Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervangen B230A met B230K
#11
Stug... Ik was er al bang voor. Zelfde as, 1 bewerking minder. Slimme lui die constructeurs. Scheelt weer een paar euro op een auto.

Is de meeloopas makkelijk te vervangen voor een ander exemplaar ?

Maar... Het is dus mogelijk.

Waarom deed je bij die 16V dan zo moeilijk met een losse distributeur op een getande riem ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#12
Citaat:Is de meeloopas makkelijk te vervangen voor een ander exemplaar ?
de as is inprincipe zo om gewisseld , kleine moeite.


zoals je ziet zit er al een onsteking in het gat , deze afgedekt met een kapje.
de verdelerkap past niet op de onstekingsunit omdat het thermostaathuis van de 16v kop te veel boven het gat uit komt.

[Afbeelding: afbeelding0235jv.th.jpg]

en omdat de motor bijna tegen het schutbord aan zit moest de onsteking achteruit de kop vandaan.

[Afbeelding: afbeelding0281ow.th.jpg]

en wat moet je dan als je geen MS , DTA of KMS gebruikt.

de verdeler zelf een plekkie geven.

[Afbeelding: afbeelding0207nr.th.jpg]

en dat had ik zo opgelost
een afstandbusje op de meeloop-as gemaakt een framepie gelast voor de verdeelkap en voila een werkend systeem :wink: Big Grin
Antwoord
#13
Even info:

B230 K blokken heb je in 2 soorten:
Standaard en Heron. Beide werden in willekeurige volgorde gemonteerd in de 240.

Carbu Solex cisax EGR en puslair. 2de gasklep onderdrukgestuurd. Bendix ontstekingsysteem. (sensor op vliegwel).

Dit werd ook in de 740 reeks gedaan.
Het verschil is de ontsteking. die zit bij de 7 achter op de kop. De foto van kassie heb ik nu voor het eerst gezien PRACHTIG!!!!!!!

De B230 A ontsteking werkt op de B230K. Dus Bendix valt weg. Je zet je ontstekingstijdstip dus vast.
Ook een B200K ontsteking werkt zonder probs.

Als je een motor uit de 700 reeks hebt, verzet je het best de ontsteking naar de orginele plaats. Daarvoor haal je je as uit de B230 A en zet je die op zijn plaats in het K-blok.

EGR en Pulsair laat je vallen. Let wel dat je een Solex hebt van een B230 K van een 240. Die van de 7 is net 2.3 cm te hoog.

De slangetjes aan de carbu laat je weg. (wel toestoppen)

Op benzine laat je met die motor een 740 16V ter plekke staan. (das pas geinig) :twisted:

Ohja je nokkenas. Dit is wss een T as. en bungelt zowat onderaan de nokkenastabel. Was jouw donor een automaat?
Een A as geeft ietsje meer verbruik bij agressieve rijstijl, maar klimt lekker in toeren. Een V-as wordt afgeraden als je een heron motor hebt. Dat is geen VRIJLOPER (helaas)

bron: eigen ervaring en ombouw.
Antwoord
#14
Helemaal super! Bedankt allemaal. Zoals ik nu alle adviezen lees moet
ik er wel uitkomen. Ga het samen met mijn Pa doen, die heeft in een Volvo garage gewerkt tot zo'n beetje de introduktie van de jaren 80 240.

Moet helaas opnieuw opzoek naar een B230K blok.
Liefste heb ik er een met een Heron kop, is de compressie
iets hoger. Schijnt weer goed te zijn voor LPG..... Correct me if I'm wrong.
Dus wat de door auto is/gaat zijn weet ik dus niet, maar
de ontvangende is wel een automaat.
Uit welk jaar het blok komt maakt dus niet zo heel veel uit, kan dus
de meeloopas uit mijn B230A blok overzetten en daarna de distributeur
vooraan op het blok plaatsen. De kop dichten? is dat ook zelf te doen?

Krijg er al helemaal zin in om aan de slag te gaan. Nog even wachten tot het Pinksterweekend. A;s het me lukt probeer ik wel wat plaatjes te posten van de hele operatie!!!
Mustang '66<br />Volvo 240 GL Grand Luxe '86&nbsp; (Aut.)
Antwoord
#15
Als je nog op zoek moet naar het blok is het misschien ook de moeite om op zoek te gaan naar een complete schade auto met een b230k. Weet je meteen hoe alles zou moeten zitten. Heb ik ook gedaan bij de installatie van mijn b230k + onsteking in mijn 242. Ik had toen wel het geluk dat peter timmer het sloop werk & wrak afvoer werk al voor me gedaan had!
Antwoord
#16
Heb er inmiddels een gevonden. Ga morgenavond ophalen.
Komt uit een schade 740 (1986), niet die met de Heron kop...
Het blok ziet er goed en droog uit, heeft 220000 km op benzine
gelopen met automaat. De automaat is al gebruikt en het blok staat klaar.
Is niet al te lang geleden uitgebouwd. Het enige dat ikzelf moet doen
is het overzetten van de ontsteking van B230A naar B230K, maar daar verwacht ik niet al te veel problemen bij, na alle adviezen op dit forum.
Mustang '66<br />Volvo 240 GL Grand Luxe '86&nbsp; (Aut.)
Antwoord
#17
Een automaat had toch een andere (minder felle) nokkenas ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#18
Ik heb geen idee of er verschil is tussen een blok dat uitgerust is met
automaat. Een B230A zou een A-cam hebben.
Volgens het lijstje dat ik gevonden heb.

