Berichten: 137
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2010
Als je wat gas bij geeft gaat hij dan wel op 4 cilinders lopen?
Hoe oud zijn de bougiekabels?
Spuit anders eens wat remmenreiniger bij de aansluitingen van het spruitstuk op de kop bij de cilinders die niet mee lopen.
Vaak zijn de aangepaste spruitstukken namelijk net wat dunner als het originele spruitstuk en worden dan net niet goed genoeg tegen de pakking en de kop aan gedrukt met valse lucht lekkage tot gevolg.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
daddyphilipsen schreef:Als je wat gas bij geeft gaat hij dan wel op 4 cilinders lopen?
Hoe oud zijn de bougiekabels?
Spuit anders eens wat remmenreiniger bij de aansluitingen van het spruitstuk op de kop bij de cilinders die niet mee lopen.
Vaak zijn de aangepaste spruitstukken namelijk net wat dunner als het originele spruitstuk en worden dan net niet goed genoeg tegen de pakking en de kop aan gedrukt met valse lucht lekkage tot gevolg.
dit zijn juist hele lompe spruitstukken, kopie van het originele MISAB exemplaar vaak, en die weer van Comp. dep. van Volvo.. De vacuumslang voor de RBK zit centraal bij zo'n ding.. maar wellicht bied een nw spruitstukpakking soelaas.. Kun je meteen zien of de ringen nog tussen de kop en het spruitstuk zitten.. oh ja, ik heb destijds ringen gemaakt met hoogteverschil om het inlaatspruitstuk Ã
n uitlaatspruitstuk goed te blijven laten aansluiten.. valse lucht kan dan toch de booschdoener zijn.. dus het brandstofprobleem kan wel degelijk het probleem zijn, echter met een overdaad aan lucht..
Zitten er trouwens onder de carb, onderaan het inlaatspruitje nog 2 slangpilaren..?
Berichten: 1.170
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Jambon schreef:Check eens of de kleppen wel open gaan..
Heb je deze tip al opgevolgd?
Als je nokkenas kapot is en de nokken er zo goed als af zijn zullen de kleppen niet of nauwelijks open gaan en doen de cilinders niet of nauwelijks mee.
Ik zou de kleplift eens meten.
Heel veel andere oorzaken kan ik ook niet bedenken aangezien het om 1&2 gaat. Bij ontsteking verdeler problemen was het eerder 1/3 of 2/4 geweest en bij carburatie of bobine alle 4.
Berichten: 11
Topics: 0
Lid sinds: Nov 2015
Ik heb dit nog niet zo lang geleden meegemaakt met een B30. Gewoon begonnen met alle afstellingen te doen. Bleken de kleppen van de meeste cilinders veel te strak te staan, vaak helemaal geen speling. Dat eerst maar eens goed gezet en een wereld van verschil.
Wouter1953
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Berichten: 34
Topics: 12
Lid sinds: Jan 2011
Het probleem is opgelost.
De pakking van het inlaatspruitstuk had nog een klein lekje aan de eerste 2 cilinders. Moeren van het spruitstuk nog iets vaster gedraaid en de motor draaide terug mooi op 4 cilinders.
Toch komen deze moeren, wanneer de motor warm wordt terug los. Dus moeten we nog iets verzinnen zodat deze goed vast blijven zitten.
Alvast bedankt voor het meedenken met dit probleem!
240 GL ~ B200f ~ 1991
144 ~ B20a ~ 1970
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Niels240 schreef:Het probleem is opgelost.
De pakking van het inlaatspruitstuk had nog een klein lekje aan de eerste 2 cilinders. Moeren van het spruitstuk nog iets vaster gedraaid en de motor draaide terug mooi op 4 cilinders.
Toch komen deze moeren, wanneer de motor warm wordt terug los. Dus moeten we nog iets verzinnen zodat deze goed vast blijven zitten.
Alvast bedankt voor het meedenken met dit probleem!
Wat je kunt doen is de moeren een heel klein (!) beetje onrond te maken waardoor ze als borgmoer gaan werken, niet overdrijven anders kan het zijn dat de draadeinden gaan invreten.. Dergelijke moeren bestaan, bv op dergelijke locaties waar een nyloc moer geen nut heeft.. Mocht de pakking dubieus zijn qua afdichting, dan bestaat er nog een spuitbus met koperpakking die helpt af te dichten.. Plakt en draadt enorm dus buiten de auoto aanbrengen..
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Er zijn minstens twee stijlen borgmoer voor uitlaatspruitstukken, een zijn de iets vervormde/plat gemepte koperen moeren, en er zijn ook met de laatste winding losgezaagde, hoedanook, er bestaan borgmoeren voor spruitstukken, ook in 'Engelse' UNC maten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969