16 February 2016, 23:00
Hoi forumgebruikers,
Ik gebruik al langere tijd de threads in dit forum om mijn 1988 volvo 240 rijdend te houden en heb daar altijd veel aan gehad, dank daarvoor.
Helaas heb ik al langere tijd het probleem dat mijn auto extreem slecht start en ik kom daar helaas niet uit. Ik zal eerst beschrijven wat er gebeurt en daarna wat ik al geprobeerd heb.
Wat gebeurt er:
Na het draaien van de sleutel in het contact hoor ik de brandstofpomp aanslaan, de startmotor draait als ik naar stand III van het contact ga en de eerste of de tweede keer (afhankelijk van kou en natheid buiten) slaat de motor dan aan, om direct weer uit te vallen. Als ik stand II van het contact aanzet hoor ik ook gezoem in de boxen. Na 6-13 keer starten (lijkt me dat dit bewijst dat de accu goed is?) blijft de motor dan eindelijk lopen en het is te horen dat de stappenmotor corrigeert omdat het toerental na de start wat omhoog gaat, alsof 'ie 'm 'pakt'. Als ik dan in z'n vrij wat gas bij geef om de motor warm te laten lopen, hoor ik in de boxen een gezoem dat toerentalafhankelijk is en ook minder wordt na een tijdje rijden. Warm start de motor als een zonnetje, maar bij het draaien naar contactstand II hoor je altijd even het gezoem in de boxen. Laatste tijd hoor ik ook getik in de boxen als ik het knipperlicht aanzet (relais klinkt door oid). Na 10-20 seconden gedraagt de motor zich (als die eenmaal gestart is dus) normaal en heeft normaal vermogen en zelfs een behoorlijk goed verbruik (1:9 stad tot 1:11 lange afstanden).
Wat heb ik gedaan:
-De throttle position sensor gecontroleerd, stond goed (schakelt wanneer je gas geeft/stationair lopen)
-Stappenmotor gecontroleerd met circuitje en die klep gaat gewoon open en dicht
-Luchtfilter vervangen
-Gasklephuis schoongemaakt
-Bougies vervangen
-Stroomverdelerkap+bougiekabels vervangen
-Zekeringen gecontroleerd
-Koelvloeistof temperatuursensor vervangen
-Verschillende aardeconnecties schoongemaakt en opgeschuurd
-Remmenreiniger over het inlaatspruitstuk gespoten tijdens stationair lopen om te kijken of daar veel lucht lekt (dat is niet het geval)
-Gecontroleerd of lambdasonde goed vastzat/niet heel erg lekt
-Uren en urenlang gegoogled
Volgens de vorige eigenaar zijn bovendien (nu 12000 km geleden) de kleppen gesteld en de distributieriem vervangen door een garage.
Dus, beste volvoliefhebbers, ik kijk heel erg uit naar nieuwe ideëen over hoe ik dit zou kunnen aanpakken!
Alvast veel dank voor elk meedenken,
Merlijn
Ik gebruik al langere tijd de threads in dit forum om mijn 1988 volvo 240 rijdend te houden en heb daar altijd veel aan gehad, dank daarvoor.
Helaas heb ik al langere tijd het probleem dat mijn auto extreem slecht start en ik kom daar helaas niet uit. Ik zal eerst beschrijven wat er gebeurt en daarna wat ik al geprobeerd heb.
Wat gebeurt er:
Na het draaien van de sleutel in het contact hoor ik de brandstofpomp aanslaan, de startmotor draait als ik naar stand III van het contact ga en de eerste of de tweede keer (afhankelijk van kou en natheid buiten) slaat de motor dan aan, om direct weer uit te vallen. Als ik stand II van het contact aanzet hoor ik ook gezoem in de boxen. Na 6-13 keer starten (lijkt me dat dit bewijst dat de accu goed is?) blijft de motor dan eindelijk lopen en het is te horen dat de stappenmotor corrigeert omdat het toerental na de start wat omhoog gaat, alsof 'ie 'm 'pakt'. Als ik dan in z'n vrij wat gas bij geef om de motor warm te laten lopen, hoor ik in de boxen een gezoem dat toerentalafhankelijk is en ook minder wordt na een tijdje rijden. Warm start de motor als een zonnetje, maar bij het draaien naar contactstand II hoor je altijd even het gezoem in de boxen. Laatste tijd hoor ik ook getik in de boxen als ik het knipperlicht aanzet (relais klinkt door oid). Na 10-20 seconden gedraagt de motor zich (als die eenmaal gestart is dus) normaal en heeft normaal vermogen en zelfs een behoorlijk goed verbruik (1:9 stad tot 1:11 lange afstanden).
Wat heb ik gedaan:
-De throttle position sensor gecontroleerd, stond goed (schakelt wanneer je gas geeft/stationair lopen)
-Stappenmotor gecontroleerd met circuitje en die klep gaat gewoon open en dicht
-Luchtfilter vervangen
-Gasklephuis schoongemaakt
-Bougies vervangen
-Stroomverdelerkap+bougiekabels vervangen
-Zekeringen gecontroleerd
-Koelvloeistof temperatuursensor vervangen
-Verschillende aardeconnecties schoongemaakt en opgeschuurd
-Remmenreiniger over het inlaatspruitstuk gespoten tijdens stationair lopen om te kijken of daar veel lucht lekt (dat is niet het geval)
-Gecontroleerd of lambdasonde goed vastzat/niet heel erg lekt
-Uren en urenlang gegoogled
Volgens de vorige eigenaar zijn bovendien (nu 12000 km geleden) de kleppen gesteld en de distributieriem vervangen door een garage.
Dus, beste volvoliefhebbers, ik kijk heel erg uit naar nieuwe ideëen over hoe ik dit zou kunnen aanpakken!
Alvast veel dank voor elk meedenken,
Merlijn