Ziet er netjes uit. Als je de draagarmen nog stijver wilt maken kun je ze ook nog extra verstevigen door er platen in te lassen. Daarnaast als je gebruik gaat maken van unibolts ben je er van bewust dat je deze regelmatig moet schoonmaken en dat ze slijtage gevoeliger zijn. Worden in de racerij gebruikt om de ophanging wrijving-vrij te maken, waardoor de ophanging sneller kan reageren.
ik heb er aan gedacht om ze te verstevigen, maar ik zie eigenlijk het nut er niet van in. ik gebruik hem enkel voor hobbymatig en dagelijks, en zandpaden ga ik er niet mee in. dus dan is het niet nodig. Voor de 242 kan ik het wel doen.
Over die unibolts, dat wist ik niet. lijkt me dan niet ideaal. Zal eens kijken hoe ik ze simpel instelbaar kan maken. want heb gisteren gekeken en de as staat zo'n centimeter uit het lood (naar links)
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo
Verstevigen van de draagarmen kun je doen, maar ze hebben wat flex nodig als je bijvoorbeeld een stoeprand raakt met enige snelheid. Dan gaat je draagarm krom ipv je frame of subframe. Liever een draagarm dan het laatste.
DennisvdB schreef:Verstevigen van de draagarmen kun je doen, maar ze hebben wat flex nodig als je bijvoorbeeld een stoeprand raakt met enige snelheid. Dan gaat je draagarm krom ipv je frame of subframe. Liever een draagarm dan het laatste.
Panhardstang instelbaar maken kan goed met een m20 draadeind en bijbehorende moeren. Pan delen en inkorten. Draadeind in de een vastlassen. Moer in het uiteinde van de ander vastlassen (of twee) en een op de draadstang voor boring. Eventueel rubber van een stuuras als bescherming eromheen. Voor instellen een kant van de stang los en dan draaien maar.
Succes!
7 August 2015, 15:01 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 August 2015, 15:06 door Estoque.)
wreccer schreef:Panhardstang instelbaar maken kan goed met een m20 draadeind en bijbehorende moeren. Pan delen en inkorten. Draadeind in de een vastlassen. Moer in het uiteinde van de ander vastlassen (of twee) en een op de draadstang voor boring. Eventueel rubber van een stuuras als bescherming eromheen. Voor instellen een kant van de stang los en dan draaien maar.
Succes!
Dat is 1 manier, maar dan moet ik de panhardstang los halen. dat is niet echt bevorderlijk voor het afstellen, dus zou liever een een instelbare panhardstang hebben waarbij ik dat niet hoef.
Ik zat zelf te denken aan zoiets, even snel uitgetekend in illustrator:
[ATTACH=CONFIG]4772[/ATTACH]
Ik weet dat dit soort "draadeinden" bestaan. alleen ik weet niet hoe ze heten. Ik ga binnenkort langs bij de gereedschaphandel, die kan me er vast meer over vertellen.
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo
Dat lijkt me een ideale oplossing. Anders is het iedere keer de panhard aan minimaal een zijde loshalen om hem een slag te kunnen geven. Laat je weten als je ze gevonden hebt Rutger? Misschien kan je er meteen een 'paar' van bestellen dan ;-).
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken