Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe vaak olie verversen
#1
Ik vraag me af hoe vaak ik de olie moet verversen van mijn 245 6 cil. diesel uit 1980. Ik rij er zo'n 1600 km per maand mee.

Is dit een klus om makkelijk zelf te doen of is het aan te raden om het te laten doen? Lijkt me op zich niet moeilijk, maar je zit natuurlijk wel met de oude olie waar je tegenwoordig niet meer zo makkelijk vanaf komt.

Graag advies :roll:
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
#2
Kijk in je boekje, ik stel het wel eens langer uit maar is niet goed voor de motor. Ook al rij ik op gas en lijkt de olie schoon.
Hooguit bij vernieuwde olie en veel en rustig (en warm/lang)rijden kan de termijn opgerekt worden.
overigens oude olie naar KCA in eigen gemeente... Big Grin
[img][/img]
Antwoord
#3
Citaat:Kijk in je boekje, ik stel het wel eens langer uit maar is niet goed voor de motor. Ook al rij ik op gas en lijkt de olie schoon.
Hooguit bij vernieuwde olie en veel en rustig (en warm/lang)rijden kan de termijn opgerekt worden.
overigens oude olie naar KCA in eigen gemeente... Big Grin

Olie die schoon "lijkt", wat is daar dan verkeerd aan? Dien je je bij LPG ook aan die 20.000 km te houden zoals op benzine ook al is de kleur nog mooi?
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
#4
Volgens het boekje moet de olie om de 12.500 km ververst worden en het oliefilter vervangen om de 25.000 km. Maar ik denk dat het voor een motor van 25 jaar oud niet kwaad kan om dit iets vaker te doen.
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
#5
de kwaliteit van de huidige oliesoorten zijn beter dan vroeger - ik ververs ongeveer 1 keer per 15000km olie en filter.

Ligt erook aan of je veel in de stad rijdt, korte ritjes etc, zo niet dan is om de 15000 prima lijkt me.
Antwoord
#6
Robbert242DL schreef:Olie die schoon "lijkt", wat is daar dan verkeerd aan?

Olie is een hightech product dat verschillende dopes en daardoor extra smerende eigenschappen heeft meegekregen. Die schijnen na verloop van tijd af te nemen. Net zo iets als een vijzel voor meel doet...
[img][/img]
Antwoord
#7
De levensduur van de olie hangt o.a. af van het rijgedrag. Hoe meer kotere stukjes je rijdt des te eerder de olie ververst moet worden. Bij Vrachtwagens (internationaal transport) wordt de olie vaak pas om de 100.000 km ververst. De wagens staan in verhouding tot onze bolides bijna niet stil.
De kwaliteit van olie neemt af door de temperatuurs verschillen en condens vocht wat daardoor erbij komt. Wanneer een motor continu draait met een gelijkblijvende temperatuur hoeft de olie helemaal niet ververst te worden.
Rij je veel korte stukjes ververs dan om de 12.500 tot 15.000 km. Rij je alleen grote afstanden dan kan je om de 20.000 tot 25.000 km verversen.
Antwoord
#8
Oke bedankt weer wat geleerd. Ik rij nauwelijks stukken onder de 60 km, vaak zelfs meer, dus kan wel even toe met de olie lijkt me zo.
Al zit ik nu weer op de 15.000 kilometer.
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
#9
Citaat:Ik rij nauwelijks stukken onder de 60 km, vaak zelfs meer, dus kan wel even toe met de olie lijkt me zo.

60 km zegt niet zoveel in dit verhaal. Belangrijk is dat de motor weinig aan temperatuursverschillen onderhevig is dus zo lang mogenlijk op berdrijfstemp. is. Vrachtauto's krijgen amper gelegenheid af te koelen waardoor vocht wat in het systeem komt ook snel verdampt en dus niet de oliekwaliteiet (smeercapaciteit) aantast. Ik zou met afstanden van min. 60 km perdag (aaneengesloten gereden) wel tot de 20.000 km gaan maar 's winters bij slechter weer 15.000 aanhouden. Dan komt in de afkoel en stilstand perioden meer vocht in het systeem dan bij warm droog weer.

Versnellingsbak olie en cardan olie hoeft nauwelijks ververst te worden om dat daar bijna geen vocht bij kan komen. (gesloten systemen) Zolang de olie zuiver olie is, blijft ook de smerende werking intact. Niet slijpsel van slijtage is het probleem van verminderde werking maar het vocht wat met de olie mengt.
Antwoord
#10
Vandaag ff olie wezen halen bij Brezan voor de versnellingsbak en het differentieel.
Die man zoekt ff op de computer bij http://www.kroon-oil.nl en zegt dat er in de versnellingsbak ATF-F olie gaat?????....dit is toch automaat olie?
En in het diff zou transmission oil W80/W90 gaan...snappen jullie het nog? :roll:

Ik heb die site gechecked en het staat er toch echt.

Het gaat trouwens om een Volvo 240 GL 2.3 1989 met 5 bak. (M45/M46?)
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  versnellingsbak rubber vervangen, wat plaatjes. en olie lekkage! 245GLE1981 7 8.093 23 July 2015, 21:23
Laatste bericht: skidje
  differentieel/ achteras (met vierkante bout), olie vervangen 245GLE1981 9 8.712 30 June 2015, 21:40
Laatste bericht: 245GLE1981
  Olie lekkage 240GLE 2 4.391 24 May 2014, 14:26
Laatste bericht: Dopski
  Vervangen distributieriem en olie gertjanrouvoet 5 7.333 14 December 2012, 07:48
Laatste bericht: Dirk342
  Koelvloeistof verversen volvo fan 55 45.242 12 September 2011, 13:39
Laatste bericht: Black Moose
  differentieel olie aftappen. lopezdijkstra 21 19.360 11 May 2011, 21:28
Laatste bericht: Antoon
  m46 met OD welk type olie? 240R 4 4.811 19 December 2010, 11:52
Laatste bericht: Marc1970
  OLIE 10w40 JDDV 6 6.598 19 December 2010, 11:02
Laatste bericht: skidje
  Olie verversen... een fabeltje? michiel 9 11.307 21 April 2008, 00:23
Laatste bericht: TheSaint77
  Wat zijn de gevolgen van teveel olie? Harry 9 9.052 12 January 2008, 01:21
Laatste bericht: Frans245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)