid, dus zit geen vet in de sonde. 122 is dat ie aan het compenseren is voor extreem rijk of arm mengsel. In mijn geval rijk dus. Loopt sinds vanmorgen wel weer op gas, stekker bij verdamper zat niet helemaal erin geklikt. Nu loopt ie alleen zeer slecht op gas. Stationair blijft ie niet lopen, en als je rijd gaat het wel.
Op benzine loopt ie alsnog zo rijk dat het net is alsof ik een diesel rij. Ga vanmiddag even br. Drukregelaar halen.
Pakt de gasinstallatie ook gegevens van de lmm af?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk dat jouw LPG installatie alle sensors gebruikt, of op een ander manier de gashoeveelheid regelt op basis van de benzine-modus. De installatie heeft waarschijnlijk een inleer functie, maar ik weet niet hoe die werkt. Misschien weet Vialle er meer van.
Probeer eens de benzine ECU te 'resetten', de minpool een kwartiertje loshalen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 59
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2016
Ecu heb ik al paar keer gereset. Heb nu wel een lmm en brandstofdrukregelaar besteld, dus even kijken of dat helpt... hoop dat dat het is, wordt vervolgd...
Berichten: 65
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2007
Ik zou het signaal van de sonde eens meten. Het probleem is nl gekomen nz vervanging van dit onderdeel. Het onderdeel is dan dus niet goed of de aansluiting/bekabeling is het probleem.
vrezen,
Berichten: 59
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2016
(13 May 2017, 13:20)wreccer schreef: Ik zou het signaal van de sonde eens meten. Het probleem is nl gekomen nz vervanging van dit onderdeel. Het onderdeel is dan dus niet goed of de aansluiting/bekabeling is het probleem.
vrezen,
Het probleem was al aanwezig met gas, alleen is het verergerd met benzine na het vv van de sonde
Berichten: 59
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2016
Goed, lmm en brandstofdrukregelaar vervangen, loopt op benzine iets beter, maar op gas net zo slecht...
Wat nu...
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Ik heb bij mijn 940 met zo'n zelfde g2 systeem het probleem gehad dat de regelstift op de verdamper niet lekker meer liep. Kan het zijn dat een benzine injector lekt? Dan heb je een te rijk mengsel, helemaal als je op gas rijdt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km