http://turbobricks.com/resources.php?content=camspec

Een B230K zou dus een T of een X-cam hebben.
Of dat dus veranderd wanneer er een automaat aan hangt????
Hopelijk kan iemand het me vertellen.

Het weghalen van de verdeler achter uit de kop, daar is een afdekplaatje
voor nodig. Heeft er iemend een idee of dit als origineel te bestellen is?

Als laatste, ben ik wel nieuwsgierig naar het volgende.
Het vaststellen van het onstekingstijdstip voor zo'n B230K met
een ontsteking van een B230A, hoe bepaal je die?
Is dat afhankelijk van het blok, nokkenas, kleppenspeling.
En als je de nokkenas veranderd, dat heeft natuurlijk ook invloed op
hoe de kleppen gesteld staan.
Mustang '66<br />Volvo 240 GL Grand Luxe '86&nbsp; (Aut.)
Antwoord
#19
Hello,

De Heron met automaat heeft doorgaans een T nokkenas. (vanwege de niet zo hge toerentallen)
Een reden waarom een heron geen V of VX heeft komt onder meer door de constructie van de nokkelassen en de constructie van de motor (lees verbrandingskamers.
De V serie heeft een grote overlappingstijd. De T heel weinig. Een T as houdt niet van hoge toeren. In lage toeren is ie perfect. Trekt ie goed.
Werd in Turbo's ingezet. vanaf een bepaald toerental neemt de turbo het over van de lage toeren.

Wat de nokkenassen betreft:
de A as is beter dan die L M of T as. Je kan ook een E as inbouwen.

Ikzelf rijd met een B230 K Heron met T-as. en 2 traps solex sicax. Op LPG.
Ontsteking ca. 14° vanwege de LPG. Op benzine maakt ie geen troubles.
Heb je geen vanzelf instelbare ontsteking zet hem dan standaard op 12°

Het plaatje om achteraan af te dichten kan je zo krijgen. Geef echter het motortype NIET door bij volvo. Ze verklaren je gek dat je dat plaatje wil hebben voor een 240. De motor staat immers bij hun onder 740 ingeschreven!

greetsels

alexander
Antwoord
#20
Na enig gesleutel afgelopen weekend is de B230A vervangen door een B230K (530 kop). IS eigenlijk zonder problemen gegaan, verdeler is zonder problemen verhuisd naar de locatie vooraan op het blok. Ontsteking staat nog niet helemaal op tijd, pingelt een beetje bij flink gas geven, stroboscoop werkte niet om de afstelling goed te doen. Is dus op het gehoor gebeurt. Deze week de ontsteking even op tijd laten zetten.

Klinkt mooi, het niet horen van kantelende zuigers etc. Zijn er een goede drie dagen mee bezig geweest. Zal nog wel een keer wat fotos plaatsen.
Heb ook een verzameling metertjes die ik meteen aan wilde sluiten.
Waaronder oliedruk en -temperatuur zenders. De olietemperatuur zender
was geen enkel probleem. Werkt ook prima. Op een ritje van 70 km is de temperatuur niet boven de 80 graden geweest. De oliedrukzender is een ander verhaal. Ik heb dus een zender voor een B21/23 blok. Die heeft dus een 1/8-27 NPT draad en voor een B230 heb ik M14x1,5 nodig. Probeerde die dus nog even vrijdag voor Pinksteren te vinden. Dat is dus
vrij lastig, mocht er iemand zijn die weet waar ik die nog redelijk snel kan vinden.
Mustang '66<br />Volvo 240 GL Grand Luxe '86&nbsp; (Aut.)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230A slaat af op LPG adrianus240 4 1.192 31 March 2023, 23:55
Laatste bericht: adrianus240
  B230A "EGR" verwijderen Mdenboer 12 7.642 17 August 2022, 20:36
Laatste bericht: Rin
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 17.537 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.885 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  tussendemper vervangen adrianus240 2 2.057 25 July 2021, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.427 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  940 B230FB waterpomp lekt na vervangen lonnebol 9 5.991 23 January 2021, 18:43
Laatste bericht: Volvo240
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 22.867 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Volvo 240 b230k uit 1986 wil geen vonk krijgen Efge70 8 8.519 3 December 2020, 23:06
Laatste bericht: Frank&Frida
Photo distributie riem vervangen, positie tussenas? B200f superD 9 4.983 25 November 2020, 14:10
Laatste bericht: superD

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)