Berichten: 180
Topics: 16
Lid sinds: May 2013
Hallo allemaal,
ik rijd nu al een tijdje rond zonder wat aan de cilinderkop te doen. Heb inmiddels mijn motorsteunen vervangen, de steun linksvoor was helemaal afgescheurd dus geen overbodige luxe.
Ik zit nu een beetje met de vraag wat ik met de cilinderkop moet doen.. Ik wil binnenkort op vakantie naar Duitsland (ong 350km) met de auto en ik vraag mij af of het noodzakelijk is dat ik de kop reviseer. Hij tikt namelijk best erg en de klepstelplaatjes die er in zitten zijn al redelijk dun. Is het te vertrouwen om in deze situatie nog zo'n afstand te rijden, of zorg ik op deze manier voor alleen maar meer schade? Ik denk eigenlijk dat laatste, maar wil toch graag wat meer duidelijkheid.
Verder zit ik te twijfelen over wat ik met de motor doe. Ik kan de kop reviseren á 3/400 euro en dan is hij weer helemaal in orde. Ik kan er ook voor kiezen om op zoek te gaan naar een turboblok en deze inbouwen. Ik droom eigenlijk al heel lang van een turbo en dit zou een mooie gelegenheid zijn.
Wat raden jullie aan? Is het zonde om mijn B23E die afgezien van dat tikken nog best goed loopt te vervangen voor een ander blok?
Berichten: 130
Topics: 5
Lid sinds: Nov 2013
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ik kan het tikken niet horen uiteraard, maar de klepspeling veroorzaakt vrij weinig tikken tussen 0,20 en 0,50 mm. Het klepgeluid is een ritselend geluid (hoe groter hoe luider), maar niet storend of gevaarlijk.
ALs je kleppen niet meer ritselen, dan heb je een probleem want dan is de klepspeling 0,00.
Je motor heeft een ander probleem, of je daar nog lang mee moet/kan rijden weet ik niet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 15
Topics: 0
Lid sinds: Jul 2014
Laurens Zondag schreef:ik rij er nu bijna anderhalf jaar mee maar als ik puur de brandstof tel rijdt de volvo net zo duur als de aygo... maar ja heb niet veel keus...
Asjemenau.... rijdt je met een Aygo niet zuiniger dan een Volvo 240? ?2100?
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
Nee was puur de berekening benzine aygo of lpg 240. Inmiddels rij ik nu ruim een half jaar een 144 waar inmiddels 30.000km mee afgelegd is. (Ja ik moet eens gaan nadenken aan olie in bulk verpakking...) 144 rijdt nog een slagje zuiniger maar er valt nog meer te halen voor mn gevoel. Een verdamper revisie zodat de verdamper goed afgesteld kan worden is misschien wel een pre....
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 15
Topics: 0
Lid sinds: Jul 2014
[quote=Laurens Zondag]Nee was puur de berekening benzine aygo of lpg 240. Inmiddels rij ik nu ruim een half jaar een 144 waar inmiddels 30.000km mee afgelegd is. (Ja ik moet eens gaan nadenken aan olie in bulk verpakking...) 144 rijdt nog een slagje zuiniger maar er valt nog meer te halen voor mn gevoel. Een verdamper revisie zodat de verdamper goed afgesteld kan worden is misschien wel een pre....
Ooja dat was waar ook, je reed op gas... Ik rijdt bijna 1 op 8,5 met een B21A. Niet verkeerd al zeg ik het zelf

(Zonder gas uiteraard)
Is er nog ergens een update te vinden over je B230FK (Dat was m toch?) project?
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
Ik heb van de week jet blok naar de loods gebracht heb door persoonlijke omstandigheden een tijd er niks aan kunnen doen. Dan heb je een keer een avond vrij dam roept de grijze weer om wat liefde en aandacht... maar ja komt goed !
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 15
Topics: 0
Lid sinds: Jul 2014
Laurens Zondag schreef:Ik heb van de week jet blok naar de loods gebracht heb door persoonlijke omstandigheden een tijd er niks aan kunnen doen. Dan heb je een keer een avond vrij dam roept de grijze weer om wat liefde en aandacht... maar ja komt goed !
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Daar heeft iedereen wel is last van. Niets aan te doen! Ik zeg altijd "Langzaam maar zeker". Bij mij gaat het niet anders...
Berichten: 180
Topics: 16
Lid sinds: May 2013
Marc1970 schreef:Ik kan het tikken niet horen uiteraard, maar de klepspeling veroorzaakt vrij weinig tikken tussen 0,20 en 0,50 mm. Het klepgeluid is een ritselend geluid (hoe groter hoe luider), maar niet storend of gevaarlijk.
ALs je kleppen niet meer ritselen, dan heb je een probleem want dan is de klepspeling 0,00.
Je motor heeft een ander probleem, of je daar nog lang mee moet/kan rijden weet ik niet.
Bedankt voor je reactie! Eigenlijk moet ik dus de kop loshalen en kijken wat ik er onder aantref, of kan ik op een bepaalde manier achterhalen waar het geluid vandaan komt?
Heb op zich wel beschikking tot goed gereedschap dus dat scheelt wel.
@Laurens ik zou inderdaad in de Volvo rijden. Dat rijdt toch veel leuker dan zo'n Aygo!
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Je kan een auto-stetoscoop maken met een stuk tuinslang of een lange schroevedraaier, een kant bij je oor de ander langs het blok laten gaan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969