Berichten: 72
Topics: 25
Lid sinds: Nov 2015
Sinds zaterdag ben ik de trotse bezitter van een Polar uit 1991.
Volgens mij werkt alles naar behoren, behalve de grootlicht hendel.
ik kan nl. alleen maar seinen. Als ik het goed begrijp, volgens het instructieboekje tenminste, moet ik de hendel naar me toe halen en wanneer die over een bepaald punt gaat staat ie vast. Net als bij tig andere auto's.
Bij mij is het echter niet het geval. Het 'vastzetpunt' ontbreekt. Is er iets wat ik over het hoofd zie, of is die hendel gewoon kaduuk? De auto heeft wel een nieuwe APK.
Wat een heerlijke auto trouwens!
1993 245 Polar B230F M47
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Licht schakelaar staat wel naar rechts op het dash?
Zeker fijne auto's!
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
Dat zit waarschijnlijk niet in de lichtschakelaar zelf maar in het grootlicht relais.
De grootlichtchakelaar doet niet meer als even contact maken er is geen houd stand in de schakelaar zelf dat doet het relais.
Berichten: 72
Topics: 25
Lid sinds: Nov 2015
30 November 2015, 22:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 November 2015, 23:27 door JaapV.)
Draaiknop links naast het stuur staat naar rechts. Ik zal het relais wel even testen. Thx!
edit: Als ik het goed heb is het deze: #1307991
1993 245 Polar B230F M47
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het licht doet het verder wel, aan de voorkant zeg maar ? Het alleen kunnen seinen is ook gevolg van 'fried headlights', het relais achter de draaiknop (hangt bij je voeten) is dan gebakken:
http://forums.turbobricks.com/showpost.p...ostcount=7.
Welkom in de wereld van de slechte contacten die we Volvo noemen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 72
Topics: 25
Lid sinds: Nov 2015
Het licht werkt allemaal.
Bedankt voor je vriendelijke welkomstwoord! :wink:
1993 245 Polar B230F M47
Berichten: 173
Topics: 26
Lid sinds: May 2011
Ik had er ook eventjes voor nodig toen ik de mijne kocht. In Zweden gebouwde auto = betutteling = overdag verplicht dimlicht voeren = lichten altijd aan, geschakeld via het contact. Ongeacht de stand van de schakelaar. Maar het seinen/permanent inschakelen van het grootlicht is dan weer wel afhankelijk van de schakelaar. Net als het mistachterlicht.
Berichten: 72
Topics: 25
Lid sinds: Nov 2015
Vanmorgen het grootlicht-relais getest. Dat is de boosdoener.
1993 245 Polar B230F M47
Berichten: 72
Topics: 25
Lid sinds: Nov 2015
Hmmm... Toch weer dezelfde klachten. Ik wilde dus maar eens kijken of de stekker van het extra relais onder de voeten misschien problemen geeft...
Dat zit er echter helemaal niet! Ik heb alles goed nagekeken. Niet onder de voeten, niet naast de voeten, passagierskant ook niet. Ik snap er dus los ballos van! Heeft iemand een idee waar dit relais zich verstopt heeft?
1993 245 Polar B230F M47
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Misschien dat het in 1991 ineens verplaatst is, dat doet Volvo weleens. Hier een overzicht van alle relais en waar te vinden in modeljaar 1993:
http://www.davebarton.com/pdf/relay_93_240.pdf
124 is die je zoekt. Dat frontje zit met 2 schroeven bij de pook en 2 aan de zijkant vast, dan kan het met schakelaars en al naar voren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969