26 June 2016, 21:07
Geweldige motor! Beetje eigenwijs in elkaar gezet, ik snap niet hoe die ontsteking het via de startmotor kan doen, maakt het uit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Motor valt uit na starten
|
26 June 2016, 21:07
Geweldige motor! Beetje eigenwijs in elkaar gezet, ik snap niet hoe die ontsteking het via de startmotor kan doen, maakt het uit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
26 June 2016, 21:15
het gekke is, is dat de ontsteking zo ook heeft gezeten op de oude motor... daarom snapte ik niet of ik een kabel miste of dat deze er gewoon niet is.
245L VAN
2 July 2016, 12:42
Ik word er een beetje verdrietig van...
Vandaag de auto weer eens gestart (hele week druk gehad op t werk) nadat ik de kabels in de zekeringkast (zekering 11 & 12) heb losgetrokken, dichtgeknepen en ingevet. Alle kabelschoentjes zagen er nog prima uit en waren niet slap. De auto liep perfekt 5 minuten lang. Na 5 minuten viel ie plotseling uit. Gewoon ineens dood. Geen gestotter of iets dergelijks, de benzine kwam gewoon nog naar de carbs toe (fijn die doorzichtige benzineslangen). Toen hij uitviel probeerde ik m weer te starten en hij sloeg meteen weer aan! 1 minuut lopen, weer ineens dood. Iemand een idee in welke richting ik het moet gaan zoeken? Marc1970, hoe moeten er eigenlijk 2 kabels op 15 van de bobine zitten? (1 van de startmotor, 1 van de voorschakelweerstand?)
245L VAN
2 July 2016, 13:36
Als je 'Volvo 240 starting' googlet is de eerste afbeelding die met de bedrading. Er zit maar 1 draad op 15, de draden vanaf contact en de startmotor komen bij elkaar bij de voorschakelweerstand. Probeer het eens, dan zet je een testlampje bij de bobine, kan je het effect zien.
Als het goed is gaat-ie normaal 12V branden bij stand III, en flauwtjes 9V bij stand II.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
2 July 2016, 19:19
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 July 2016, 19:29 door jantjebeton.)
Ik heb iets soortgelijks gelijks gehad met mijn b21a. Werd er gek van. Bleek uiteindelijk een draadbreukje in het draadje van het contactpuntje te zijn. Nieuw bosch contactpuntje erin en klaar. Nou zal die b23 ws. geen contactpuntje hebben maar een draadbreuk zou goed kunnen. Ik had op een gegeven moment de 12v rechtstreeks op het contactpuntje staan vanaf de accu en dan bleef er maar weinig draad over wat niet goed kon zijn. Steeds een stuk uitsluiten. Kom je het vanzelf tegen. Maar kan ff duren.... Succes!
Ah, ik zie dat een b23a ook een contactpunt heeft. Rommel is aan het draadje van het contactpuntje of vervang hem door een ander. Sluit weer 1 ding uit.
ex Amazon P220 67 b20a lpg
ex 244DL 77 b21a lpg (gevalletje Weekers) 144 73 b20a lpg
4 July 2016, 19:47
Heb je al eens gemeten wat de laadspanning van de dynamo is (op meer momenten)? Als deze te hoog is dan kunnen er ook rare dingen gebeuren (heb ik ooit met mijn b20a gehad, een lolbroek had geen regulator(mechanische) meer op de dynamo gezet, waardoor soms de spanning opliep tot 20V....met als gevolg verlopen contactpuntjes (plastic smelt door de stroom) en hete wikkelingen in de bobine die ging stinken)...
14 July 2016, 17:00
Heb eindelijk weer eens tijd gehad na een hele drukke periode op t werk.
Marc, Ik heb een kabel gelegd van de voorschakelweerstand naar 15 op de bobine om te testen. Dan loopt ie, en blijft ie lopen. Ik heb een pin vrij op de voorschakelweerstand, kan ik niet gewoon een permanente draad (al dan niet gezekerd) van de voorschakelweerstand naar de bobine trekken? Moet ik dan de draad die nu tussen de startmotor en de bobine zit weghalen?
245L VAN
14 July 2016, 18:59
Als het goed is kan je die van de startmotor naar die vrije pin doen, dan heb je de originele schakeling weer. Maar eh, gefeliciteerd!
Er zitten geen zekeringen in het ontstekingscircuit, nergens goed voor.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
16 July 2016, 09:41
Ik zie nu dat mijn laatste bericht niet is geplaatst.
Als ik het goed begrijp moet ik dus een nieuwe kabel trekken van de voorschakelweerstand naar de startmotor en m daar vertakken naar de kabel die er nu zit (van de startmotor naar de bobine) klopt dat? Alvast bedankt voor de hulp. Ik snap niks van de elektrische schema's in de haynes...
16 July 2016, 10:53
Origineel zitten er drie kabels in de hele ontsteking, die samen komen bij de voorschakelweerstand. Eentje van contact naar de 'ingang' vd weerstand, eentje van het startrelais naar de uitgang, eentje vd uitgang naar de bobine.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|