Berichten: 10
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2011
Beste Forumleden,
Ik heb een Volvo 240 automaat uit '87 met een B230K motor met een carburateur. Er zit een Renix ontstekingsunit in. (dus geen Hall sensor)
De motor start zonder problemen. Na een paar kilometer valt de motor compleet uit. Naar huis gesleept maar de volgende dag start de motor weer als vanouds. Na 5 minuten valt de motor weer stil. Uit nader onderzoek blijkt dat er geen vonk meer gegenereerd wordt terwijl er wel spanning op de bobine staat. De bobine (los geschroefd van de regelunit) vervangen door een nieuwe. Hetzelfde resultaat. Een andere regeleenheid (Renix ) op de kop getikt via een forumlid maar weer hetzelfde resultaat.
Wie weet wat ik nog meer kan doen? De BDP sensor vervangen? En als dat ook geen resultaat oplevert, wat dan? Ik wacht met spanning suggesties af! Bedankt vast!
Berichten: 565
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2011
Berichten: 157
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2014
Wil niet bezorgd doen, maar probeer er maar eens aan te komen... Mij tot nu toe niet gelukt, een bdp sensor voor een b230k uit 86-88...
Volvo 240 GL 1987, Volvo 245 GL aut. 1979, Volvo 164 1971 (verkocht).
Berichten: 10
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2011
Bedankt voor jullie reactie!
Inderdaad, die sensor is niet te vinden. Ik heb het originele Volvo nummer gevonden: 1389357 Is er geen vervangende sensor te vinden? Het is een Renix ontsteking die op diverse Renault en jeep modellen is toegepast. De sensor is van origine ook vermoedelijk van Renix.
Zou het een alternatief zijn de ontsteking te vervangen door een 123-ontstekingsunit ? Ik zit dan nog wel met de vacuum-vervroeging. Daar is misschien ook iets op te bedenken.
Graag jullie commentaar.
Berichten: 10
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2011
Ik heb de knoop doorgehakt. De sensor was niet te krijgen en als ik hem toch had kunnen vinden was hij nauwelijks te vervangen zonder ingrijpende toestanden. Dus de 123-ignition erin met een nieuwe bobine erin ivm met de noodzakelijke weerstand van minimaal 1 ohm. De oude verdeler wordt niet genoemd in de lijst van 123-ignition maar die van ignition is exact hetzelfde. Er was geen specifieke ontstekingscurve vermeld voor de B230K motor maar ik heb gekozen voor de C curve, die leek het meest in de buurt. Inbouwen, afstellen en aansluiten was eenvoudig, het meeste werk was het tandwieltje overzetten.
Starten en lopen! De motor loopt prima en trekt beter dan op de oude ontsteking. Dus tot dusver prima.
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Bdp sensor heb ik er uitgehaald zonder de bak los te halen. Geen gemakkelijke klus maar het kan
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
En ja dat was een Regina ontsteking van een b230k uit een 240.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 10
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2011
Hallo Arjan,
Kennelijk is het jou gelukt de sensor eruit te krijgen zonder de bak de bak te demonteren. Maar het probleem was dat de sensor nergens te krijgen is. Het gaat om de sensor met onderdeelnummer 1389357 , een speciale, die alleen in de b230k van '87 is toegepast. Als ik er ÃÃn kan vinden kom ik bij je terug om te horen hoe je hem eruit geprutst hebt.